مدیر گروه بیماری‌های عفونی گفت: ۱۱ مورد انتقال بومی یا محلی تب دنگی در بندر لنگه گزارش شده که این آمار نگران‌کننده است، زیرا انتقال بومی می‌تواند به درگیری کل کشور منجر شود.

بیماری - بیمارستان -بیمار

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر بهنام عرشی مدیر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در کنفرانس یک روزه تب دنگی درخصوص پشه آئدس (عامل بیماری تب دنگی) اظهار کرد: در دمای کمتر از ۱۵ درجه خونخواری پشه آئدس ایجبتی کمتر و در دمای بالای ۳۶ درجه بیشتر است و با افزایش دما احتمال حضور پشه در خانه‌ها بیشتر خواهد بود.

وی افزود: با شروع بادها در جنوب کشور، دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و ممکن است همین بادها در اواخر تابستان عامل گسترش پشه‌ها در مناطق مختلف و انتقال محلی باشد که نگران آن هستیم.

عرشی گفت: مهم‌ترین مسأله تشخیص سریع و اقدامات به هنگام حشره‌کشی برای کنترل اپیدمی است.

وی ادامه داد: برای سفر باید در نظر داشت پشه ایجبتی در کلیه جزایر جنوبی کشور نیز دیده می‌شود.

۱۴۶ بیمار جدید تب دنگی در ۲ ماه اخیر

مدیر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۷۵ مورد تشخیص و گزارش شده بود و از آن زمان تاکنون ۱۴۶ مورد گزارش شد که حدود ۱۳۰ مورد آن از امارات متحده عربی و ۱۱ مورد انتقال محلی در بندر لنگه بوده است. همچنین طبق گزارش انستیتو پاستور در کشور با سروتایپ نوع ۲ این بیماری مواجه هستیم.

وی گفت: یک مورد مرگ خانم سالمند در کشور بر اثر این بیماری به ثبت رسید و ۲ مورد هم از امارات جسد منتقل شد که علائم این بیماری را داشتند، ولی این موارد در گزارش‌های مرگ و میر ایران ثبت نخواهد شد.

عرشی عنوان کرد: نظام مراقبت این بیماری از سال ۹۵ در کشور مستقر شد و گزارش‌دهی صورت گرفت. در ۱۳۰ منطقه کشور تله‌گذاری انجام شد، اما راه‌های ورودی غیرقابل کنترلی دارد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت تشخیص زودرس تب دنگی بر ضرورت برگزاری مجدد کارگاه‌ها و سمینارها برای کنترل و کاهش اپیدمی‌های آینده تاکید کرد.

انتقال بومی تب دنگی نگران‌کننده است

دکتر مسعود مردانی مدیر گروه بیماری‌های عفونی و رئیس کنفرانس یک‌روزه تب دنگی نیز اظهار کرد: از بالغ بر ۳ سال پیش خطر اپیدمی این بیماری توسط مرکز تحقیقات به وزارت بهداشت اعلام و از همان زمان اقدامات اصولی انجام شد.

وی با بیان اینکه هر دو نوع پشه آئدس آلبوپیکتوس و آئدس اجیبتی ناقل بیماری در کشور وجود دارد که اجیبتی در جنوب کشور بیشتر مشاهده می‌شود، افزود: در این کنفرانس یک‌روزه جنبه‌های مختلف تشخیص بالینی، درمان، پیشگیری و وضعیت اپیدمیولوژی بیماری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مردانی از گزارش ۱۴۶ مورد در کشور خبر داد و گفت: ۱۱ مورد انتقال بومی یا محلی در بندر لنگه گزارش شد که این آمار نگران‌کننده است، چراکه انتقال بومی می‌تواند منجر به درگیری کل کشور شود.

ثبت مرگ و میر ۵ درصدی برای تب دنگی در یک کشور

وی ادامه داد: در تخمین مدل‌سازی سازمان بهداشت جهانی ابتلای سالانه ۳۹۰ میلیون مورد در سال پیش‌بینی می‌شود که ۹۶ میلیون از این موارد با علائم نسبتا شدید همراه خواهد بود. میزان مرگ و میر به طور میانگین در دنیا حدود یک درصد اما در کشور هند تا ۵ درصد هم گزارش شده است.

شیوع بیماری پس از سیل امارات

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه با اشاره به اینکه عمده بیماری بعد از سیل امارات شایع شد، تصریح کرد: اولین مورد ثابت شده در کشور توسط آزمایش‌ها، مورد مسافر از امارات بوده است. البته این کشور هنوز شیوع بیماری را اعلام نکرده و ترجیح بر جلوگیری از سفرها به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

تب دنگی ۴ نوع است

وی در پایان تصریح کرد: علائم بیماری شبیه به آنفلوآنزا با مشاهده دانه‌های پوستی است. این بیماری ۴ سروتایپ دارد که ابتلا به هر نوع سروتایپ فرد را فقط به همان نوع ایمن می‌کند و امکان درگیری با سایر سروتایپ‌ها همچنان وجود دارد و خطری است که گریبانگیر جمعیت کشور خواهد شد.

نگرانی از بومی شدن انتقال تب دنگی

همچنین، دکتر داوود یادگاری‌نیا رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه نیز در این رویداد ضمن ارائه توضیح در خصوص نحوه انتقال تب دنگی و پیشرفت آن عنوان کرد: این ویروس ابتدا به بافت‌های کبد حمله می‌کند و پس از درگیر کردن گلبول‌ها و سیستم لنفاوی، در نهایت وارد خون می‌شود.

به گفته وی، در سال‌های پیش مواردی که در کشور مشاهده می‌شد، مسافرانی بودند که اغلب از فیلیپین، مالزی یا تایلند به کشور می‎‌آمدند و تا مراجعه به متخصص علائم کاهش پیدا می‌کرد. اما در حال حاضر با مشاهده ۱۱ مورد انتقال بومی تب دنگی باید نسبت به علائم هوشیار باشیم.

شیوع بدترین نوع ویروس تب دنگی در کشور

وی افزود: بدترین نوع این ویروس سروتایپ نوع ۲ است که در ایران نیز شایع‌ترین نوع است. افراد در معرض خطر نیز افرادی هستند که به این نوع مبتلا می‌شوند یا پیش از این به تب دنگی مبتلا شده‌اند و اکنون به تایپ بعدی آن دچار شده‌اند و افرادی که ژنوتایپ آسیایی دارند.

به گفته یادگاری‌نیا، بیشترین علت مرگ و میر سندرم شوک و از کار افتادن ارگان‌هاست.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه عنوان کرد: ۸۰ درصد بیماران مبتلا به تب دنگی علامت ندارند و تنها ۲۰ درصد دارای علائم کلینیکی هستند.

وی ادامه داد: از این ۲۰ درصد ۶ درصد به تب دنگی شدید یا DHF/DSS با علائم شدید مبتلا می‌شوند و فقط ۰.۸ درصد از این جمعیت به دلیل بیماری فوت می‌کنند.

کد خبر 865545
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha