شترها هرچه برای حفاظت یوزپلنگ‌ها در قلب پارک ملی توران رشته می‌شود را به راحتی پنبه می‌کنند. بکرترین نقاط توران فقط به منظور حفاظت از یوزها خالی از دام شده است ولی به نظر می‌رسد حضور ۵ هزار نفر شتر بدون چوپان به چالشی سخت برای این گونه به شدت در معرض انقراض تبدیل شده است.

یوز و شتر در توران

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: حضور دامهای اهلی کوچک در مراتع توران کم بود، شترها هم به مسئله‌ای جداگانه تبدیل شده‌اند این درحالی است که حضور شتر اساسا، به هر نحوی در پارک ملی توران ممنوع و غیر مجاز است.

در اکوسیستم‌های طبیعی، رقابت بر سر منابع غذایی و آبی یکی از عوامل مهم در تعادل جمعیت گونه‌هاست. آنچه در پارک ملی توران رخ می‌دهد بر هم زدن دسترسی به منابع غذایی و آبی به ضرر یوزهاست. عکس‌های دوربین‌های تله‌ای نشان می‌دهد که چندین گله شتر بر سر آبشخورها حاضر می‌شوند و بعضا ۱۲ ساعت هیچ حیوان دیگری اجازه شرب پیدا نمی‌کند. یوزپلنگ‌ها نیز اگر مادر باشند توله‌هایشان را در چنین شرایطی به آبشخور نزدیک نمی‌کنند. عملا آبشخوری که با زحمت محیط‌بانان با تانکر به منطقه برده می‌شود و یا تلمبه بادی که صرفا برای تأمین آب مورد نیاز حیات وحش خریداری شده، صرف شترها و دام‌های سبک می‌شود.

حسن اکبری، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در این‌باره می‌گوید: یکی تهدیدهای جدی یوزپلنگ آسیایی در مجموعه حفاظتی توران، حضور تعداد زیادی شتر و دام سبک است. شترهای رها، بدون مالک نیستند هر کدام داغی که نشان دهنده مالک آن است دارند. اعتراض و شکایت از مالک شتر هم با وجود اینکه قضات با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می‌کنند، مانع از تخریب زیستگاه نشده است. قضات به جامعه محلی در نهایت با این استدلال که شتر مرتبط با معاش آنهاست، احکام جایگزین می‌دهند.

نبرد ۱۶ یوز با ۵ هزار شتر در پارک ملی توران

چند هفته پیش سازمان حفاظت محیط زیست به این نتیجه رسید که از طریق مکاتبه، دستگاه‌ها به‌طور موثر برای حل معضل شترها مشارکت نمی‌کنند بنابراین دو دستگاه موثر در این زمینه یعنی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان امور عشایر به همراه دستگاه قضایی استان را برای بررسی مسئله به جلسه دعوت کرد. سازمان منابع طبیعی در این جلسه قول همکاری داد. ظاهرا آخرین ممیزی که این سازمان برای پارک ملی توران انجام داده مربوط به دهه ۸۰ می‌شود. یعنی از آن زمان که تاثیر تغییر اقلیم در کشور این گونه نبود تا کنون که کمتر منطقه‌ای در کشور دچار خشکسالی‌های پی‌درپی نشده، ۷۰ هزار واحد دامی می‌توانند هر ساله راهی توران شوند. قول حسن وحید، معاون آبخیزداری منابع طبیعی بررسی ممیزی مراتع توران و تنظیم مجدد و به روز ظرفیت مراتع توران با توان اکولوژیک منطقه بود.

اکنون ۱۶۰ سامانه عرفی در منطقه توران اجازه حضور دارند، هر کدام از این سامانه‌ها اگر دست‌کم ۶ قلاده سگ با خود به منطقه بیاورد حدود ۱ هزار سگ زیر ۳۰ فرد یوز و توله‌هایشان را تهدید می‌کند. به گفته حسن اکبری، در توران تعداد گله‌های گوسفند و سگ‌های گله زیاد است این در حالیست که یوزپلنگ به‌ویژه توله‌ها در مقابل وجود سگ بسیار آسیب‌پذیر هستند، به‌گونه‌ای که در بسیاری از مواقع مجبور به خروج از زیستگاه می‌شوند تا به جاهای امنی بروند. شاید دام را نتوانیم از مجموعه حفاظتی توران حذف کنیم ولی مدیریت ورود و خروج و یا کاهش تعداد سگ‌های گله در دستور کار است. وقتی دام در مقابل خسارت حیات وحش بیمه شده است، دامدار می‌تواند تعداد سگ‌های گله را کاهش دهد. به‌طور قطع هر چقدر تعداد سگ‌های گله کمتر شود، به همین میزان تهدید یوزپلنگ کاهش می‌یابد.

سامانه عرفی چرا چیست: به محدوده‌ای از اراضی مرتعی اطلاق می‌شود که از گذشته مورد بهره‌برداری تعداد مشخصی از خانوارهای عشایر قرار گرفته و عرفاً دارای حق بهره‌برداری از آن هستند.

توران از شتر خلاصی ندارد

با خرید برخی سامانه‌های عرفی، از حدود یک میلیون هکتار اراضی پارک ملی توران، حدود ۱۰۰ هزار هکتار از مراتع قلب پارک ملی توران آزاد شد. اخیرا حقوق عرفی بهره‌برداران در مرتع تلخاب نیز به این مجموعه اضافه شد. اما این آزادسازی برای دامدارانی است که در قالب سامانه عرفی عمل می‌کنند، شترها رها و در بیشتر موارد، بدون شتربانند. ۵ هزار شتر در رقابتی نابرابر سهم یوزها را می‌بلعند.

مخاطرات شتر و دام برای یوز:

  • شترها همه منابع آبی تعبیه شده در توران را مصرف می‌کنند. هر ساله ده‌ها هزار تصویر از شترها بر سر آبشخورها ثبت می‌شود.

  • طعمه اصلی یوزها جبیر است. غذای شتر و جبیر مشترک‌ است. با چرای بی‌رویه شتر، جمعیت جبیرها و در نتیجه یوزها کم می‌شود.

  • پایش توران با موانعی چون حضور شترها در مناطق و پرت شدن و آسیب دوربین ها روبرو است

  • یوزپلنگی که مرداد سال ۱۴۰۲ جسد نهیفش در توران کشف شد نه توسط سگ‌های گله دریده شده بود و نه آثار تصادف در بدنش بود. کالبدشکافی‌ دقیق دامپزشکان نشان داد ۳۰ زالو در دهان و مری‌ این یوز جوان وجود داشته است. زالو از دام به آبشخور یوز رسیده است.

  • برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ حدود ۱۰ مورد مرگ و میر یوزپلنگ در ارتباط با سگ‌های گله در پارک ملی توران گزارش شده است.

آب در توران محدود است

۱۷۳منبع آبشخور در زیستگاه توران وجود دارد

۱۱۱مورد آبشخور بین دام و یوز مشترک است (چشمه طبیعی)

۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر: مصرف آب یک شتر بصورت یکجا

۳-۲ لیتر : مصرف روزانه آب یوزپلنگ

بیشتر بخوانید:

یوزپلنگ های که تا پایان سال از دالان عشق رد می شوند

خورشید خانم هر چهار توله‌ یوزپلنگش را سالم به پاییز رساند

۵۰میلیارد اعتبار کاغذی برای یوزهای ایرانی

شگفت‌انگیزترین و خلاقانه‌ترین استتارها در حیات‌وحش ایران

تکثیر در اسارت کدام گونه های حیات وحش در ایران موفق بود؟ | از جبیر و گورخر تا گوزن زرد و آهوی ایرانی

ببینید | مشاهده یوزپلنگ ماده توران با چهار توله‌اش

سه درخواست متخصصان از رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره یوزپلنک

کد خبر 863241
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 0
    همه حرف ها قبول ولی با فهمیدن مشکل میشه تدبیر کرد ، یک سایه بان محکم بتونی پیش ساخته با سقف کوتاه میشه ساخت که فقط یوزپلنگ و حیوانات قد کوتاه بتوانند از آن آب بخورند و چند آبشخور که از محل زندگی یوزپلنگ ها دور است ساخته شود برای شتر ها ، شتر ها هم تشنگی را خیلی خوب تحمل می کنند .