بر اساس یک مطالعه جدید، حیات بیگانه ممکن است در قمرهای دوردست در منظومه شمسی ما که در زیر اقیانوس‌های وسیع قرار گرفته‌اند، در کمین باشد.

موجودات بیگانه در مشتری و زحل

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: دانشمندان مدت‌هاست در مورد ایده حیات فرازمینی فکر می‌کنند و سازمان‌هایی مانند ناسا متشکل از تیمی از محققان UC Santa Cruz در حال جمع‌آوری سرنخ‌هایی برای بررسی چگونگی حیات در قمرهای دوردست هستند. اکنون نیز سرنخ‌هایی را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد موجودات بیگانه ممکن است در قمرهای مشتری و زحل پنهان شون

سرنخ‌های ناسا برای کشف موجودات بیگانه در مشتری و زحل

چشمه‌های آب گرم

مطالعه‌ای که به‌تازگی در ژورنال تحقیقات ژئوفیزیک منتشر شد نشان می‌دهد سیارات فرض می‌کنند همان منافذی که در کف دریای زمین یافت می‌شوند ممکن است باعث افزایش حیات در «جهان‌های اقیانوسی» شوند که به‌دور سیارات دور می‌چرخند.

این سازه‌ها که به منافذ هیدروترمال معروف هستند، معمولاً به‌عنوان «چشمه‌های آب گرم» در کف اقیانوس شناخته می‌شوند. آنها گرمای خود را از سنگ مذاب زیر آتشفشان‌های زیر آب می‌گیرند.

بیشتر بخوانید :

حیات در سیارات دیگر

آب دریا در حال گردش در پوسته اقیانوس قبل از خروج از بستر دریا و مخلوط‌شدن با آب سرد گرم می‌شود. اغلب مواد شیمیایی محلول را از سنگ‌ها حمل و ستون‌های خاکستری دودی ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد حیات می‌تواند در سیارات دیگر وجود داشته باشد یا قبلاً وجود داشته است.

جهان‌های اقیانوسی

به گزارش the-sun در نوع دیگری از هواگیری که به نام تهویه پراکنده شناخته می‌شود، سیالات با دمای پایین‌تر به‌جای «دود» به‌صورت آب درخشان ظاهر می‌شوند.

این دماهای پایین‌تر ممکن است از جوامع حیات اقیانوسی در اطراف دریچه‌ها پشتیبانی کنند. ضمن آنکه محققان معتقدند چیزی مشابه ممکن است در فضای بیرونی رخ دهد.

جهان‌های اقیانوسی به سیارات و قمرهایی گفته می‌شود که زمانی دارای اقیانوس مایع بوده‌اند. در آخرین مطالعه نیز محققان از یک مدل کامپیوتری مبتنی بر گردش گرمابی در زمین استفاده کردند.

دریچه‌های هیدروترمال

پس از دستکاری عواملی مانند گرما و عمق گردش سیال، آنها دریافتند که دریچه‌های هیدروترمال می‌توانند تحت شرایط مختلفی وجود داشته باشند.

درحالی‌که بسیاری از مطالعات قبلی در مورد گردش گرمابی در اروپا و انسلادوس سیالات با دمای بالاتر را بررسی کرده‌اند، یک نتیجه از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری امیدوارکننده به نظر می‌رسید. دانشمندان به اروپا و انسلادوس، دو قمری که به ترتیب به‌دور مشتری و زحل می‌چرخند هم اشاره داشتند.
آنها دریافتند تحت شرایط کم گرانش مانند آنچه در بستر دریای انسلادوس یافت می‌شود، گردش خون می‌تواند با دمای پایین برای میلیاردها سال ادامه یابد.

سیستم‌های گردش سیال باستانی

این موضوع می‌تواند توضیح خوبی باشد برای‌آنکه چرا بعضی جهان‌های اقیانوسی با وجود گرمای محدود، سیستم‌های گردش سیال باستانی در بستر دریاهای خود دارند.

باتوجه‌به طول عمر آنها، این سیستم‌های گردش سیال می‌تواند هزاران سال وجود داشته باشند و همچنین به زندگی زمان لازم برای توسعه را نیز بدهد.

اندرو فیشر، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: این مطالعه نشان می‌دهد سیستم‌های گرمابی دمای پایین (نه خیلی گرم برای حیات) می‌توانند در جهان‌های اقیانوسی فراتر از زمین در مقیاس‌های زمانی قابل‌مقایسه با زمان لازم برای برقراری حیات بر روی زمین باقی بمانند.