نتیجه دور اول انتخابات خلاف انتظار رسانه‌های غربی از کار درآمده است. بر همین اساس نیز از تحلیل‌های قطعی گذشته خود فاصله گرفته‌اند.

مناظره

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌های خارجی در تحلیل‌های خود از انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری ایران محتاط‌تر شده‌اند. هجمه سنگین خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری غربی در دور اول علیه محمدباقر قالیباف، او را گزینه مورد نظر ساختار سیاسی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری معرفی می‌کرد.

کشیده شدن انتخابات به دور دوم، خلاف تصویرسازی رسانه‌های غربی از انتخابات غیررقابتی در ایران از کار درآمد. هم انتخابات دو مرحله‌ای شد و هم پیش‌بینی آنها در نتیجه وجود نداشت. تک تصویر محمدباقر قالیباف تا انتخابات روز ۸ تیرماه در صدر اکثر گزارش‌های خبرگزاری‌های آمریکایی و انگلیسی قرار داشت و اشاره‌های مختصری به ۵ نامزد دیگر می‌شد.

رقابت میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم منجر به سکوت حداکثری و تحلیل‌های محافظه‌کارانه‌تر آنها درباره نتیجه دور دوم شده است. رسانه‌های غربی نه جلیلی و نه پزشکیان را پیروز قطعی و از قبل مشخص شده این رقابت‌ها نمی‌دانند و خطای پیش‌بینی مشابه قالیباف را مرتکب نمی‌شوند.

آسوشیتدپرس درباره مناظره ۲ نامزد باقیمانده از تهران گزارش داد: نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری ایران در مناظره دوشنبه همدیگر را به نداشتن برنامه برای مشکلات کشور متهم کردند.
در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده است: طی ۲ ساعت مناظره در تلویزیون ملی، مسعود پزشکیان نامزد اصلاح‌طلبان به رقیبش سعید جلیلی مذاکره‌ کننده غیر منعطف سابق هسته‌ای ایران بابت کم تجربه بودن هجمه برد و گفت: به من تنها یک اداره را که مدیریت کرده‌ای بگو که تو را آماده اداره کشور کرده باشد.

جلیلی هم که به علت از دست دادن یک پایش در جنگ دهه ۱۳۶۰ ایران و عراق به نام شهید زنده معروف است به عنوان شهید زنده معروف است و در میان دیپلمات‌های غربی به دلیل سخنرانی‌های پرحاشیه و موضع‌گیری‌های سخت‌گیرانه‌اش شهرت داردT با برجسته کردن حرفه و سمت‌های متعددش از خود دفاع کرد.

آرای قالیباف به سبد جلیلی می‌رود

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا هم با اشاره به این موضوع که شورای نگهبان با هدف افزایش مشارکت دوباره به یک اصلاح‌طلب نظام اجازه نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری داده است، نوشت: اگرچه انتخابات در ایران ممکن است متظاهرانه باشد ولی بر سیاست‌ها اثرگذار است. خاتمی و روحانی تصمیمات متفاوتی گرفتند از جمله اینکه قوانین حجاب را چقدر سخت بگیرند و یا اینکه با غرب تعامل داشته باشند یا خیر. برای ایرانی‌هایی که دارند تصمیم می‌گیرند در انتخابات دور دوم شرکت کنند یا نه، این کار انتخابی بین اطمینان از بهبود حاشیه‌ای در وضعیت خود و مقاومت برای تغییر ساختار سیاسی با تمام پتانسیل هرج و مرج آن است. این بار هم اگر مردم از انتخابات دور بمانند، جلیلی به‌طور قطع برنده خواهد شد و بیشتری آرای قالیباف را به دست می‌آورد.
در مقایسه این خبرگزاری آمریکایی میان دولت رئیسی و تفکرات سعید جلیلی هم آمده است: جلیلی از نظر اجتماعی به اندازه رئیسی محافظه‌کار است، اما در سیاست خارجی از جمله در موضوع هسته‌ای، در زمانی که درگیری‌های منطقه‌ای هرگز این قدر نزدیک نبود، تندروتر است.

کد خبر 864119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 0
    با انتخاب جلیلی که فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق هست . تحریم ها بیشتر شده و اقتصاد مملکت و بورس بطور کلی نابود خواهد شد. مردم به جلیلی رای ندهید . جلیلی فقط سخنرانی میکنه . وعده نی دهد و عمل نمی کند.
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    2 0
    اونا خودشون هم فکر نمی کردند 60 درصد مردم شرکت نکنند. مشارکت این دوره افتضاح بود