مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه شهری: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از آماده شدن طرح انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم خبر داد.

به گزارش خانه ملت، مصطفی کواکبیان در نشست فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد که با حضور مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران و همچنین شماری از نمایندگان برگزار شد، با بیان خبر فوق گفت: درصورت تصویب نهایی طرح انتخاب شهرداران از سوی مردم، همزمان با انتخابات شورای شهر، شهردار هر شهر نیز با رای مستقیم مردم انتخاب خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، شهرداران به‌صورت مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند، افزود: این طرح می‌تواند به این معنا باشد که مردم با سطح دخالت بیشتری می‌توانند شهردار خود را انتخاب کنند.

نماینده مردم سمنان گفت: براساس این طرح، شورای استان بر عملکرد استاندار نظارت خواهد داشت و شورای‌عالی استان‌ها نیز در قبال اختیارات خود به مجلس پاسخگو خواهد بود.

56 نماینده، امضای خود را پس گرفتند

رئیس شورای عالی استان‌ها اعلام کرد که 56نفر از 72 نماینده مجلس که طرح انتخاب شهرداران توسط وزیر کشور را انتخاب کرده بودند، امضای خود را پس گرفتند.

مهدی چمران که در سومین نشست فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد سخن می‌گفت، با اعلام این خبر افزود: امیدواریم که برخی نمایندگان استان مازندران نیز امضای خود را از این طرح پس بگیرند که ما در آرامش کامل اصلاحات مد نظر مجلس را تنظیم کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به برخی فرامین امام(ره) در خصوص تشکیلات شورایی خاطر نشان کرد: این فرامین یکی از پیشرفته‌ترین شکل‌های اداره حکومت است که ایشان فرمودند مدیریت‌های کلان بر عهده حکومت مرکزی است و مدیریت‌های کوچک نیز بر عهده مدیریت‌های محلی باشد.

چمران بر اساس فرامین حضرت امام (ره) حاکمیت مردم در سرنوشت خود را از ضرورت‌های جمهوری اسلامی عنوان کرد و با توجه به برخی اصول قانون اساسی درباره شوراها گفت: باید در مجلس یا جایگاه‌های بالاتری تصمیم بگیرند که اصلا می‌خواهند این اصول را پیاده کنند یا خیر و آیا حقیقتا این سیستم کشورهای پیشرفته را می‌خواهند به صور مختلف پیش بگیرند؟

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: اگر بخواهیم که شهردار را وزیر کشور انتخاب کند، یعنی همه‌ 30ساله گذشته که شعار مردم‌سالاری دینی می‌دادیم را زیر سؤال برده و دوباره می‌خواهیم به عقب برگردیم.

چمران با تاکید بر اینکه مجلس و یا مقامات بالاتر نظام باید تصمیم اساسی بگیرند که قوانین اجرا شوند، تاکید کرد: بر این اساس باید به سمت تشکیل یک دولت خلوت‌تر، چابک‌تر و کوچک‌تر پیش رویم. اگر این مسئله را قبول نداریم باید یک تصمیم اساسی‌تری گرفت.

او گفت: ما طی نامه‌ای از مجلس و رئیس مجلس به خاطر تهیه طرح اصلاح قانون شوراها پیش از این تشکر کردیم و مطمئن هستیم کسانی که این طرح را تهیه کردند از روی دغدغه‌ها و مشکلات و خلوص آن را تهیه کردند؛ هر چند که راه‌حل این است که راه بهتری برای این قضیه پیدا کنیم.

کد خبر 86502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز