پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

آیدا ابوترابی: گوش کن! صدای پای آب را می­شنوی؟! صدایش از همه طرف به گوش می­رسد

از آشپزخانه، از روزنامه و تلویزیون، از میوه‌های آب­دار، از خنکی، از پاکیزگی و حتی از سلامتی و نشاط! گاهی وقت­ها آرام، گاهی‌وقت­ها سریع و پر هیاهو! موافقید با هم گشتی در این دنیای سراسر حیات و زندگی بزنیم؟!

آب روی زمین

71 درصد سطح زمین را آب پوشانده است که بخش عمده آن به حالت مایع است. 2/97 درصد آب­های روی زمین، شامل آب شور اقیانوس­ها است. یخچال­ها و کوه‌های یخی 8/1 درصد، دریاچه­ها و رودخانه­ها 0/6 درصد و آب های زیر زمینی 9/0 درصد آن را تشکیل داده‌اند. پس می­توان نتیجه گرفت که تنها بخش بسیار کمی از آب­های روی زمین(حدود   02/0 درصد) آب شیرین هستند. نکته دیگر این که در این بین سهم بخار آب در جو زمین 001/0 است!

آب باران

برای سنجش میزان آب در هر نقطه از زمین، مقدار بارندگی آن محل بررسی­می­شود. متوسط بارندگی در دنیا برابر 865 میلی­متردر سال است. این رقم برای کشور ما 250 میلی‌متر است. بد نیست بدانید که مرطوب­ترین جای دنیا شهری در کشور کلمبیا است. در آنجا تقریباً هر روز باران می­بارد و میانگین بارش به 1328 سانتی‌متر می­رسد، یعنی چیزی حدود 5/3 سانتی­متر در روز! میزان بالای بارندگی سبب به وجود آمدن گیاهان مختلف در این منطقه شده است.

این جا باران زاترین منطقه دنیاست

یک دنیا ویژگی

تا به حال به کاربردهای زیاد آب در زندگی فکر کرده­اید؟ آشامیدن، شست‌و شو، سرد کردن، خاموش کردن آتش، کشاورزی، صنعت و ... در واقع چگونگی پیوند هیدروژن و اکسیژن در مولکول آب، باعث شده این نعمت ارزشمند، ویژگی­های متفاوتی از خود نشان بدهد. آب تنها ماده­ای است  که به سه حالت مایع، جامد و گاز در طبیعت وجود دارد. آب حلال بسیار خوبی است. نیروی کشش سطحی آب زیاد است. آب چگالی بالایی دارد و وقتی یخ می‌بندد، حجم بیشتری را اشغال می­کند و چگالی­اش کم می­شود. ظرفیت گرمایی آب بسیار بالاست.

آب سخت و سنگین

آیا می­دانید که آب نوع­های مختلف با کاربردهای متفاوتی دارد؟!

 آب «سخت» به آبی گفته می­شود که مقدار زیادی املاح، مثل کربنات کلسیم و منیزیم و گچ در آن باشد. بیشتر آب­های زیر زمینی، از نوع سخت هستند. اگر دستتان را با آب سخت بشویید، کف کمتری ایجاد می شود. برای رفع سختی آب، آن را حرارت  و یا تحت واکنش با ماده­­های طبیعی و مصنوعی قرار می­دهند.

آب «سنگین» به آبی گفته می­شود که به جای دو هیدروژن معمولی، دو هیدروژن سنگین دارد. یعنی هیدروژن آن دو تا نوترون دارد. فرمول آب سنگین D2O  است. از آب سنگین در تحقیق­های هسته­ای و پزشکی و صنعتی استفاده زیادی می­شود.

املاح موجود در آب سخت را با حرارت دادن جدا می‌کنند

آب­ «معدنی» از چشمه­های طبیعی می­جوشد؛ به دلیل وجود مقدار قابل توجهی نمک در این آب­، به آن آب معدنی می­گویند. میزان این ماده­های معدنی بسته به محل و موقعیت چشمه، متفاوت است. وجود گوگرد، ید، آهن، سولفات منیزیم، کلر و سدیم و...در آب­های معدنی، به درمان بسیاری از بیماری­ها کمک می­کند.

آب «مقطر» همان­طور که از اسمش پیداست، از تقطیر آب، یعنی تبدیل به بخار و سپس مایع کردن به دست می­آید. به دلیل از بین رفتن بخشی از اکسیژن‌های محلول در آب، آب مقطر به اندازه آب معمولی گوارا نیست. در آزمایشگاه‌های شیمی و بیمارستان‌ها، از
آب مقطر استفاده‌های زیادی می‌شود.

باز هم صرفه‌جویی

در روزهای گرم تابستان، با شنیدن اسم آب اولین چیزی که به یادمان می­آید چیست؟ صرفه­جویی! پس اگر فکر کرده­اید می­توان اسمی از آب برد و به راه­های صرفه­جویی آن اشاره­ای نکرد، سخت در اشتباه هستید!

تنها زمانی از ماشین لباس­شویی استفاده کنید که تعداد لباس­های کثیف، به اندازه گنجایش دستگاه باشد و نه کمتر.

شیرهای خراب را به سرعت تعمیر کنید. همین قطره­های آب در یک روز باعث از بین رفتن چندین لیتر آب آشامیدنی می­شود.

آب دادن به گیاه­های باغچه را صبح زود یا زمان غروب خورشید انجام دهید تا از تبخیر آب جلوگیری شود.

سیفون­های قدیمی را با سیفون­های جدید عوض کنید. گاهی وقت­ها برای صرفه­جویی کردن باید کمی هزینه کرد!

کد خبر 86358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز