باتوجه‌به اینکه روبات‌های خدماتی به طور محسوسی برای ارائه خدمات با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند، می‌توان گفت به‌زودی به بخش جدایی‌ناپذیری از محیط کار کارکنان تبدیل خواهند شد.

کارکرد ربات کارمند در کره جنوبی

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: تحقیقات زیادی برای ادراک چگونگی کارکرد روبات‌های کارمند در حال بررسی است و نتایج آن نشان از تعاملات بهتر کارمند - روبات در محل کار دارد.
در واقع استفاده از چنین امکاناتی در محل کار دیدگاه متفاوتی از نحوه تفاوت همکاری کارمند - روبات خدمات ارائه می‌دهد.

سقوط یا خودکشی؟

به‌تازگی در شورای شهر گومی در کره جنوبی شاهد اولین حادثه در مورد یک روبات کارمند بودیم که به‌نوعی جهان را شوکه کرد. شاهدان، روباتی را دیدند که به طور نامنظم در حال چرخش بود و سپس سقوط کرد؛ بنابراین چنین اتفاقی باعث گمانه‌زنی‌های زیادی برای در بررسی دلایل این سقوط شد.

آیا روبات‌ها  هم خودکشی می‌کنند؟

خودکشی روباتی

رسانه‌های محلی و کاربران رسانه‌های اجتماعی آن را اولین «خودکشی روباتی» در کشور نامیده‌اند. آنها اظهار داشتند یک روبات کوشا که با پشتکار زیاد کار می‌کرد پس از چرخش زیاد سقوط کرده است. کار او نیز تحویل اسناد روزانه، ارتقای شهر و انتشار اطلاعات به ساکنان محلی بود.

شاهدان گزارش دادند اندکی قبل از حادثه، این روبات را دیده‌اند که در یک نقطه در حال چرخش بوده و پس از مدتی سقوط کرده همین موضوع باعث شده احتمالات زیادی برای چگونگی و علت این سقوط به نظرشان برسد.

بیشتر بخوانید:

نقص فنی یا خستگی زیاد!؟

بعضی کارشناسان معتقدند ربات ممکن است به دلیل استرس ناشی از حجم کاری خود دچار افسردگی یا به‌نوعی شکست عاطفی شده باشد؛ درحالی‌که عده‌ای دیگر نقص فنی را مقصر اصلی این اتفاق می‌دانند.

شرایط دقیق منجر به مرگ

به گزارش Interestingengineering در حال حاضر شرایط دقیق منجر به مرگ روبات در حال بررسی است. مسئول این تحقیقات می‌گوید: «قطعاتی که جمع‌آوری‌شده توسط شرکت مورد تجزیه‌وتحلیل دقیق قرار خواهد گرفت.»

این ربات توسط Bear Robotics، یک استارتاپ ربات پیشخدمت در کالیفرنیا ساخته شده است.

بررسی احتمالات

این حادثه باعث موج زیادی از کنجکاوی‌ها و البته ناراحتی در سراسر کشور شده است. تیتر رسانه‌های محلی نیز این «خودکشی رباتی» را زیر سؤال بردند و پرسیدند چرا شرایط برای این ربات به‌گونه‌ای بوده که منجر به چنین اتفاقی شده است.

آیا روبات‌ها  هم خودکشی می‌کنند؟

ادای احترام به ربات سقوط کرده

این روزها رسانه‌های اجتماعی کره جنوبی پر شده از واکنش‌هایی از ادای احترام به روبات سقوط کرده تا بحث‌های جدی در مورد پیامدهای اخلاقی هوش مصنوعی و پتانسیل میزان رنج ربات‌ها.

آنها همچنین در حال بررسی مواردی مانند کیفیت این روبات و توانایی آن در فراخوانی آسانسور و حرکت بین طبقات به طور مستقل هستند و معتقدند او به‌نوعی منحصربه‌فرد بوده است.
طبق گزارش‌ها این روبات از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر کار می‌کرده و حتی کارت افسر خدمات ملکی نیز داشته است.

رفتار اخلاقی باهوش مصنوعی

توجه داشته باشیم کره جنوبی یک پیشروی جهانی در پذیرش روباتیک است و بالاترین تراکم ربات در جهان را دارد. این کشور با یک روبات صنعتی به‌ازای هر ده کارمند، اتوماسیون را در بخش‌های مختلف، از تولید تا خدمات عمومی در نظر گرفته است.
اما این حادثه سؤالات مهمی را در مورد پیامدهای اخلاقی چنین ادغام گسترده روباتیکی؛ به‌ویژه در نقش‌هایی که به طور سنتی توسط انسان‌ها اشغال می‌شود، ایجاد می‌کند.

همچنین نگرانی‌هایی را در مورد حجم کار و رفاه روبات‌ها در نیروی کار به وجود آورده و باعث ایجاد گفت‌وگوهای زیادی در مورد رفتار اخلاقی باهوش مصنوعی شده است.

کد خبر 863402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha