در استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان به دلیل مسافرت از بنادر جنوب به کشور امارات تب دنگی شیوع پیدا کرده چون منشا این بیماری کشور امارات است. 

پشه آئدس

به گزارش همشهری آنلاین، انتقال بیماری تب دنگی از طریق نیش پشه آئدس بوده که بر خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خونخواری می‌کند و حداکثر خونخواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است. پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری شروع شده و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. علائم تب دنگی تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است و در صورت تشخیص به موقع کاملا قابل درمان است.
حالا با افزایش موارد ابتلا به بیماری در کشور و همچنین شناسایی بیماران بومی بدون سابقه سفر به کشورهای همسایه که نشان‌دهنده پشه آلوده در یک منطقه است، نگرانی‌ها درباره این بیماری نیز افزایش پیدا کرده. چند پرسش متداول هم در این باره وجود دارد که دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران به آنها پاسخ داده است.

بیشتر بخوانید

تصویری دقیق از پشه عامل تب دنگی

ابتلای ۹۰ ایرانی به یک بیماری خطرناک ؛ ۳ نفر جان باختند

۱.آیا بیماری از طریق دست دادن و سرفه کردن هم منتقل می‌شود؟

خیر. انتقال تب دانگ معمولا از طریق نیش پشه و گزش اتفاق می‌افتد.

۲. آیا واکسنی برای این بیماری وجود دارد؟

واکسنی که در دسترس عموم باشد خیر.

۳. اگر پشه آندس در محلی تخم گذاری کند و بر اثر تابش آفتاب، آن قسمت خشک شود، آیا تخم پشه زنده می‌ماند؟ آیا ممکن است بعد از بارش باران در همان محل و جمع شدن آب، آن تخم به لارو پشه تبدیل شود؟

بله. تخم پشه آندس بسیار مقاوم است و تا ۴۰۰ روز در شرایط خشک دوام می‌آورد و در صورت قرار گرفتن در آب و محیط مناسب، باز می‌شود.

۴. آیا این پشه در تهران وجود دارد؟

در حال حاضر استان تهران عاری از این پشه است و در صورت آلودگی از مراجع رسمی به شهروندان اعلام خواهد شد.

۵- با توجه به در پیش بودن محرم و صفر و مراسم اربعین، آیا کشور عراق هم جزو کشورهای پرخطر به شمار می‌رود؟

تا کنون به صورت رسمی از کشور عراق، آلودگی به پشه آندس گزارش نشده اما این مساله نافی رعایت اصول مراقبت نیست. با توجه به گستردگی آلودگی کشورهای حاشیه خلیج فارس به پشه آندس لازم است در سفر به کلیه مناطق، اصول مراقبت از گزش پشه رعایت شود. از جمله استفاده از دورکننده‌های حشرات، پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و آستین بلند، بستن پنجره هتل یا اماکن اقامتی و در صورت اقامت در اماکن روباز استفاده از پشه بند.

۶. چه زمانی پشه‌زدگی نگران‌کننده است؟

اگر فرد سابقه سفر به کشورهایی از جمله امارات یا شهرهایی که وزارت بهداشت به عنوان زیست بوم این پشه نام برده و سابقه گزش پشه نداشته است جای نگرانی نیست.

کد خبر 863436
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha