بدون شک موسسات نظرسنجی در این دور از انتخابات یکی از ضعیف‌ترین ادوار پیش‌بینی را ارائه کردند. تردیدهای عمومی با نتیجه به دست آمده در دور اول انتخابات نسبت به این موسسات افزایش یافت.

انتخابات ریاست جمهوری

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: آمار مشارکت انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در دور اول ۴۰ درصد بود. مسعود پزشکیان ۴۲.۵ درصد رای آورد، سعید جلیلی ۳۸.۶ درصد آرا را از آن خود کرد و محمدباقر قالیباف نیز در جایگاه سوم ۱۳.۸ درصد آرا را به دست آورد. اما کدام پیش‌بینی‌ها نزدیک‌تر به نتیجه انتخابات بودند؟

رتبه اول: در نظرسنجی ایسپا وابسته به جهاد دانشگاهی که ۶ تیر یعنی ۲ روز مانده به انتخابات برگزار شد، مشارکت قطعی ۴۶ درصد برآورد شده بود. رای مسعود پزشکیان ۳۳.۱ درصد و رای سعید جلیلی نیز ۲۸.۸ درصد اعلام شده بود. برای قالیباف نیز ۱۹.۱ درصد رای پیش‌بینی شده بود.

نتیجه انتخابات نشان داد این نظرسنجی اختلاف زیادی با واقعیت داشت. همه ارقام پیش‌بینی شده ایسپا بالاتر از نتیجه واقعی بودند و برخی ارقام تا حدود ۱۰ واحد درصد با یکدیگر فاصله داشتند.

رتبه دوم: در نظرسنجی متا وابسته به دانشگاه امام صادق(ع) مشارکت در انتخابات ۵۲.۴ درصد پیش‌بینی شده بود و تاکید شده بود این پیش‌بینی در بازه ۵۰ تا ۵۶ درصد معتبر است. این نظرسنجی پیش‌بینی می‌کرد مسعود پزشکیان ۳۰.۵ درصد، سعید جلیلی ۲۸.۳ درصد و محمدباقر قالیباف ۲۱.۳ درصد رای داشته باشند. پیش‌بینی مشارکت متا بیشترین اختلاف را با سایر نظرسنجی‌ها داشت. با این حال آرای نامزدها را کمی بهتر از مرکز پژوهش‌های مجلس تخمین زد.

رتبه سوم: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در آخرین دور نظرسنجی‌های خود قبل از انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود که مشارکت قطعی با احتساب حاشیه خطای ۳ درصد، ۴۸.۶ درصد برآورد می‌شود. برای مسعود پزشکیان ۲۹.۹ درصد، سعید جلیلی ۱۸.۸ درصد و محمدباقر قالیباف نیز سبد رای ۱۶.۸ درصدی پیش‌بینی شده بود.

نتیجه انتخابات نشان داد نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز حاشیه خطای بیشتر از ۳ درصد داشت. این نظرسنجی در مقایسه با ایسپا نادقیق‌تر بود و در برخی پارامترها تا ۲۰ درصد نیز اختلاف پیش‌بینی داشت.

رتبه چهارم: مرکز افکارسنجی شناخت وابسته به دانشگاه فردوسی مشهد نیز مشارکت ۵۴ درصدی با دامنه خطای ۳ درصدی برآورد کرده بود. میزان آرای پزشکیان، جلیلی و قالیباف را به ترتیب ۳۰ درصد، ۲۱ درصد و ۲۰ درصد پیش‌بینی کرده بود. این مرکز بدترین پیش‌بینی‌ها را در میان نظرسنجی‌ها ارائه کرد و اختلاف فاحش آماری با نتیجه به دست آمده داشت.

کد خبر 863230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • محمد IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    6 2
    مگه مردم حزب بادند که اگر در یک نظر سنجی آمار یک کاندیدا بیشتر بود به سمت او گرایش پیدا کنند؟!
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    9 0
    مشارکت نداشتن بیش از ۶۰ درصد واجدین شرایط زنگ فوق خطرناکی برای جمهوریت نظام است،متاسفانه گروهی سودشان در شرکت نکردن مردم است و حتی با حضور اصلاح طلب ها هم هیچ تغییری ایجاد نشد تا ...
  • US ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    13 0
    وقتی اوضاع شیر تو شیر گردد نتیجه اش همین می شود