مرور جغرافیای تاریخی این فرصت را به ما می‌دهد تا از منظر تاریخی به یک منطقه نگاه کنیم. این بار با نگاهی تاریخی به سراغ قلعه بابک می‌رویم؛ قلعه‌ای دیدنی در آذربایجان شرقی که با تبریز ۳ ساعت فاصله دارد. رسیدن به این قلعه یک مسیر جالب دارد؛ قانلی دالان یا دالان خونین!

قانلی دالان

به گزارش همشهری ‌آنلاین طبق روایات تاریخی این بخش از قلعه، شاهد بیشترین مبارزات بین لشکر بابک و خلفای عباسی بوده. این دالان باریک و سخت‌گذر در دل کوه واقع شده و مدتی است با پله‌های کم عرض سیمانی مسیر تردد برای گردشگران را تسهیل کرده.
اسم قلعه یا دژ بابک از بابک خرمدین گرفته شده ‌است. بابک خرمدین، متولد آذربایجان بود و در دوره‌ جوانی به خرمدینان ملحق شد؛ همان گروهی که در شهرهای مختلف پراکنده بودند و پیش از بابک هم علیه دولت عباسی شورش کرده بودند. بابک خرمدین ۲۰ سال با عباسیان مبارزه کرد، از دوران مامون تا معتصم. در زمان معتصم، بابک در نبردی سخت شکست خورد و کشته شد. اما خرمدینان با از بین رفتن بابک، نابود نشدند.

لشکرکشی بابک خرمدین در این دالان خونین!

تماشای قانلی دالان

برای دیدن دالان خونین و قلعه بابک باید مسیر کوهنوردی را بگذرانیم. این قلعه تاریخی روی کوهی در ارتفاع ۲۳۰۰ متری ساخته شده. دره‌هایی هم که دور دژ هستند حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر عمق دارند. قلعه بابک در دوره‌ ساسانی ساخته شده. بازدید از قلعه بابک، هم طبیعت‌گردی و پیاده‌روی دارد و هم آثار تاریخی منطقه را به نمایش گذاشته. در این محدوده سفال‌هایی پیدا شده که به قرن ۷ هجری تعلق دارند. سکه‌ مسی هم در این‌جا پیدا کرده‌اند.
از قلعه بابک چیز زیادی باقی نمانده و جاذبه این قلعه بیشتر به ابهت قلعه و مسیر پیج در پیچ رسیدن به آن است. در دو طرف دروازه دو برج ساخته شده که زمانی جایگاه دژبان بوده. در چهار طرف قلعه هم چهار برج دیده‌بانی ساخته بودند، برج‌هایی به‌شکل نیمه‌استوانه. بنای قلعه بابک دو طبقه بوده که در بعضی جاها سه طبقه شده. پله‌هایی که به طبقه‌ سوم می‌رسیدند، حالا از بین رفته‌اند.
دور تالار اصلی، هفت اتاق قرار گرفته که به تالار مرکزی قلعه راه دارند. در بخش شرقی علاوه بر اتاق‌ها، آب‌انبارها هستند. بیشتر بخش غربی حالا ویران شده، اما به‌نظر می‌رسد در این بخش که ارتفاع بیشتری داشته، سربازان نگهبانی می‌دادند و همه چیز را زیر نظر داشتند.

لشکرکشی بابک خرمدین در این دالان خونین!


دژ بابک در طول سالیان گذشته، بارها مرمت شده، ولی بازسازی کامل آن باتوجه به مکان جغرافیایی و شرایطی که دارد ساده نیست. قلعه بابک در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است.

بیشتر بخوانید:
نبرد بزرگ شاهنامه اینجا اتفاق افتاد | روستایی که محل رزم کیخسرو بود

کد خبر 865298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha