کریس رونالدو بابت از دست دادن یک پنالتی گریه می‌کند؛ ایرانی‌ها بابت از دست رفتن خیلی بیشتر از اینها می‌گویند: فوتباله دیگه!

رونالدو

همشهری آنلاین- کریستیانو رونالدو در جریان بازی پرتغال و اسلوونی، روز عجیب و غریب و پرحادثه‌ای را سپری کرد. روزی که می‌توانست برای او به به یک کابوس بزرگ و لکه‌ای سیاه در سال‌های آخر کارنامه فوتبالی‌اش تبدیل شود. کاپیتان تیم ملی پرتغال در حالی که یارانش برای رسیدن به گل برتری مقابل اسلوونی و صعود به یک‌چهارم نهایی بی‌تابی می‌کردند یک موقعیت خوب گلزنی را در وقت‌های قانونی از دست داد و نتواست کار را در همان ۹۰دقیقه تمام کند.

اتفاق بزرگ‌تر اما در وقت‌های اضافی رخ داد. در دقیقه۱۰۴ و جایی که پرتغال صاحب یک ضربه پنالتی شد و کریستیانو پشت توپ ایستاد تا با ثبت گل برتری علاوه بر امضا کردن مدرک صعود پرتغال، طلسم گلزنی‌اش در این رقابت‌ها را هم بشکند و تعداد گل‌های ملی خود را به ۱۳۱ برساند. اما یان اوبلاک که دروازه‌بان پنالتی‌گیری هم هست توانست ضربه کریس را مهار کند و او را ناکام بگذارد. رونالدو البته ضربه بدی هم نزد و نمی‌توان گفت پنالتی او ضعیف زده شد اما اوبلاک با مهارت این ضربه را به کرنر زد و بازی را بدون گل نگه داشت. بعد از این اتفاق، واکنش‌های احساسی کریس رونالدو نسبت به هواداران پرتغال آغاز شد و البته مادر این بازیکن که در جایگاه ویژه نشسته بود هم حال و احوال بهتری نسبت به پسرش نداشت. ناکامی رونالدو در گلزنی که اصلا بعید نبود به قیمت حذف پرتغال تمام شود، اشک در چشمان مادر و پسر جمع کرده و صحنه‌های بدیعی در ورزشگاه فرانکفورت آره‌نا آفرید. صحنه‌هایی که تا سوت پایان بازی ادامه داشت و همه بازیکنان پرتغال مشغول دلداری دادن به کاپیتان ۳۹ساله خود بودند.

کریس که تورنمنت عجیب و پراسترسی را سپری می‌کند بعد از این دقایق تمام انرژی و روحیه خود را جمع کرد تا مثل همیشه اولین پنالتی تیمش را در ضیافت پایانی بزند. محتمل بود که بعد از وقایع بازی و به‌خصوص هدر رفتن پنالتی رونالدو، او روحیه زدن اولین پنالتی پرتغال را نداشته باشد و از زیر این بار شانه خالی کند اما کریستیانو پشت توپ رفت و این بار توانست اوبلاک را تسلیم کند. واکنش او بعد از این گل جالب بود؛ یک شادی کوچک آمیخته به یک عذرخواهی بزرگ. او با چهره‌ای منقبض و شرمنده، دست‌هایش را به نشانه عذرخواهی روی هم گذاشت و به هواداران تیمش تعظیک کرد. این پایان قصه عجیب CR۷ در این بازی بود. پایانی خوش برای مردی که از صمیم قلب خودش را شرمنده مردم کشورش می‌دانست.

بی‌تقصیرترین نسل تاریخ


اتفاقی که میان پرتغالی‌ها و کاپیتان تیم ملی‌شان رخ داد، ناخودآگاه خیلی‌ها را به یاد موارد مشابه در ایران انداخت. مقایسه‌های همیشگی میان اتفاقات فوتبال ایران با آنچه در سطح اول فوتبال حرفه‌ای جهان رخ می‌دهد؛ مقایسه‌هایی که نتیجه همیشگی آنها حسرت و افسوس برای هوادار ایرانی است. در ایران کسی به یاد ندارد آخرین بار کدام بازیکن یا مربی تیم‌ ملی بابت از دست دادن فرصت‌ها و نتایج ضعیف و شکست‌بار ابراز شرمندگی یا عذرخواهی کرده است.

در همین تورنمنت آخر، تیم ملی ایران مقابل قطر شکست خورد و برای دوازدهمین دوره متوالی از رسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا باز ماند. آن هم در حالی که شرایط مسابقات و رقبای آسان‌تر حاضر در نیمه‌نهایی نشانگر این بودند که ایران این بار برای فینالیست شدن کار آسان‌تری نسبت به ۱۱دوره قبلی خواهد داشت. اما شکست ۳ بر ۲ مقابل قطر همه چیز را به باد داد و هیچ کس هم بابت این اتفاق ابراز شرمندگی نکرد. واکنش برخی از بازیکنان به این شکست جالب بود؛ آنها با قدرت مقابل دوربین‌ها حاضر شدند و ادعا کردند که این بهترین نسل تاریخ تیم ملی است!

بازیکنان بهترین نسل تاریخ تیم ملی در ۳جام ملت‌های اخیر جز صعود تا نیمه‌نهایی و در ۳ جام جهانی اخیر جز حضور در رقابت‌ها هیچ دستاورد دیگری نداشته‌اند و همچنان از مردم طلبکارند. سرمربی تیم ملی در تنها مرتبه‌ای که بعد از این شکست مقابل دوربین‌ها حاضر شد تا به انتقادها پاسخ بدهد یک کلیدواژه را دائما تکرار می‌کرد: «فوتباله دیگه!» اما کریس رونالدو دوشنبه‌شب بعد از هدر دادن پنالتی هرگز به این فکر نکرد که «فوتباله دیگه». وقتی درصد گل شدن پنالتی در سایت‌های آنالیز ۷۴درصد است پس لابد رونالدو هم می‌تواند پنالتی‌اش به اوبلاک را بخشی از آن ۲۶درصد بداند و بابتش شرمنده نباشد. اما او شرمنده بود چون اساسا شرمندگی و احساس تقصیر، واژه‌های آشنایی در فرهنگ او بودند. واژه‌هایی که در فرهنگ ما انگار اصلا جایی ندارند. چه در سایر بخش‌ها و چه در فوتبال که نمود آن را روشن‌تر و شفاف‌تر از سایر پدیده‌های اجتماعی می‌بینیم.

کد خبر 864152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻴﮕﻦ ﺗﻌﺼﺐ ﺑﺮاﻱ ﻛﺸﻮﺭﺵ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮاﺯ ﺩﺳﺖ ﺩاﺩﻥ ﭘﻨﺎﻟﺘﻲ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﺎﺯﻳﻜﻦ ﻫﺎﻱ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﺗﻮ ﻧﺴﻞ ﺟﺪﻳﺪ ﻓﻘﻄ ﭘﻮﻝ ﻣﻴﺒﻴﻨﻨﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻣﻴﺮﺳﻨﺪ ﺑﺎﺯﻳﻜﻦ ﻫﺎﻱ ﺳﺎﻝ ﻫﺎﻱ ﻗﺒﻞ اﻳﺮاﻥ ﻫﻢ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﻣﺜﻞ ﺭﻭﻧﺎﻟﺪﻭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻋﻠﻲ ﺩاﻳﻲ ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻥ ﺑﻮﺩ ﺑﺎ اﻭﻥ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﺎﺯﻱ ﻣﺼﺪﻭﻣﻴﺖ ﺷﺪﻳﺪﻱ ﺩاﺷﺖ ﻭﻟﻲ ﻏﻴﺮﺕ اﻳﺮاﻧﻲ ﺧﻮﺩﺷﻮ اﺯﻳﺎﺩ ﻧﺒﺮﺩ ﺗﺎ اﺧﺮﻳﻦ ﻟﺤﻀﻪ ﺑﺎﺯﻱ ﻛﺮﺩ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﺎ ﺟﺎﻥ دل ﺑﺮاﻱ اﻳﺮاﻥ ﺑﺎﺯﻱ ﻣﻴﻜﺮد ﺑﺎ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﻤﻴﻦ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺗﻮ ﺩﻝ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﻫﺴﺖ