جنایت‌های رژیم صهیونیستی در چندماه اخیر علیه مردم غزه، خون مردم آزاده دنیا را به جوش آورده و هرکدام دنبال راهی هستند تا همبستگی خود را با مردم مظلوم فلسطین ابراز کنند.

روزی حنظله برمی‎گردد...

همشهری آنلاین-جواد نصرتی: بسیاری از آنها برای این کار درنهایت به یک راه‌حل ساده و محبوب رسیده‌اند: استفاده از تصویر حنظله، شخصیت کارتونی محبوب و مشهوری که دهه‌ها در خاورمیانه نماد مقاومت فلسطین بوده و حالا در دنیا هم به شهرت رسیده است. در آخرین نمونه، یک خواننده ترکیه‌ای در کنسرت خود تصویر بزرگی از حنظله را روی صفحه‌های نمایشگر انداخته و تیشرتی با تصویر او به تن کرده است. اما این تنها یکی از صدها موردی است که مردم برای ابراز همبستگی خود با فلسطین از تصویر حنظله استفاده کرده‌اند. حنظله پسری پابرهنه با لباس‌های وصله‌خورده است که دست‌به‌کمر پشت به مردم کرده و مغموم و درعین‌حال امیدوار، به گذشته و آینده فلسطین نگاه می‌کند. این شخصیت کارتونی را ناجی العلی، کارتونیست مشهور فلسطینی در سال 1969، 2سال بعد از جنگ مشهور اعراب و اسرائیل خلق کرد و نامش را حنظله گذاشت. نام حنظله از گیاهی بومی در فلسطین گرفته شده که ریشه عمیق و مزه تلخ دارد. خود ناجی العلی یکی از سرشناس‌ترین کارتونیست‌های عرب دنیا بود؛ اما پایان تلخی داشت و در سال1987در لندن به قتل رسید و پرونده او هنوز حل نشده است. او گفته است که حنظله 10ساله است، یعنی همسن خود او وقتی در سال1948 به‌عنوان پناهنده به لبنان رفت.

این شخصیت به‌عنوان نمادی از مقاومت فلسطینی‌ها خلق شد و خیلی زود مورد اقبال مردم فلسطین و خاورمیانه و فراتر از آن قرار گرفت. این روزها که مردم غزه در یک نسل‌کشی تدریجی همه‌چیز خود را از دست می‌دهند، حنظله دوباره دست‌به‌کمر با پاهای برهنه پشت به ما کرده و به سرنوشت غمبار مردم سرزمینش نگاه می‌کند. این‌بار پشت سر او البته فقط فلسطینی‌ها و مردم خاورمیانه نیستند و مردم سراسر دنیا، از خاورمیانه گرفته تا اروپا وآمریکا، عکس او را به‌دست گرفته‌اند و از فلسطین حمایت می‌کنند.

حنظله معروف ترین شخصیت کارتونی در فلسطین است. اینجا در کرانه باختری، تصاویری از حنظله در یک اردوگاه دیده می شوند

پسر فلسطین | حنظله، شخصیت کارتونی محبوب فلسطینی‌ها، شهرتی جهانی یافته است‌

دانشجویان دانشگاه کلمبیا در آمریکا، بنری را در دست گرفته اند که تصاویری از حنظله بر روی آن نقش بسته است. دانشجویان در آمریکا، در ماه های اخیر یکی از فعال ترین گروه های حامی مردم غزه در غرب بوده اند.

پسر فلسطین | حنظله، شخصیت کارتونی محبوب فلسطینی‌ها، شهرتی جهانی یافته است‌

مردم در مادرید، در یک راه پیمایی همبستگی با مردم غزه، تصویری ساخته شده از حنظله را روی دست برده اند. اسپانیا یکی از کشورهایی است که حمایت آشکاری از مردم فلسطین کرده و به صورت دیپلماتیک هم علیه رژیم صهیونیستی موضع گرفته. در اینجا هم حنظله، نماد همبستگی با فلسطین است .

پسر فلسطین | حنظله، شخصیت کارتونی محبوب فلسطینی‌ها، شهرتی جهانی یافته است‌

"در کنار حنظله". مدت هاست یک کارزار اینستاگرامی در سراسر دنیا راه افتاده که هنرمندان و علاقه مندان، با هشتگ "withhandala#" شخصیت های کارتونی خود را با الهام از حنظله می کشند و برای همبستگی با مردم فلسططین، منتشر می کنند. این عکس، تصویری است که یک هنرمند ژاپنی با این هشتگ کشیده است.

پسر فلسطین | حنظله، شخصیت کارتونی محبوب فلسطینی‌ها، شهرتی جهانی یافته است‌

کد خبر 864144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha