بخشی از سریال های ویژه-الف سازمان و یا سریال های ب که موضوع تاریخی داشتند تولیدشان آنقدر طولانی بوده بیشترین هزینه را بر سازمان صدا و سیما تحمیل کردند.

سلمان فارسی

همشهری آنلاین: در این سال‌ها تلویزیون تولید و پخش سریال‌های مختلف از جمله سریال‌های تاریخی را در کارنامه خود داشته. سریال‌هایی که در این سال‌های ساخته شده بیشترین هزینه تولید را داشتند. در زمان شیوع کرونا تولید سریال‌ها طولانی شد اما این زمان‌بر بودن تولید تا پخش سریال‌ها فقط زمان کرونا نبود. در میان همین مجموعه‌ها برخی زمان ساختش آنقدر طولانی است که این زمان ساخت بیش از حد بوده سریال ویژه-الف سیما «سلمان فارسی» و «حضرت موسی» البته در دوره‌های قبل نیز سریال‌هایی هستند که بیشترین زمان را در تولید داشته‌اند.


«روزگار قریب» به کارگردانی کیانوش عیاری ساختش ۶ سال طول کشید. مجموعه ۳۶ قسمتی «روزگار قریب» به کارگردانی کیانوش عیاری و تهیه‌کنندگی سیما فیلم برای پخش از شبکه سه سیما ساخته شد و مدت یک سال روی آنتن بود. اما این سریال ۶ سال به طول انجامید تا ساخته شود. داستان این سریال الهام گرفته از زندگی دکتر محمد قریب ـ بنیان‌گذار تخصص پزشکی اطفال در ایران ـ است و در آن، حوادث سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۳۵۴ ایران مورد بررسی قرار گرفت. گفته شد که این سریال فیلمنامه نداشته و عیاری درباره این موضوع عنوان کرده: برداشت‌های زیاد به خاطر بالا بردن کیفیت کار و فقدان فیلمنامه به دلیل بدشانسی بنده بوده است. شوخی بدی است که بدون فیلمنامه به سمت یک اثر تاریخی برویم.


داوود میرباقری مختارنامه را درباره زندگی مختار ثقفی و قیام او به خون‌خواهی از امام حسین (ع) ساخت. این سریال در ۴۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای برای اولین‌بار در سال ۱۳۸۹ از تلویزیون پخش گردید. فیلم‌برداری سریال مختارنامه از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و در سال ۱۳۸۸ به پایان رسید. سریال لوکیشن‌های متعددی را در شهرهای تهران، قزوین، تاکستان، آبادان، آران و بیدگل، و شاهرود در برمی‌گرفت. این سریال دارای حدودا ۷۰۰ سکانس است که ۱۰۰ سکانس آن مربوط‌به ۵ جنگ بزرگ این سریال هستند.

یکی از پرحاشیه‌ترین و طولانی‌ترین سریال‌های سیما «سرزمین مادری» کمال تبریزی بود که حتی سه بار نامش در سال‌هایی که قرار بود طول شود و همچنین سال‌هایی که قرار بود روی آنتن برود؛ تغییر کرد. این مجموعه تلویزیونی به رخدادهای تاریخی، سیاسی و اجتماعی ایران از زمان جنگ جهانی دوم تا وقوع انقلاب ۱۳۵۷ در بستر زندگی فردی به نام رهی اردکانی می‌پردازد. تبریزی این سریال‌ را طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ ساخت. سریالی که زمان تعیین شده هم پخش نشد و در نهایت ابتدا از تلوبیون و بعد تلویزیون در زمانی روی آنتن رفت که بیننده‌های تلویزیون به کمترین آمار خود را در این سال‌ها رسیده‌اند.

آیا ۱۰ سال زمان برای ساخت سریال سلمان فارسی طولانی است ؟

«سنجرخان» از دیگر سریال‌های تاریخی سیما بود که مدیران سازمان روی آن حساب خاصی باز کرده بودند. سریالی که در نهایت زمستان سال گذشته به آنتن رسید اما هیچ اقبالی در جذب بیننده نداشت و جز ضعیف‌ترین سریال‌های تاریخی این سال‌ها بود. محمدحسین لطیفی کارگردان «سنجرخان» بود. « سنجرخان » درباره یکی از قهرمانان کرد در سال ۱۲۹۶ است که سال ۱۳۹۸ محمدحسین لطیفی تولیدش را کلید زد. اما پیش از این ضیاالدین دری کارگردان و نویسنده سریال‌های کلاه پهلوی و کیف انگلیسی، متن سریال «سنجرخان» را به طور کامل و در ۲۶ قسمت نوشته بود، پس از مرگ این کارگردان فقید، تهیه کننده سریال را به کارگردان دیگری واگذار کرد.

«طلاق» یا «هفت سر اژدها» از سریال‌هایی است که چه در زمان تولید و چه زمان پخش بلاتکلیف بود و پروسه تولیدش سال‌ها طول کشید. ابوالقاسم طالبی این سریال را از سال ۹۸ کلید زد. اما به دلیل شیوع کرونا چند باری متوقف شد. در نهایت این سریال تولیدش را ادامه داد اما در ادامه با دو حاشیه غیرمنتظره مواجه شد؛ یکی حضور حمید صفت ـ خواننده و ترانه‌سرای جنجالی موسیقی رپ ـ در یکی از نقش‌های اصلی و دیگری سرقت آکساسوار و وسایل فیلمبرداری. بعد از این دو اتفاقِ چالش‌ساز بود که ساخت ادامه پیدا نکرد؛ بار دیگر طالبی تولید آن را شروع کرد و در نهایت روی آنتن رفت اما این سریال هم جز سریال‌های کیفیت پایین صدا و سیما است.

سریال «حضرت موسی» ابراهیم حاتمی که هنوز به تولید رسمی خود نرسیده و در مرحله پیش تولید است اما پروسه آغاز تولید آن چند بار تغییر کرد و با توجه به صحبت‌های حاتمی‌کیا به نظر این کارگردان می‌خواهد ۵ سال دیگر روی این پروژه ویژه وقت بگذارد. ابتدا قرار بود این سریال را مرحوم سلحشور بسازد و بعدتر تولیدش به جمال شورجه واگذار شد و در نهایت به حاتمی‌کیا رسید. الان نزدیک سه سالی است که پیش‌تولید این سریال آغاز شده و باید دید به گفته حاتمی‌کیا این سریال ۵ دیگر ساختش تمام می‌شود؟

آیا ۱۰ سال زمان برای ساخت سریال سلمان فارسی طولانی است ؟


پروژه «سلمان فارسی» که با بیش از هزار بازیگر اصلی و چهار هزار بازیگر فرعی، از نزدیک به ۵ سال گذشته تاکنون کار خود را شروع کرده تا مهر امسال در شاهرود به کا
فهیمه: ر خود و در فاز ایران ادامه خواهد داد. «سلمان فارسی» محصول مرکز سیما فیلم سازمان صداوسیما به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری و تهیه کنندگی حسین طاهری است که تصویربرداری آن از آذر ۱۳۹۸ در کرمان آغاز شده و در شاهرود، قشم، جلفا، شهرک‌های سینمایی غزالی، نور و دفاع مقدس ادامه داشته است. این سریال در سه فصل دوران ایران ساسانی، امپراتوری بیزانس و حجاز صدر اسلام به زندگی و زمانه یار ایرانی پیامبر اسلام (ص) می پردازد. میرباقری عنوان کرده بود که این سریال سال ۱۴۰۵ روی آنتن سیما می‌رود اما به نظر با تغییر پایان‌بندی سریال تولید آن طولانی‌تر خواهد شد.

کد خبر 864964
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha