امروز اولین روز محرم است. اولین روز عزای امام حسین علیه السلام و یارانش. از چند هفته پیش تکایا و هیات‌ها فعالیتهایشان را شروع کردند و منی که امسال بچه کوچک دارم مانده ام با هزار دغدغه فکری که آیا میتوانم امسالم مثل سالهای گذشته از محرم فیض ببرم یا نه؟

کودکان در هیئت

به گزارش همشهری آنلاین، وقتی با چند مادر با تجربه صحبت کردم هر کدامشون یک پیشنهاد دادند. یکی گفت قید هیات رفتن را تا چند سال باید بزنی! عزای عالم و آدم در دلم آمد. دیگری گفت در خانه عزاداری کن! مگر می شود؟ ما زنده به ماه محرم و هیات رفتنش هستیم. میخواهم فرزندم با شنیدن ذکر مصیبت اهل بیت بزرگ شود. مادرهای زیادی هم بودند که به من راهکارهایی دادند که البته به نظرم کارآمد آمد تا بتوانم هم با بچه هیات بروم و هم فرزندم از مراسم و فضا خسته نشود و خاطره بدی از هیات در ذهنش نماند.

توقع در حد توان کودک باشد

اول از همه خیلی زود به هیات نروید تا بچه خسته نشود. زمان حضورتان در هیات یک یا نهایتا دو ساعت باشد. یک سری والدین توقع دارند کودکشان ۴ ساعت در کنارشان بی حرکت بنشیند، سخنرانی و روضه خوانی و عزاداری و سینه زنی گوش دهد و عاشق امام حسین علیه السلام هم بشود. نه مادر عزیز، نه پدر عزیز بچه صبرش کم است و همین یکی دو ساعت را هم با در نظر گرفتن تمهیدات میتوانید در هیات نگهش دارید. اجرای این تمهیدات در کنار زمان کوتاه حضورش در آن فضا است که در ابتدا کودک را عاشق حضور در هیات می‌کند و منتظر فردا است که دوباره برود و بعد از تمام شدن محرم دوباره منتظر محرم بعد بماند که هر شبش هیات برود و خوش بگذراند.

چند توصیه به مادرانی که در ماه محرم کودکان را به هیئت می برند

نقاشی و اسباب بازی های کم حجم اما جذاب

زمان خروج از منزل حتما اسباب بازی و وسیله مناسب سرگرمی همراه داشته باشید تا کودک بتواند مدت بیشتری از زمان یک یا دو ساعت را با آنها و بقیه بچه‌های هیات سرگرم شود. وسیله‌ای انتخاب کنید که سر و صدا نداشته باشه و باعث آزار بقیه نباشد. دفتر نقاشی و مداد رنگی، پازل، عروسک های انگشتی و از این قبیل وسایل، مناسب بازی در هیات است. بدترین تمهیدی که والدین می‌توانند در نظر بگیرند این است که یک تبلت یا گوشی را به کودک ۲، ۳ و یا چهار ساله خود بدهند و او ساعتها با آن بازی کند.

کودک در این زمان گرسنه و تشنه می‌شود. کودک صبرش کم است و طاقت تحمل گشنگی و تشنگی را ندارد. پس حتما اب و خوراکی های مناسب همراه داشته باشید. خوراکی هایی که ریخت و پاش نداشته باشد و این قابلیت را داشته باشد تا به سایر بچه های هیات هم تعارف کنید.

چند توصیه به مادرانی که در ماه محرم کودکان را به هیئت می برند

تنها یا خانوادگی؟

بهترین هیات برای حضور کودکان و مادرانی که کودک همراه دارند، هیاتهایی است که در فضای باز برگزار می‌شود و پدر و مادر می‌توانند به صورت خانوادگی در کنار هم بنشینند و در صورت خسته شدن کودک او را بچرخانند و چنانچه یکی از والدین خسته شد جایشان را عوض کنند. بهتر است بیاد داشته باشیم که ذات کودک حرکت و تلاش است و یکجا نشینی برای او جز شکنجه ای بیش نیست. حتی ممکن است در بین جمعیت هم بازی ای پیدا کنند و برای حضور بیشتر در مراسم، بهانه دیگری هم جور شود.

حواستان باشد هیات‌هایی که تاریکی در آن زیاد است و روضه و صداهای بلند که بچه ها به آن واسطه اذیت می شوند، برای بچه ها مناسب نیست. سعی کنید پیش از مراسم کودک را کمی بخوابانید تا خسته و بهانه گیر نباشد، او را سیر کنید تا سریع گرسنه و بداخلاق نشود و قبل از خروج از منزل حتما او را دستشویی ببرید.

چند توصیه به مادرانی که در ماه محرم کودکان را به هیئت می برند

هیات کودک

این روزها برخی از هیاتها بخش هایی را مختص به نگهداری از کودکان دارند، اگر برایتان مقدور است به آن هیاتها مراجعه کنید تا در کنار نگهداری از کودکتان اطلاعات او را از واقعه کربلا و شهدای کربلا بالا برده و در کنار آن شما به عزاداریتان برسید. در روزهای آتی سعی می‌کنیم هر یک از این راهکارها را باز کنیم و توضیحات بیشتری در خصوص آنها به شما ارائه دهیم تا انشاالله بتوانیم شما را راهنمایی کنید که هم خودتان و هم فرزندانتان از رفتن به هیات حظ معنوی و دنیوی ببرید.

کد خبر 865263
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha