رسانه‌های آمریکایی در پوشش مناظرات رقبای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به مسئله تحریم‌ها و رویارویی نامزدها در مقابله با این تحریم‌ها اشاره داشتند.

مناظره سعید جلیلی و مسعود پزشکیان

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌های خارجی از هر گونه گمانه‌زنی درباره پیشتازی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران پرهیز دارند و رویکرد محافظه‌کارانه‌ای نسبت به رقابت نزدیک مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم دنبال می‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا در خصوص مناظرات سه‌شنبه شب مسعود پزشکیان و سعید جلیلی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم نوشت: نامزدهای ریاست‌جمهوری ایران در انتخابات مرحله دوم روز جمعه درباره تحریم‌های اقتصادی و توافق هسته‌ای بحث کردند.

این خبرگزاری از تهران گزارش داد: نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در مناظره سه‌شنبه درباره تاثیر مستقیم تحریم‌های اقتصادی آمریکا و سایر دولت‌های غربی علیه ایران بحث کردند و پیشنهاداتی برای احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی مطرح کردند.

پایگاه خبری المانیتور مستقر در واشنگتن ایالات متحده نیز در گزارشی از جدال انتخاباتی پزشکیان و جلیلی بر سر تحریم‌ها جدال کردند. این پایگاه خبری از تهران گزارش داد: دو نامزد رقیب در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز دوشنبه در یک مناظره زنده تلویزیونی با هم روبرو شدند و در جریان آن یکدیگر را به ارائه نکردن راه‌حل‌های کارآمد برای رسیدگی به بحران‌های مختلف داخلی و خارجی متهم کردند.

همچنین در گزارش المانیتور آمده است: اخیرا هیچ نظرسنجی معتبری در مورد چشم انداز رویارویی این دو صورت نگرفته است. این دو نامزد با قطع مکرر حرف یکدیگر، هنگام بحث درباره سیاست خارجی، تحریم‌ها، سرنوشت توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵، قوانین حجاب جمهوری اسلامی و محدودیت‌های شدید مقامات در استفاده از اینترنت عمومی، در انتهای دو نقطه افراطی قرار گرفتند.

خبرگزاری فرانسه نوشت که یک نامزد اصلاح‌طلب و یک محافظه‌کار سرسخت در دور دوم رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ایران حضور دارند. براساس گزارش این خبرگزاری، از مسعود پزشکیان به‌عنوان رقیب اصلاح‌طلب سعید جلیلی مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای مخالف غرب نام برده شده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است که نامزدی پزشکیان امیدهای محتاطانه‌ای برای جناح اصلاح‌طلب ایران بعد از سال‌ها تسلط محافظه‌کاران ایجاد کرده است.

پایگاه روزنامه نیویورک تایمز هم نوشت که کارشناسان می‌گویند مسعود پزشیکان به احتمال زیاد مشارکت رای‌دهندگان را در میان حامیان احزاب اصلاح‌طلب و افرادی که انتخابات مجلس در اسفندماه سال گذشته و انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۱ را تحریم کرده بودند، افزایش خواهد داد.

همچنین در ادامه گزارش نیویورک تایمز اشاره شده است که سیاست‌های هسته‌ای ایران و سیاست‌های کلان کشور از سوی آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در ایران تعیین می‌شود و او به دولت برای تعامل غیرمستقیم با آمریکا برای لغو تحریم‌ها چراغ سبز نشان داده است. این مذاکرات بدون توجه به اینکه چه کسی رئیس‌جمهور است، احتمالا ادامه خواهد داشت.

کد خبر 864405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha