گوی‌های آتشین شهاب‌هایی هستند که درخشان‌تر از حد معمول به نظر می‌رسند. بیشتر موادی که در مدار فضای بیرونی می‌چرخند قطعات کوچکی از سنگ، یخ، فلز یا ترکیبی از این مواد به‌اندازه زیر میلی‌متر هستند که به‌عنوان میکرو شهاب‌سنگ یا غبار فضایی شناخته می‌شوند.

حرکت  شهاب‌سنگ  در  آسمان

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: شهاب SKY FIREBALL در حقیقت سنگی سرگردان در فضاست که می‌تواند به‌اندازه غبار کوچک یا سیارک بزرگ باشد. هنگامی که این سنگ وارد جو زمین می‌شود، به علت سرعت بالا در لایه‌های جو می‌سوزد و نور درخشانی تولید می‌کند که بسیار زیبا و تماشایی است. به‌تازگی شهاب درخشانی بر فراز آسمان ترکیه نیز عبور کرده است.

شعله‌ورشدن شهاب سبز مرموز در  آسمان رنگین  ترکیه

شهاب سبز مرموز

تماشای لحظه شعله‌ورشدن شهاب سبز مرموز بزرگ بر فراز شهر در مقابل جمعیت شوکه شده‌ای که آسمان شب را روشن می‌کند
می‌تواند بسیار نادر و کم‌نظیر باشد و تماشای چنین پدیده‌ای نیز باورنکردنی به نظر می‌رسد؛ لحظه‌ای که یک شهاب سبزرنگ آسمان شب را هنگام حرکت در یک منظره نادر به تصویر می‌کشد.

تماشاگران در ترکیه نیز از دیدن چنین شهابی در آسمان مات و مبهوت ماندند. چون این موجود غیرزمینی، آسمان سیاه‌وسفید را به سبزی درخشان تبدیل کرد که در بسیاری از شهرهای ترکیه قابل‌مشاهده بود.


بیشتر بخوانید :
راز شهاب‌سنگ‌های سبز رنگ آسمان نیوزیلند | معمایی که حل شد

ترکیه در تدارک راه‌اندازی آژانس فضایی ملی

حرکت شهاب‌سنگ در آسمان

تصاویر شگفت‌انگیزی که در استانبول ثبت شده است، شهاب مرموز را با دمی بلند نشان می‌دهد که در آسمان شب پرتاب می‌شود.

به‌گونه‌ای که تماشاگران نمی‌توانستند چشم از آسمان را بردارند و با حیرت به تماشای نمایشی ایستادند که ممکن است فقط یک‌بار در زندگی اتفاق بیفتد.

با حرکت شهاب سنگ به سمت دیگر آسمان ، دم آن شروع به جرقه‌زدن می‌کرد تا در نهایت دیگر قابل‌مشاهده نباشد و درحالی‌که بینندگان با ناباوری به اطراف نگاه می‌کردند، آسمان به تاریکی قبل خود بازگشت.

گمانه‌زنی تماشاگران

باوجوداینکه از چنین رخدادی در ترکیه فیلم‌برداری شده؛ اما ابتدا گمانه‌زنی‌های زیادی از سوی بینندگان در مورد اینکه واقعاً چه چیزی آسمان را روشن کرده، وجود داشت. بعضی از آنها معتقد بودند موشکی را دیده‌اند و برخی دیگر نیز فکر می‌کردند ماهواره‌ای بوده که به زمین پرتاب شده است.
این منظره زیبا علاوه بر استانبول در شهرهای دیگر ترکیه مانند بورسا، ساکاریا، کوجائلی و چوروم هم قابل‌مشاهده بود.

شعله‌ورشدن شهاب سبز مرموز در  آسمان رنگین  ترکیه

چگونگی رنگین شدن آسمان

آژانس فضایی ترکیه (TUA) برای حل این بحث و تأیید ردیابی شهاب سنگ چگونگی ایجاد این پدیده توضیحاتی داده بودند

TUA می‌گوید: رنگ‌هایی که هنگام ورود شهاب‌ها به جو شکل می‌گیرند؛ بسته به عوامل مختلفی مانند ترکیب شیمیایی شهاب، سرعت آن و گازهای موجود در جو زمین متفاوت ظاهر خواهند شد.

ضمن آنکه عناصر مختلف موجود در شهاب می‌توانند هنگام سوختن در جو زمین رنگ‌های مختلفی ایجاد کنند.

به‌عنوان‌مثال، سدیم می‌تواند رنگ زرد نارنجی روشن ایجاد کند، منیزیم می‌تواند رنگ‌های سبز یا آبی ایجاد کند، و کلسیم یونیزه شده (Ca+) نیز می‌تواند رنگ بنفش ایجاد کند.

شهاب‌سنگ‌های بزرگ‌تر می‌توانند انرژی بیشتری را در ورودی خود آزاد کنند و رنگ‌های شدیدتری ایجاد کنند.

به‌طورکلی، این عوامل باعث ظهور رنگ‌های متنوع می‌شوند و هر رویداد نیز شهاب‌سنگ را به یک پدیده طبیعی منحصربه‌فرد و چشمگیر تبدیل می‌کند.

شیب مدارک سیارک به‌دور خورشید

آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز دراین‌خصوص توضیح داد: مدار این سیارک به‌دور خورشید شیب زیادی دارد که برای چنین جرم بزرگی غیرمعمول است.

این اتفاق پس از آنکه دو سیارک از کنار زمین عبور کردند رخ داد؛ سیارک‌هایی که یکی از آنها بزرگ‌تر از ۹۹ درصد سیارک‌های نزدیک زمین است.

کد خبر 865216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha