داده‌های سازمان علمی کوپرنیک نشان می‌دهد که دمای هوا در جهان در در ۱۲ ماه متوالی اخیر دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد بیشتر از زمانی بوده که سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌شده است.

گرمای هوا

به گزارش همشهری آنلاین، دانشمندان دریافتند که دمای بین ژوئیه ۲۰۲۳ و ژوئن ۲۰۲۴ یکی از بالاترین رکوردهای ثبت شده بود. این یافته‌ها به این معنا نیست که رهبران جهان قبلا به وعده‌های خود مبنی بر توقف گرمایش ۱.۵ درجه سانتیگراد سیاره تا پایان قرن عمل نکرده‌اند، اما گرمای سوزان افراد بیشتری را در معرض قرار خواهد داد.

کارلو بوونتمپو مدیر سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک که داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده است، گفت: این نتایج آمار عجیب و غریبی نیست، بلکه یک تغییر بزرگ و مداوم در آب و هواست.

وی تاکید کرد که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به منظور جلوگیری از افزایش بیشتر دما لازم است.

کوپرنیک یک سازمان علمی متعلق به برنامه فضایی اتحادیه اروپاست که از میلیاردها اندازه‌گیری از طریق ماهواره‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها و ایستگاه‌های هواشناسی برای ردیابی معیارهای مهم آب و هوا استفاده می‌کند. ژوئن ۲۰۲۴ گرم‌تر از هر ژوئن ثبت‌شده دیگری بود و دوازدهمین ماه متوالی با دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دمای بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ (عصر پیشاصنعتی و سوخت‌های فسیلی) بود.

به گزارش روزنامه گاردین، هر مولکول کربنی که جو زمین را مسدود می‌کند، گرما را به دام می‌اندازد و آب و هوا را تغییر می‌دهد. هرچه سیاره گرم‌تر شود، افراد و اکوسیستم‌ها کمتر می‌توانند خود را با آن سازگار کنند.

کد خبر 865487
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha