مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

تهران جزو آن شهرهایی است که به خوبی می‌توان رد پای هنر را در گوشه و کنار آن دید. حتی کوچه‌ها و خیابان‌هایی نیز در این کلانشهر وجود دارند که به نام هنرمندان مزین شده‌اند. هنرمندانی که گاه از طیف نقاشان بوده و آثار ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند و میان مردم ماندگار شده‌اند.

هنرمند

همشهری - سعیده مرادی: در این مطلب به معرفی معابری پرداخته‌ایم که اسم نقاشان معاصر روی آنها حک شده است.

خیابان کمال‌الملک

منطقه: ۱۲

معرفی:

خیابان کمال‌الملک محله بهارستان، خیابان‌های صفی‌علیشاه و ابن‌سینا را به هم وصل می‌کند و مجسمه‌ای از کمال‌الملک در این خیابان نصب شده است. در نزدیکی این خیابان، میدان بهارستان قرار دارد. کمال‌الملک را به نام پدر نقاشی ایران می‌شناسند. او نقاش نامدار ایرانی در دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بود و از مشهورترین و پرنفوذترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌آید. او تحصیلات ابتدایی را در مکتب زادگاهش در کاشان گذراند. پس از آن، پدرش که حرفه‌اش همچون نیاکانش نقاشی بود، او را با برادر بزرگش به تهران فرستاد تا در دارالفنون در رشته نقاشی ادامه ‌تحصیل دهند.

قدم زدن در خیابان‌هایی که مزین به نام نقاشان هستند

خیابان علی اکبر صادقی

منطقه: ۱

معرفی:

خیابان صادقی بلوار قیطریه، خیابانی در نزدیکی محل زندگی و کار علی اکبر صادقی نقاش معروف ایرانی است. علی اکبر صادقی یک نقاش نو کلاسیک روایت گراست؛ او نقاشی کلاسیک ایران و جهان و به ویژه مینیاتور ایران را خیلی خوب تجربه کرده است. هنر صادقی بر پایه شیوه نقاشی سنتی و قهوه‌خانه‌ای بوده و آثار او به ویژه در دوره‌ نخست، هم از نظر مضمون و هم از نظر به‌کارگیری عناصر تصویری و رنگ، جلوه‌ای ایرانی دارد. در اغلب آثار او فرهنگ عامیانه، اساطیر ایرانی، نقاشی قهوه‌خانه‌ای و سنت‌های تصویری ایرانی مثل پرده‌خوانی بازآفرینی شده‌اند.

قدم زدن در خیابان‌هایی که مزین به نام نقاشان هستند

کوچه حسین محجوبی

منطقه: ۸

معرفی:

خیابان منتهی به خانه هنرمند در خیابان بخارست سال ۱۴۰۰ به نام استاد حسین محجوبی، نقاش، معمار و طراح پارک ساعی نام‌گذاری شد. محجوبی و آثار نقاشی او در ایران و جهان شناخته شده هستند. از جمله کارهای ماندگارش در زمینه رشته تحصیلی او، طراحی پارک ساعی تهران در سال ۱۳۴۲ و نظارت بر اجرای ساخت پارک‌های ملت و نیاوران در سال‌های بعد است. محجوبی با بیش از ۹۰ نمایشگاه اختصاصی و شرکت در صدها نمایشگاه گروهی در ایران و سایر کشورها در زمره پرکارترین هنرمندان برجسته و صاحب سبک قرار دارد. او در سال ۱۳۵۷ برای تصویر سازی کتاب افسانه باران کاندید جایزه بین‌المللی هانس کریستین اندرسون شد.

قدم زدن در خیابان‌هایی که مزین به نام نقاشان هستند

خیابان کیارستمی

منطقه: ۱

معرفی:

اگرچه شاید خیلی‌ها نام عباس کیارستمی را با عنوان یکی از کارگردان‌های معروف ایرانی بشناسند، اما باید گفت که این هنرمند برجسته در کنار ساخت فیلم و سریال‌های موفق، دستی در هنر نقاشی داشته و آثار بسیاری در این زمینه به یادگار گذاشته است. حتی بیش از ۳۰ تابلو از نقاشی‌های کیارستمی توسط لیلی گلستان جمع‌آوری و در گالری گلستان به نمایش عموم درآمده است. اغلب نقاشی‌های این هنرمند نام آشنا با آبرنگ و مدادرنگی بوده است. روش کار عباس کیارستمی چنین بود که عکاسی می‌کرد و مدتی بعد آن عکس‌ها را به نقاشی تبدیل می‌کرد. او حتی در دوره‌ای نقاشی روی بشقاب انجام می‌داد و آن‌ها را می‌فروخت.

قدم زدن در خیابان‌هایی که مزین به نام نقاشان هستند

کد خبر 865114
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha