مجموع نظرات: ۲۱
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

فروش خانه و زمین با قیمت‌های عجیب در اروپا چندان بی‌سابقه نیست؛ اما یک شهر کوچک در سوئد، ۲۹قطعه زمین را به قیمت تنها ۹سنت برای هر مترمربع برای فروش گذاشته است.

سوئد گوتنه

همشهری آنلاین: منطقه گوتنه در۲۶۰کیلومتری جنوب استکهلم، پایتخت سوئد قرار دارد و جمعیت مرکز شهر آن تنها ۵هزار نفر است؛ در حومه شهر هم حدود ۱۳هزار نفر زندگی می‌کنند. این قطعه زمین‌ها، مجوز ساخت خانه و ویلا را دارند. منطقه گوتنه، طبیعت زیبایی دارد و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های اروپا در آن قرار دارد. جنگل و یک کوه کوچک، از دیگر جذابیت‌های طبیعی این منطقه هستند.
اما دلیل اینکه این زمین‌ها آنقدر ارزان برای فروش گذاشته شده‌اند، رکود در بازار مسکن و زمین است. (اگر هر دلار را حدود ۵۰هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت هر متر زمین، حدود ۵ هزار تومان خواهد بود).
نرخ بهره بالا و رکود کلی در کشور سوئد، باعث شده خرید و فروش و ساخت‌وساز کم باشد و مقامات در این منطقه امیدوارند خریداران جدید، تکانی به بخش مسکن بدهند. علاوه بر آن، این منطقه شاهد کاهش دید نرخ زاد و ولد است و مقامات امید دارند با اضافه شدن ساکنان جدید، نرخ زاد و ولد هم بالا برود.

این طرح اخیرا رونمایی شده و در آن، زمین‌هایی به متراژ ۷۰۰تا ۱۲۰۰مترمربع برای فروش گذاشته شده است. جالب اینجاست که استقبال از این طرح بسیار بالا بوده و روزانه صدها تماس در این‌باره با شهرداری گرفته می‌شود و جالب تر اینکه مشتری‌ها، نه فقط مردم سوئدی که خریدارانی از سراسر دنیا هستند. در واقع تقاضا چنان زیاد بوده که شهرداری منطقه فرایند فروش را تا انتهای تابستان متوقف کرده تا بهترین روش را برای انتخاب مشتری‌ها پیدا کند.
قیمت تمام‌شده زمین‌ها، با توجه به افزایش تقاضاها بالا خواهد رفت و شهرداری گفته: احتمال دارد به حدود ۴۷هزار دلار برسد. هزینه ساخت خانه هم حدود ۲۸۰تا ۳۷۵هزار دلار خواهد بود.
مشکلی که برای خارجی‌ها وجود دارد این است که خریدن زمین و ساختن خانه به‌معنای اقامت دائم در این منطقه نیست و قوانین در این باره، همان چیزی است که دولت تعیین خواهد کرد.
مقامات این منطقه گفته‌اند که از این استقبال غافلگیر شده‌اند و حالا به فکر طرح‌های بعدی هستند و ممکن است در آینده، زمین‌های بیشتری را برای فروش تعیین و عرضه کنند.
عرضه خانه‌های ارزانقیمت در اروپا برای رونق دادن به جوامع محلی، بی‌سابقه نیست و در ایتالیا، طرح خانه‌های یک یورویی، سر و صدای زیادی به پا کرده است. مقامات گوتنه امیدوارند به‌زودی با طرح‌های مشابهی، آنها هم به شهرت ایتالیا برسند.

کد خبر 862974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • ایزانی IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
    37 0
    کاش مسولین ایران حداقل از این کشورهای کافر یاد بگیرن مسکن در ایران مصرفی نیست تجاری شده به همت دولت ها خنده دار ترین قوانین داریم
    • علی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
      7 0
      حاضرم تو ۲۵ مترخونه زندگی کنم ولی مال خودم باشه اما الان ۵۰۰ تومن پول پیش دادم ای کاش میشد داشتیم تا ارزومونو به گور نمیبردیم
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    23 2
    عین ایران خودمونه
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    22 1
    چقدر گرونه ....تو تهران ارزون تر هم هست
  • معین IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    21 0
    تو ایران هم تو هر دولتی از این طرحها یواشکی میزارن ولی به ما نمیرسه
  • علی IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    2 0
    عجب تبلیغاتی
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    9 1
    بدترین شرایط مسکن ایران است
  • بماند IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    8 0
    اینجا هم ایرانه که تو بدترین مناطق هم نمیتونی یه زمین واسه خودت بخری که توش خونه بسازی و زندگی کنی
  • FR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    2 4
    منظور نویسنده از متن چیست؟! مقایسه در تمامی زمینه ها جز نا امیدی و کسالت توشه ای به همراه ندارد. آیا تمامی جزییات فروش آن قسمت از کره زمین را می دانیم؟ تصویر با واقعیت بسیار متفاوت است . آیا بقیه مردم دنیا از این خبر مطلع نیستند؟ چرا مایل به خرید نیستند؟ سالهاست فروش در امارات ، گرجستان ، یونان.... رواج دارد .فقط ایرانیان گول این آگهی ها را می خورند!!!!