نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: فردای انتخابات باید همه رقابت‌ها به رفاقت‌ها تبدیل شود و همه حول منتخب جمع شویم و نهایت همکاری را با او داشته باشیم.

سیدحسن عاملی

به گزارش همشهری آنلاین، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل ضمن تبیین اهمیت حضور و مشارکت در انتخابات اظهار کرد: یکی از ثواب‌های بسیار استثنایی ثواب تعیین والی عادل است کسانی که از دادن رای اجتناب نمایند، جزو کسانی خواهند بود که در روز قیامت خواهند گفت: "یَا حَسْرَتَا عَلَی مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ کُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِینَ"(ای وای بر من که جانب امر خدا را فرو گذاشتم و وعده‌های خدا را مسخره و استهزا نمودم.)

وی ادامه داد: طرفداران هر دو کاندیدا دقت کامل کنند که سیستم انتخاباتی ایران دقیق‌ترین سیستم است و امکان تخلف، تخطی، جعل و جابجایی در آن نیست نماینده هر دو نامزد هم در تمام شعبه‌ها حضور دارند بنابراین اگر کسی ادعای تقلب کند "کالشمس فی کبدالسماء" دروغ می‌گوید و خائن به کشور است.

امام جمعه اردبیل تاکید کرد: فردای انتخابات باید اولاً همه رقابت‌ها به رفاقت‌ها تبدیل شود ثانیاً باید همه حول منتخب جمع بشویم و نهایت همکاری را با او داشته باشیم هرگونه اختلاف و شقاق در این باب گناه کبیره و برآورده ساختن آرزوی دشمن است.

کنار گذاشتن جناح مغلوب از بدنه اجرایی کشور خسارت عظیم است

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مسئولین ارشد نظام دقت کنند که بعد از هر انتخابات کنار گذاشتن جناح مغلوب از بدنه اجرایی کشور یک خسارت عظیم است در این باب جناح برنده به هیچ وجه حاضر به همکاری نمی‌شود و می‌گوید کسانی که برای من کار کرده اند باید از آنها استفاده کنم و الا در انتخابات آینده باخته‌ام.

وی ادامه داد: مجلس یا در صورت لزوم مجمع تشخیص مصلحت باید وارد ماجرا شوند در هر دو جناح افراد مجرب، کارشناس و نخبه مدیریتی وجود دارد خانه نشین شدن چهار سال آنها اصلاً به صلاح کشور نیست.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: همه توجه کنند هم انتخابات و هم جدی بودن انتخابات و هم مناظره همه امتیاز بزرگ برای جمهوری اسلامی است در زمان شاه از این‌ها خبری نبود.

آیت الله عاملی با ذکر مثالهایی از روند نقش آفرینی مردم در تصمیم گیری های سیاسی اظهار کرد: محمد سجادی وزیر راه رضاخان می‌نویسد در اولین سال ورود ایشان عرض کردیم برای مجلس "رعیت جماعت" وکیل انتخاب می‌کنند.

اعلیحضرت گفت: چه غلط‌ها! ببرید آفتابه دربار را جلوشان بیندازید!

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اضافه کرد: باقر کاظمی وزیر خارجه رضاخان می‌نویسد: وقتی قرار شد به سرپرستی محمدعلی فروغی مجلس وکلای ملت تشکیل شود خدمت اعلیحضرت رفتیم که "رعیت جماعت" وکیل انتخاب کنند اعلیحضرت گفت می‌خواهید طویله باز کنید؟! هر مملکتی رژیمی دارد رژیم ما هم یک نفره است! بالاخره با فشار انگلیسی‌ها و تعیین وکلا توسط آنها اعلیحضرت اشاره کردند چون این رعیت پدر سوخته سواد ندارد نمایندگانی به ولایات می‌فرستم تا آنها رای ها را بنویسند من خنده ام گرفت که خود اعلیحضرت هم سواد خواندن نداشت!

جوانان و فرهیحتگان تحقق وعده‌های منتخب مردم را پیگیری کنند

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: از جوانان و فرهیختگان می‌خواهم فردا هر کسی انتخاب شد فوراً وعده‌های او را که در مناظره و در تبلیغات خود مطرح کرد جمع آوری کنند و بی‌رحمانه پیگیری نمایند.

وی ادامه داد: از اهل فن و از متفکرین جامعه انتظار است که اظهارات نامزدها را بعد از انتخابات نقد کنند بعضی از اظهارات دروغ کامل، اشتباه محض و ضربه بزرگی به حیثیت نظام بود همه این‌ها باید به طور مفصل و تدریجاً در جامعه مطرح و نقد شود اگر این کار صورت نگیرد گره ذهنی که از آن حرف غلط درست شده باقی خواهد ماند و به تدریج به غده بزرگی تبدیل خواهد شد.

آیت الله عاملی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به فرارسیدن محرم حسینی و تسلیت این ایام، به تشریح منشور و رهنمودهایی در خصوص برگزاری عزاداری‌های آرمانی پرداخت و گفت: ثواب عزاداری به جز ثواب رفع گرفتاری انسان‌ها از تمام حسنات بالاتر است. یک قطره اشک در عزای امام حسین(ع) قدرت خاموش کردن جهنم را دارد آقای بهجت می فرمود شیعه از این جهت ثروتمندترین اهل دنیاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در دسته جات و مجالس عزاداری حتماً از روحانی و عالم دین استفاده شود وگرنه حقیقت عزاداری دزدیده و منحرف می‌شود.

وقت استراحت مردم طبل و شیپور نزنید

وی همچنین به عزاداران حسینی توصیه کرد: بعد از نصف شب در وقت استراحت مردم طبل و شیپور نزنند صدای بلندگو را بیرون پخش نکنند سردسته‌ها مواظب باشند که بچه‌های مردم در دسته‌جات بدآموزی نبینند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: در ایامی که دسته جات به بازار می‌روند اهل بازار سد معبر نکنند اسب به بازار وارد نکنند چند مغازه اطراف در ورودی مسجد جامع که برنامه اصلی آنجا اجرا می شود مغازه را تعطیل و محیط را تاریک نکنند.

وی به شبیه خوانان توصیه کرد حتماً با نیروی انتظامی همکاری کنند و افزود: اهل احسان و گیرندگان احسان مواظب باشند محیط شهر را آلوده نکنند دستگاه امام حسین را پولی نکنیم و الا وهابی‌ها ایراد خواهند گرفت که عزاداری در شیعه کاسبکاری است.

امام جمعه اردبیل در ادامه به شعرا توصیه کرد در پالایش اشعار دقت کنند و روز عاشورا حتماً در نماز ظهر عاشورا در شهیدگاه همه شرکت کنند.

عزاداری معرکه خودنمایی نباشد | در عزاداری‌ها حتما از شهدای مدافع حرم یاد کنید

آیت الله عاملی با بیان اینکه اجتماعات بزرگ در محرم بزرگترین شعیره عزاداری است، اضافه کرد: شب‌ها در حرکت از مسجدی به مسجد دیگر که از اختصاصات اردبیل است از ماشین استفاده نکنند در این حرکت از شعار اختصاصی اردبیل یعنی "آ حسن وا حسین " غفلت نکنند در عزاداری‌ها از شهدای حرم حتماً یاد کنند اگر داعش پایش به عراق می‌رسید قسم خورده بود که مراقد ائمه را تا ۱۵۰ متری ویران کند در آن صورت دیگر عزاداری ما معنی نداشت.

وی با بیان اینکه نگاه‌های آلوده زخم بر امام حسین (ع) است، تصریح کرد: امام به اندازه کافی زخم دارد و عزاداری نباید معرکه خودنمایی و میدان تبرج جاهلی زنان و چشم چرانان باشد.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: عزاداری نباید چنان طول داده شود که نماز صبح قضا شود چرا که کارهای مستحب اگر به واجبات زیان برساند موجب قرب به خدا نمی شود و عزاداری در آن صورت ذره‌ای ثواب ندارد.

وی ادامه داد: شورهای عجیب و غریب و تند و هروله و حرکات موزون ممنوع است وهابیت زیر آنها می نویسد آرتیست بازی رافضی ها را نگاه کنید مرخم کردن اسم امام حسین(ع) ممنوع است آوردن اسباب موسیقی شما را در زمره حدیث وحشتناک "یطلبون الدنیا باعمال الآخرة" که درباره اهل آخرالزمان است قرار می‌دهد از آوردن شمائل معصومین اجتناب کنید.

آیت الله عاملی با بیان اینکه اسلام شعار تصویری ندارد، گفت: صورت قدسی معصوم را به صورت عرفی تبدیل نکنید و از آوردن هر چیز و از انجام هر عمل که تداعی هیچ جزئی از اجزاء حماسه کربلا را نمی‌کند اجتناب کنید طوغ از همین قسم است و علاوه بر آن به خاطر شکل صلیبی القا می‌کند که عزاداری اقتباس از مسیحیت است.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه مجلس عزاداری امام حسین باید مجلس بصیرت و تقیّد به احکام الهی باشد، گفت: بعضی از جوانان از روی ناآگاهی در مراسم از تیشرت‌های مشکی منقش به علائم شیطان پرستی استفاده می‌کنند و صلیب یا طلا در گردن یا دست دارند.

آیت الله عاملی همچنین به مداحان توصیه کرد در آهنگ از سبک سنتی استفاده کنند و وارد سبک ترانه‌های ترکیه و آذربایجان و موسیقی‌های غربی نشوند مداحان از روضه‌های مجهول، غیر معتبر ، غیر مستند و غیر موثق نخوانند تا شیعه متهم به بیت الکذب نشود.

رقابت در اندازه طبل و ارتفاع علم فاجعه است | امام حسین در مجالس بی‌ریا حاضر می‌شود

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه علم جوشی از خرافات است، تصریح کرد: رقابت در عزاداری یک فاجعه است رقابت در اندازه طبل، رقابت در ارتفاع علم، رقابت در کمیت احسان، رقابت در گریاندن، رقابت در ابزار موسیقی و رقابت در دعوت از شخصیت‌ها؛ امام حسین(ع) در مجالس بی‌ریا حاضر می‌شود.

آیت الله عاملی ادامه داد: در دادن احسان به احسان شکمی اکتفا نکنید جای احسان علمی خالی است در احسان خوردنی نیز مواظب باشید با پول حرام احسان ندهید امام حسین(ع) با ربا و با پول‌هایی که وجوهات آنها داده نشده احسان نمی‌خواهد و قبول نمی‌کند.

وی گفت: شب تاسوعا و شب عاشورا در خیلی از مساجد جوان‌ها و عزاداران تا صبح در مسجد می‌مانند نفس این عمل شایسته است اما متاسفانه بعضی‌ها مشغول استهزا و مطایبات و استعمال دخانیات می‌شوند.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: شبیه خوانی را با اسب و شتر پر نکنید معاندی زیرش ننویسد این عزاداری است یا حدیقه حیوانات؟ مخصوصاً اسب‌های پولدارها را که آرام و قرار ندارند نیاورید شبیه خوانی تئاتر طنز نباشد اگر مردم به جای گریه بخندند از آن معلوم می‌شود که شما کربلا را نشان ندادید چیز دیگری را که با کربلا بیگانه است نشان دادید.

سهم شما از عنایت امام حسین عوض کردن صدای موبایل به مدت ۱۰ روز نباشد

آیت الله عاملی یادآورشد: در شب عاشورا حتماً در مساجد به یاد امام حسین(ع) قرآن خوانده شود و شایسته است آن شب، شب قرآن نامیده شود چون امام حسین(ع) فرصت گرفت تا آن شب برای آخرین بار قرآن بخواند. سهم شما از عنایت امام حسین(ع) این نباشد که صرفاً ۱۰ روز صدای موبایل خود را عوض کنید سپس بعد از عاشورا با امام حسین(ع) خداحافظی کنید.

امام جمعه ارددبیل در پایان تاکید کرد: شعرا بسیار دقت کنند مطلب غیر عقلانی را به قالب شعر در نیاورند و از دروغ و مخصوصاً از غلو در حق معصوم اجتناب کنند. در بیان زبان حال بسیار دقت کنید شما و مداحان هدفتان این نباشد که به هر طریقی شده مخاطب را بگریانید این یک فاجعه است.

وی گفت: مواظب باشید که با امام حسین(ع) نفاق نداشته باشید بترسید از این حدیث که کسی به امام علی(ع) گفت: " انی والله احبک " حضرت در جواب فرمود: انی والله ابغضک" چون زبان و دل او یکی نبود از محرم و از مدرسه حسینی توشه بگیرید و یک سال با همان توشه زندگی کنید.

کد خبر 864707
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اردبیل

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha