شتاب رشد تولید نفت و فراورده های نفتی ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۳ برابر متوسط رشد جهانی بوده است؛ در حالی که تعدادی از تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان در این سال با کاهش تولید مواجه شده اند.

صادرات نفت

به گزارش همشهری آنلاین، موسسه انگلیسی IE با انتشار آمارهای مربوط به وضعیت تولید نفت در جهان، اعلام کرد: ایران با ثبت رشد ۱۹ درصدی تولید نفت و میعانات در سال گذشته، دومین کشور جهان از این نظر بوده است. بر اساس آمارهای این موسسه، ایران در سال ۲۰۲۲ روزانه ۳ میلیون و ۳۳۱ هزار بشکه تولید می‌کرد اما در سال گذشته با جهش ۱۹ درصدی در تولید نفت خام و میعانات، مجموع تولید خود را به ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسانده است. رتبه اول به گویان اختصاص داشته که تولید نفت آن ۴۰.۸ درصد بوده اما کل تولید نفت این کشور فقط ۳۹۱ هزار بشکه در روز است.

بر اساس این آمارها، ایران در حالی باوجود تداوم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا موفق به رشد ۱۹ درصدی تولید نفت خام و میعانات که کل تولید نفت خام و میعانات دنیا در سال ۲۰۲۳ فقط ۱.۴ نسبت به سال قبل از آن رشد کرده است. از این منظر، شتاب رشد تولید در ایران ۱۳ برابر میانگین جهانی است.

در سال گذشته میلادی، میانگین تولید روزانه نفت به ۸۲ میلیون و ۶۳۶ هزار بشکه رسیده و ایران با سهم ۴.۸ درصدی از کل تولید، هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت خام و میعانات دنیا بوده است ... بر اساس آمارها، آمریکا با سهم ۱۵.۶ درصدی بزرگ‌ترین تولیدکننده در دنیا بوده و روسیه با ۱۲.۸ درصد، عربستان با ۱۱.۶ درصد، کانادا با ۶ درصد، عراق با ۵.۲ درصد، و چین با ۵.۱ درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم تا ششم قرار گرفته‌اند.

بر این اساس، ایران رکورددار رشد تولید نفت در میان تولیدکنندگان بزرگ نفت طی سال میلادی گذشته بوده است. درواقع بیشتر تولیدکنندگان نفت در این سال نه‌تنها رشد تولید نداشته‌اند بلکه با کاهش تولید مواجه شده‌اند. برای مثال تولید نفت خام و میعانات عربستان در سال ۲۰۲۳ کاهش ۸.۶ درصدی پیدا کرده است. تولید نفت عراق در این سال ۳.۹ درصد، کویت ۴.۳ درصد، عمان ۱.۵ درصد، امارات ۳.۴ درصد، الجزایر ۳.۴ درصد، و روسیه ۱.۱ درصد کاهش داشته است.

ازجمله کشورهای مهمی که افزایش تولید داشته‌اند نیز می‌توان به کانادا با رشد ۱.۴ درصد، آمریکا با رشد ۸.۵ درصد، آرژانتین با رشد ۱۳.۸ درصد و چین با رشد ۲.۱ درصد اشاره کرد.

کشور گویان در سال ۲۰۲۳ رشد ۴۰.۸ درصدی در تولید نفت خود داشته و در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته هرچند تولید نفت این کشور فقط ۳۹۱ هزار بشکه در روز بوده است.

رتبه ایران در میان تولیدکنندگان نفت جهان را ببینید

کد خبر 862940
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • ص IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    8 0
    اگرارز ش پول ملی بالا رفت وارز ش دلار پاین امد شما درست است
  • علی IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    11 0
    با توجه به این که ایران این همه نفت می فروشد پس چرا وضع مردم از نظر اقتصادی اینقدر ضعیف است؟ چرا پول ایران بی ارزش ترین پول در دنیا شده ؟ در زمان شاه درآمد ایران وابسته به نفت بود و قرار بود که با انقلاب اسلامی این وابستگی حذف شود حالا چرا به فروش نفت افتخار می شود ؟
  • مم IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    5 5
    خدا رحمتت کند رئیسی
    • امیر امیر IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      0 2
      سال پنجاہ وپنج ایران روزانہ شش میلیون نفت میفروخت نود وھشت درصد روستاھای ایران اب و برق نداشتند
  • بهرام IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    18 3
    چرا با آمار میخواهید سر مردم شیره بمالید چرا عربستان که روزی ۱۰میلیون بشکه نفت تولید میکند نیست چون افزایش تولید نداشته در چند ساله گذشته تولید نفتش همین حدود بوده و نفت ایران که تا دیروز ۱میلیون بشکه تولید میکرده بشود ۱/۲ میلیون می گویند ۲۰٪ افزایش تولید داشته
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    1 0
    اشتباه همینجاست باید نفت با این قیمت صادر نشه
  • ناشناس IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 0
    تا کور شود آنکه نتواند ثروت ایران راببیند .خونابه و چرک کسی شود ک حق مردم ایران رابخورد و دست درازی کند