همشهری آنلاین: رئیس کمیته مجلس شورای اسلامی برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اخیر از آزادی 140 نفر از این افراد طی امروز و فردا خبر داد

 به گزارش  واحد مرکزی خبر از تهران، کاظم جلالی پس از بازدید این هیات از زندان اوین در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: کمیته مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اخیر امروز از زندان اوین بازدیدکرد و از نزدیک در جریان وضع بازداشت شدگان قرار گرفت.

وی با اشاره به دیدار اعضای این کمیته با دادستان تهران در روز گذشته افزود: در این دیدار بحث‌های مختلفی انجام شد. یکی از ان بحث‌ها این بود که کسانی که دارای جرم‌های کمتر و سبک تری هستند و یا به نوعی متنبه شده‌اند، هر چه سریع تر زمینه آزادیشان فراهم شود.

جلالی گفت: در جریان بازدید امروز این کمیته و بعد از بازدید، جمع بندی که وجود دارد این است که 140 نفر از بازداشت شدگان اخیر طی امروز و فردا ازاد خواهند شد.

رئیس کمیته مجلس برای پیگیری وضع بازداشت شدگان اخیر افزود: براساس اطلاعات ما پس از این 140 نفر، حدود 200 نفر دیگر در زندان باقی می‌مانند.

جلالی بااشاره به گزارش دستگاه قضایی به این کمیته گفت: عمدتا دستگاه قضایی مدعی است که از این 200 نفر اسناد و مدارک کافی در اختیار دارد که نشان می‌دهد آن‌ها در اغتشاشات اخیر تهران نقش داشته‌اند به این نحو که یا بخشی از این افراد دارای بمب‌های آتش زا و یا سلاح گرم وسرد بودند یا به نوعی به اموال عمومی، دولتی یا اموال خصوصی مردم آسیب رسانده‌اند.

جلالی گفت: درباره این گروه دوم (200 نفر ) خواسته ما این بود که هر چه سریعتر وضعیت این افراد نیز روشن و جریان دادرسی آنان کاملا طبق ضوابط و با دقت انجام شود.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاسی خارجی مجلس با بیان اینکه هم ضوابط حقوقی و قانونی بازداشت شدگان و هم حقوق عمومی مردم باید رعایت شود افزود: در کنار این افراد پنجاه نفر هم در زندان هستند که بر اساس اطلاعات دستگاه قضایی که در اختیار ما قرار گرفته است برخی چهره‌های سیاسی اند و کار آنها در حال پیگیری است.

جلالی گفت: برخی از این افراد نیز چهره های گروهکی و ضد انقلاب هستند که اینها هم به نوعی در اغتشاشات نقش داشتند.

وی افزود‌: دستگاه قضایی و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قائلند که بخشی از این افراد به عنوان اتاق فکر و به نوعی نقش مدیریت صحنه اغتشاشات را در دست داشتند.

مخبرکمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس افزود: بالاخره مردم و کسانی که به امنیت این مملکت علاقمندند نمی پذیرند کسی که در خیابان اتوبوس اتش زده یا کسی را کشته یا در درگیریهای خیابانی نقشی داشته است‌،‌ طبق ضوابط و قوانین کشور مجازات نشود.

جلالی با اشاره به تلاش بیگانگان برای التهاب افرینی در میان مردم گفت‌: در روزهای گذشته خیلی از رسانه های خارجی تلاش کردند که التهاب افرینی کنند و امار و ارقام خیلی کلانی را درباره بازداشت شده ها و دستگیری ها اعلام کردند.

وی با اشاره به آمار و ارقام دقیق بازداشت شده ها افزود: همانطور که مقام معظم رهبری با جدیت فرمودند‌؛ ضابطین یا هر کس دیگری که خلافی مرتکب شده باشند حتما با او برخورد می‌شود.

جلالی گفت: اما در کنار این موضوع باید مردم عزیزمان نسبت به این نکته آگاه باشند که رسانه های بیگانه جنگ روانی شدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند تا به نوعی این مطلب را جا بیندازند که خیلی ها دستگیر و در زندان هستند.

رئیس کمیته مجلس برای پیگیری وضع بازداشت شدگان اخیر افزود: مردم بدانند حتما این کمیته وکمیته های دیگری که تشکیل شده اند پیگیر موضوع هستند؛ اگر کسانی شکایت و مطلبی دارند که باید ما مطلع شویم می توانند با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و یا با مجلس تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه همه ما باید مراقبت کنیم، تصریح کرد: مسئولین عالی نظام و شخص مقام معظم رهبری پیگیر هستند تا انشاء الله مسائل هر چه سریعتر حل وفصل شود.

جلالی در پاسخ به اینکه بعد از بازدید، وضع زندانها و زندانیان را چگونه دیدید گفت: آلان که ما در زندان اوین هستیم پس از دیدار با تعدادی از زندانی ها، یک مورد هم نبود که نسبت به وضع این زندان شکایت داشته باشند.

وی با بیان اینکه البته برخی از زندانی‌ها از زمانی که دستگیر شدند تا به زندان اوین بیایند از وضعیت خود ناراحت بودند افزود: نسبت به یک بازداشتگاه اعتراضات زیادی وجود داشت که آلان در دست بررسی است و دستوراتی از جانب مقامات عالی کشور خصوصا مقام معظم رهبری داده شده است.

رئیس کمیته مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان اخیر درباره بهداشت و نیز شایعاتی درباره شیوع مننژیت در زندان‌ها گفت: انچه مطرح شده بود درباره یک بازداشتگاه بود که در انجا هم اقدامات لازم انجام شد و به نظر می‌رسد در حال حاضر وضعیت نگران کننده ای وجود ندارد.

جلالی هم چنین به بازدید دیروز اعضای کمیته از زندان رجایی شهر کرج اشاره کردو افزود: از همان جا به صورت ویدئو کنفرانس با بسیاری از مدیران سایر زندان‌ها صحبت شد.

وی گفت: خیلی از آن وضعیتی که برخی رسانه‌های خارجی تلاش می‌کنند تا به نوعی بحران سازی کنند واقعا وجود ندارد و این تلاش آنها در یک پروسه جنگ روانی است.

جلالی افزود: البته معنای این حرف این نیست که تخلف و یا اشتباهی رخ نمی دهد،حتما ما باید نسبت به آنها واقف باشیم و جدی نسبت به آنها برخورد کنیم.

وی افزود: در دیدار اخیر با مسئولان قضایی تاکید کردیم که در اینده نزدیک و خیلی سریع دادگاه‌های این افراد تشکیل شود. اینها حق داشتن وکیل دارند و کاملا باید حقوق آنها محفوظ باشد.

جلالی هم چنین از پیگیری های رئیس قوه قضاییه و همکاری سایر مسئولان قضایی به ویژه دادستان تهران در این باره تشکر کرد.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در روزهای آینده از بقیه زندان ها و دیگر چهره های سیاسی زندانی نیز دیدار خواهیم کرد. 

کد خبر 86517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز