مجموع نظرات: ۲
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

در این محتوا همراه کجارو باشید تا ۱۰ نقطه خاص از رشت را به شما معرفی کنیم.

کجارو

رشت شهری زیبا با مردمانی صمیمی و خونگرم است. روزها و شب‌های بارانی یا مه‌آلود، دیوارهای سفید با لکه‌های سبز رنگ که نشان از بارش زیاد باران دارند، بازارهای سنتی، خوش‌رنگ و لعاب، نقاط تاریخی و خاطره‌انگیز و پیاده‌راه‌هایی با حال و هوای آرامش و شعف، رشت را به موقعیتی خاص برای زندگی و سفر تبدیل کرده‌اند.

میدان شهرداری

میدان شهرداری از جاهای دیدنی رشت و نماد شهر است. این میدان در محله استادسرا و تقاطع خیابان‌های علم‌الهدی، امام، شریعتی و سعدی قرار دارد. ساختمان‌هایی با نمایی سفید (سبک معماری اروپای شرقی)، ساختمان شهرداری و برج ساعت آن، حوض و آبنمای بزرگ، مجسمه قدیمی‌ترین عکاس رشت (استاد دروی)، تندیس کوچک جنگلی و مجسمه‌های زن شالیکار و پیرمرد دوچرخه‌سوار از جمله زیبایی‌های میدان شهرداری رشت هستند. این میدان محل اجتماع و برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی شهر است.

فضای بارانی و مه گرفته و کبوترهایی که روی سنگ‌فرش‌های میدان در حال برچیدن دانه‌ها هستند، حس و حال زیبایی به میدان شهرداری می‌بخشند و بخشی از هویت این منطقه محسوب می‌شوند. خیابان علم الهدی که در دهه اخیر به پیاده‌راه فرهنگی رشت تبدیل شده است، بخشی دیدنی و خاص از میدان شهرداری است. پاساژها و مراکز خرید متعدد، هتل ایران، اداره پست، کتابخانه ملی رشت و سینما سپیدرود در این خیابان قرار دارند.

سبزه میدان

سبزه میدان از میادین قدیمی و وسیع رشت است که توسط پیاده‌راه علم‌الهدی به میدان شهرداری وصل می‌شود. این میدان مستطیل‌شکل تقاطع خیابان‌های لاکانی، طالقانی (بیستون) و استادسرا است.

سردیس‌های متعدد متعلق به مشاهیر گیلان، فضای سبز با درختان کهنسال و تنومند، نیمکت‌هایی در سایه‌سار درختان با حضور اهالی که در حال بازی شطرنج یا دومینو هستند و کبوترانی که خود را صاحبان اصلی این نقطه می‌دانند و در آرامش دانه‌ از زمین برمی‌چینند، قاب‌های زیبای سبزه میدان محسوب می‌شوند و آن را به گردشگاهی عمومی و خاطره‌انگیز برای مردم رشت و مسافران تبدیل کرده‌اند.

بازار بزرگ رشت

بی‌شک بازارهای سنتی از نقاط خاص و دیدنی شهرها هستند. این بازارها تصویری روشن و گویا از فرهنگ، اصالت، سبک زندگی، پوشش و خوراک منطقه را به نمایش می‌گذارند. بازار سنتی و روباز رشت ۲۴ هکتار وسعت دارد و در خیابان امام خمینی رشت واقع شده است. چندین کاروانسرا و طاقی‌های بزرگ و کوچک بازمانده از دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی در محدوده بازار رشت قرار دارند و گواه قدمت و اصالت بازار هستند.

محصولات کشاورزی، میوه‌ها و سبزی‌های ویژه شمال، انواع ماهی، خوراکی‌های خوشمزه، ترشی‌ها، ادویه‌های محلی و خانگی و محصولات حصیری و چوبی در بازار بزرگ رشت به فروش می‌رسند. صدای فروشنده‌ها که با لهجه زیبای شهر رشت محصولات خود را معرفی می‌کنند و حضور پرتعداد مشتریان بومی و غیربومی دلیل هیاهو و سرزندگی این بازار سنتی است.

ده نقطه خاص رشت به گزارش کجارو

باغ محتشم

باغ محتشم یا پارک شهر در حاشیه بلوار حافظ، با فضایی باصفا و زیبا یکی از نقاط خاص شهر و وسیع‌ترین و قدیمی‌ترین پارک رشت است. رودخانه گوهررود از حاشیه جنوبی این پارک می‌گذرد. قدمت باغ محتشم به دوران ناصرالدین شاه قاجار بازمی‌گردد. پیکر هوشنگ ابتهاج (شاعر بلند آوازه ایران) در این باغ به خاک سپرده شده است.

عمارت کلاه فرنگی بخشی دیدنی و تاریخی از پارک شهر رشت است. امروزه این عمارت قاجاری به‌عنوان موزه تخصصی رشتی دوزی استفاده می‌شود. باغ محتشم فضای سبز زیبا، زمین‌های ورزشی، شهربازی و امکانات رفاهی مطلوبی دارد و روزانه میزبان شهروندان و گردشگران بسیاری است.

پارک ملت

پارک ملت (سیاه باغ) در نزدیکی محله اعیان‌نشین گلسار رشت و حاشیه رودخانه زرجوب قرار دارد. خیابان اصلی گلسار، بلوار سمیه و بلوار دیلمان در این محله نیز از نقاط خاص و زیبای شهر رشت برای خرید و پیاده‌روی هستند. پارک ملت دومین پارک بزرگ شهر رشت (پس از باغ محتشم) محسوب می‌شود و در تقاطع بلوارهای انصاری و احمدزاده قرار دارد.

ساعت آفتابی آنالماتیک به‌شکل کتاب و قلم، آبنمای موزیکال، برکه مصنوعی، خانه گردشگری، کافه کتاب و تالار مرکزی رشت از بخش‌های دیدنی و پرمخاطب بوستان ملت رشت هستند. بخشی از این پارک به کمپینگ موقت مسافران اختصاص داده شده است؛ به همین جهت، بیشتر گردشگران از آن بازدید می‌کنند.

آرامگاه میرزا کوچک خان

میرزا کوچک خان (بنیان‌گذار جنبش جنگل و از مبارزان ملی‌گرای نهضت مشروطه) شخصیتی تاثیرگذار در تاریخ رشت است و بخشی از هویت منطقه به شمار می‌رود. آرامگاه میزاکوچک از مکان‌های مورد احترام، دیدنی و خاص رشت است که در گورستان سلیمان داراب رشت، در بلوار شیون فومنی و در خیابان میرزا کوچک خان قرار دارد. این بقعه فضایی معنوی و زیبا دارد و برای اهالی رشت خاص و خاطره‌انگیز است.

خانه موزه میرزا کوچک خان

خانه میرزا کوچک خان از مکان‌های تاریخی شهر رشت است و در میدان معلم، خیابان استادسرا قرار دارد. این بنای دو طبقه، خانه پدری میرزا کوچک خان است و خود نمونه‌ای زیبا از معماری محلی و بومی خانه‌های رشت محسوب می‌شود. در طبقه همکف خانه کتب مربوط به تاریخ گیلان و نهضت جنگل و در طبقه اول، اشیای شخصی و وسایل زندگی کوچک جنگلی را نگهداری می‌کنند. حال‌وهوا و جایگاه تاریخی و معنوی، این خانه را به نقطه‌ای خاص در رشت تبدیل کرده است.

رستوران شورکولی

رشت به‌عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو به ثبت رسیده است. بیش از ۱۷۰ نوع غذای محلی، جذابیت این شهر را برای شگم‌گردی و رستوران‌گردی بالا می‌برد. رستوران‌های سنتی و مدرن بسیاری در گوشه‌وکنار شهر رشت فعالیت می‌کنند و گردشگران صرف غذا در این رستوران‌ها را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند.

ده نقطه خاص رشت به گزارش کجارو

رستوران شورکولی در بلوار گلسار رشت، یکی از بهترین رستوران‌ های رشت است. طبخ سنتی و منوی متنوع غذاهای محلی، سرو غذا در ظروف سنتی و فضای صمیمانه از نقاط تمایز رستوران شورکولی است. رازقی، محرم و گیجاواش نیز از جمله رستوران‌های محبوب و معروف رشت هستند.

آرامگاه خواهر امام

آرامگاه خواهر امام از جاذبه‌های مذهبی شهر رشت است. این بارگاه در محله‌ قدیمی خواهر امام در میدان صیقلان قرار دارد. فاطمه اخری، خواهر تنی امام رضا (ع) است و قدمت بقعه ایشان به دوره ناصرالدین شاه باز می‌گردد. این حرم محلی آرام، معنوی و پربرکت برای اهالی رشت است. کوچه پس کوچه‌های اطراف امامزاده بافت و ظاهر سنتی خود را حفظ کرده‌اند و مرکز مغازه‌های عتیقه‌فروشی و سمساری‌های رشت محسوب می‌شوند.

بقعه دانای علی

بقعه دانای علی جاذبه‌ای مذهبی و آرامگاهی نورانی در محله چمارسرای رشت است. خیابان طالقانی از دو طرف این بقعه عبور می‌کند. دانای علی از عرفای وارسته و پرهیزگار قرن سیزدهم هجری قمری است. گفته می‌شود که وی به مقام طی‌الارض نائل شده بود. آرامگاه وی موقعیتی خاص و مورد احترام در میان اهالی رشت دارد و گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

کد خبر 865075

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    7 1
    درودبرگیلانی های ایران دوست و معتقد.