نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شهدای غواص صبح امروز به ریاست قاضی مجید حسین‌زاده برگزار شد.

دادگاه شهدای غواص

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شهدای غواص صبح امروز ۱۸ تیر ماه ۱۴۰۳ در شعبه ۵۵ دادگاه ویژه بین الملل در سالن مجتمع قضایی امام خمینی (ره) دادگستری تهران با حضور خانواده شهدای غواص به ریاست قاضی مجید حسین‌زاده برگزار شد.

در ابتدای این دادگاه، قاضی حسین‌زاده گفت: این دادگاه با دادخواهی ۴۲نفر از خانواده‌های معظم شهدای غواص به طرفیت ۶۵خوانده شامل دولت ایالات متحده آمریکا و سردمداران این دولت قرار می‌گیرد. دادخواهان در این پرونده مطالبه خسارات معنوی وارده و نیز خسارات مادی و تنبیهی از طرفیت را دارند.

وی ادامه داد: این دادگاه براساس قانون اقدام متقابل و قانون الزام جمهوری اسلامی ایران به پیگیری خسارات شهروندان خود صالح به رسیدگی است. براساس تحقیقات و اظهارات خواهان تا حدودی اجمالا و تفصیلا محرز شده است که اقدامی که منجر به شهادت و دادخواهی در این پرونده شده که با پشتیبانی مالی و لجستیکی دولت آمریکا انجام شده است.
در ادامه این جلسه عزالدین سلیمانی، وکیل خواهان پرونده حاضر اعم از خانواده شهدای غواص و عضو مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: به وکالت از خواهان پرونده حاضر شدم و به‌عنوان وکیل، احساس وظیفه و تکلیف در قبال خون این شهدا دارم.

علت لو رفتن عملیات کربلای ۴ فاش شد

وی گفت: این شهدا در جریان دفع تجاوز برای مقابله با نیروهای بعث عراق و جلوگیری از تعرض و پیشروی آنان در خاک‌ جمهوری اسلامی ایران، عملیاتشان لو رفت و به اسارت در آمدند و سپس با دستان بسته بعد از شکنجه‌های فراوان با لب تشنه و مظلومانه به شهادت رسیدند.
این وکیل مدافع تصریح کرد: احراز مسئولیت ایالات متحده آمریکا در عملیات و زنده دفع کردن غواصان ایرانی واضح است و آمریکا حقوق بین‌الملل بشردوستانه را نقض کرده است. در این پرونده دادخواهان خانواده شهدای غواص هستند که از حیث خسارت مادی و تنبیهی، خواهان رسیدگی به اتهامات مسببان و مباشران در به شهادت رساندن شهدای غواص هستند.

قاضی از وکیل خانواده شهدا پرسید: شهدای غواص در عملیات کربلایی چهار به شهادت رسیدند؟ وکیل پاسخ داد: بله.

قاضی حسین‌زاده از وکیل خانواده شهدا درباره محل شهادت شهدا و اینکه در خاک ایران یا عراق بوده است، سؤال کرد.
سلیمانی پاسخ داد: شهدای غواص با دستانی بسته توسط ارتش رژیم بعث در اروند رود اسیر می‌شوند و باتوجه به اطلاعاتی که توسط نیروهای پشتیبان آمریکا به آن‌ها داده بود، عملیات لو می‌رود.

علت لو رفتن عملیات کربلای ۴ فاش شد

وی درباره حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی دولت آمریکا از رژیم بعث گفت: این عملیات پیشگیرانه و در جهت دفع تجاوز به خاک جمهوری اسلامی ایران انجام شد و ارتش رژیم بعث، شهدا را بعد از شکنجه و اذیت و آزار، کیلومترها پیاده می‌برند و در گودال‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده بود، زنده زنده و با لبان تشنه دفن می‌کنند.
سلیمانی گفت: در آن مقطع زمانی ایران برای جلوگیری از حملات عراق تصمیم به تغییر راهبرد دفاعی گرفت. این عملیات توسط طراحان ایرانی سال ۱۳۶۵ در چهارمین سال جنگ برگزار شد. این عملیات توسط قرارگاه خاتم الانبیا با رمز رسول الله (ص) انجام شد.

این وکیل مدافع خاطرنشان کرد: منطقه عملیاتی کربلای چهار باید از رودخانه اروند عبور می‌کردند ایران در این عملیات به اهداف خود دست پیدا نکرد. عده ای شهید شدند. تعدادی از غواصان دستگیر شدند و با دست‌های بسته پس از تحمل شکنجه‌های فراوان به شهادت رسیدند.
وی بیان کرد: آنچه باعث شکست ایران در عملیات کربلای چهار شد، نه جاسوسی بود و نه چیز دیگری بلکه یک پرنده آمریکایی عملیات کربلای چهار را برملا کرد. آمریکا از حدود دو سال پیش از عملیات کربلای چهار نسبت به حمایت اطلاعاتی از عراق اقدام کرده بود.

سلیمانی با بیان اینکه دو نفر از شهود این جنایت در جلسه حضور دارند که شهادت آنها را خواهیم شنید، گفت: رژیم بعث چندین ساعت پیش از شهادت، غواصان را با دست های بسته چندین ساعت راه بردند و آنان را با لبانی تشنه در گودالی قرار دادند و زنده زنده دفن کردند.

رئیس دادگاه در ادامه با اشاره به عملیات کربلای چهار تصریح کرد: این عملیات برای ایران بسیار استراتژیک و راهبردی بود و لو رفتن این عملیات و شهادت انسان‌ها در نتیجه پشتیبان اطلاعاتی آمریکا بود که این امر نقض بی‌طرفی آمریکا را در جنگ عراق به ایران اثبات می‌کند. در آن مقطع زمانی کشورهای همانند فرانسه هلند و... به عراق سلاح می‌رساندند.
وی با اشاره به نحوه شهادت رساندن غواصان بیان کرد اگر امروز به فردی بگویید که انسانی را به صورت زنده در زیر خاک دفن کرده اند ازن جنایت را باور نمی‌کند. این عجیب‌ترین نوع جنایت است و چیزی جز نقض حقوق بشر نیست.

در ادامه این جلسه دادگاه، قاضی از وکیل پرونده پرسید که چند نفر شهید در این پرونده داشتیم، که وکیل خواهان پرونده گفت: ۴۱شهید داشتیم و چند نفر هم غیر از افرادی بودند که زنده دفن شدند و مابقی زنده دفن شدند.
در ادامه این جلسه دادگاه، جانباز کریم مطهری فرمانده گردان غواصی به‌عنوان شاهد در جایگاه قرار گرفت و درباره چرایی عمیلیات کربلایی چهار گفت: در سال ۶۵ شدیدترین بمباران‌ها را داشتیم و مکان‌های بسیاری را بمب شیمیایی زدند به طوری که در جوانرود ۲۰هزار نفر شیمیایی شدند.
وی درباره حمایت‌های آمریکا از عراق ادامه داد: در مجامع بین‌المللی هر کجا ایران برای محکومیت عراق اقدام کرد آمریکا تمام قد از عراق دفاع کرد به شکلی که قیمت نفت را به هفت دلار کاهش دادند تاجایی که حتی استخراج نفت به صرفه نبود از این‌رو جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا برای مقابله با رژیم بعث عملیات پیش‌دستانه داشته باشد تا رژیم بعث را متوقف کند چرا که همه دنیا به عراق سلاح می‌فروختند و حتی به ایران سیم خاردار هم نمی‌دادند.

سلیمانی وکیل خواهان پرونده ادامه داد: عراق در طول جنگ ۸ ساله همواره با استفاده از حمایت‌های اطلاعاتی به دست آمده از هواپیماهای آمریکایی بهره زیادی برده است.
وی خطاب به قاضی گفت: عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای از جمله راه‌های کسب اطلاعات است که آمریکا به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در این امر به دلیل دشمنی با جمهوری اسلامی ایران این عکس‌ها را در اختیار رژیم بعث قرار می‌داد و نیروهای حزب بعث توانستند حرکات و جابجایی نیروهای ایرانی را در خرمشهر و شلمچه شناسایی کرده و این کمک اطلاعاتی سبب عدم موفقیت جمهوری اسلامی در عملیات شد.
سلیمانی در ادامه گفت: طبق قوانین بین‌المللی با رزمنده‌ای که سلاح نداشته و یا اسیر شده باشد باید با احترام و کرامت انسانی برخورد شود، رژیم بعث عراق بدترین رفتارهای ضد حقوق بشری را با اسرای ایرانی انجام داد.
در این لحظه قاضی دادگاه گفت: اگر پشتیبانی اطلاعاتی امریکا نبود، قطع به یقین رژیم‌ بعث عراق شکست سنگینی می خورد.
محسن جان‌بزرگی شاهد عینی جانباز و فردی که بعد از عملیات کربلای ۴ مفقودالاثر بوده است در جایگاه قرار گرفت و گفت: تاریخ تکرار می‌شود و اکنون مردم غزه زیر تیرباران‌ها قرار دارند و همچنان دولت آمریکا با حمایت های خود از جنایات رژیم صهیونسیتی حمایت می کند و آن زمان هم وقتی عراق به ایران حمله کرد اجماع بزرگی میان ۵۶ کشور به سردمداری آمریکا شکل گرفت و کشورهایی که تسلیحات نظامی داشتند با اسلحه، آنان که ثروتمند بودند با اعطای وام‌های بلاعوض و کشورهایی که نه تسلیحات نظامی داشتند و نه پول به بهانه دفاع از امت عربی نیرو و سرباز به حمایت از عراق علیه ایران ارسال کردند.

وی ادامه داد: آنها با هجمه گسترده‌ای با حمایت و چراغ سبز آمریکا علیه ایران اقدام کردند و نمونه‌های آن بسیار است و از جمله بمباران روز ۲۶ تیرماه بیش از ۲۵۷ نفر از مردم همدان در نماز جمعه هم‌زمان با روز قدس به شهادت رسیدند.
این شاهد عینی اظهار کرد: غواصان ضمن آموزش سخت غواصی با نیروی ایمان هر شب دعای توسل و هر روز زیارت عاشورا می‌خواندند. تجهیزات محدود بود و پوشیدن لباس غواصی هم راحت نبود و شهدا با دل و جان آماده برگزاری عملیات بودند. بعد از عملیات کربلای ۴ به فرماندهان حزب بعث مدال دادند و همراه با صدام به حج رفتند.

جان بزرگی با اشاره به شکنجه رزمندگان و اسرا ادامه داد: زمانی که ما و اسرای مجروح دیگر توسط حزب بعث به بیمارستان منتقل شدیم نوای آهنگ عربی در بیمارستان پخش کردند و از این طریق ما را شکنجه می‌کردند همچنین با یک سر سرنگ به همه مجروحان پنیسیلین تزریق کردن و به پرستاران دستور داده بودند که پانسمان مجروحان را عوض نکنند و به اسرا گفتند که باید به امام راحل اهانت کنند اما با وجود شرایط سخت هیچ یک از رزمندگان حاضر نشدند که این اقدام را انجام دهند. نیروهای حزب بعث اسرای مجروح را با شلنگ آب کتک می‌زدند و زمانی که جراحات اسرا عفونت کرد اقدام به تعویض پانسمان‌ها می‌کردند تا جایی بوی تعفن در فضای اتاقها می‌پیچید که خودشان با ماسک وارد اتاق می‌شدند.

این جانباز دفاع مقدس با اشاره به اینکه ۴ سال در اسارت بوده است، گفت: وقتی که فردی در جنگ اسیر می‌شود باید توسط نیروهای صلیب سرخ ثبت نام شود که این اقدام انجام نشد. آمریکا، شوروی، آلمان و فرانسه تسلیحات در اختیار حزب بعث قرار می‌دادند.

در ادامه دادگاه، فرزند شهید غواص احمد امینی در جایگاه قرار گرفت و گفت: چهار ساله بودم که پدرم به شهادت رسید و تصویری از ایشان در ذهن ندارم. پدرم در شب عملیات کربلای ۴ به آب زدند و نمی‌دانستند که عملیات لو رفته است و توسط رژیم بعث به شهادت می‌رسند. ایشان پس از ۱۲ سال مفقودالاثر بودن در سال ۷۸ همراه با ۳۶۰ شهید دیگر رجعت می‌کنند.
این فرزند شهید با اشاره به سال‌ها تنهایی و بی‌پشتیبان بودن، گفت: سال‌ها تصور می‌کردیم که پدرم اسیر شده است و هرگاه اسرا باز می‌گشتند با یک عکس به آنها مراجعه می‌کردم تا ببینیم آیا ایشان را دیده‌اند و این خلأ و فقدان جبران‌ناپذیر است.

قاضی دادگاه در ادامه داد: گوهر ناب وجود پدر و نقش پدر در خانواده بی‌بدیل است و جنگ خسارات بسیاری داشته است که یکی از آنها خسارات معنوی است که غیرقابل جبران است.
خواهر شهید مالمیر نیز در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه برادرم در حالی که ۱۶- ۱۷ سال بیشتر نداشت چند روز قبل از شهادتش یک وصیت‌نامه ۱۰ صفحه‌ای می‌نویسد که نکات کلیدی بسیاری دارد، گفت: در این وصیت نامه بیان کرده که پشتیبان انقلاب و ولی فقیه باشید. از ریاست دادگاه خواستار این هستم که این جلسات رسیدگی ادامه داشته باشد.
در ادامه، دختر شهید نیرپناه از شهدای غواص در جایگاه قرار گرفت و گفت: شغل اصلی پدرم کشاورزی بود و پدرم تا سال ۷۴ مفقودالاثر بود و سال ۹۴ پیکر شهدای غواص شناسایی شدند. اولین دیدارم با پدرم بعد از شناسایی پیکر پدرم بود. پدرم در زمان شهادت لباس غواصی به تن داشت.

علت لو رفتن عملیات کربلای ۴ فاش شد

درخواست محکومیت آمریکا پس از ۳۷ سال رنج

پس از آن وکیل ۴۲ خواهان پرونده در جایگاه قرار گرفت و صدور حکم مبنی بر محکومیت آمریکا برای جبران خسارات مادی و معنوی و تنبیهی ناشی از خسارات وارده در اثر اعمال متخلفانه آمریکا را خواستار شد.

این وکیل دادگستری اظهار داشت: از محضر دادگاه محکومیت خواندگان و جبران خسارات از باب خسارات مادی برای همه موکلان و ضایعه فقدان همسر، فرزند، پدر، مادر، خواهر، برادر که عذابی جانکاه است را خواستارم همچنین از باب خسارت معنوی برای همه موکلان که به مدت ۳۷ سال رنج بسیار متحمل شدند را درخواست دارم.
جبران و پرداخت خسارات تنبیهی و بازدارنده برای خواهان نیز از دیگر درخواست های وکیل ۴۲ خانواده شهدای غواص بود.

قاضی حسین‌زاده گفت: براساس اعلام مدیر دفتر دادگاه، اوراق پرونده و نسخ ثانی ابلاغیه ها برای خواندگان اعاده شده است و همه خواندگان از وقوع دادگاه امروز هم به نحو قانونی و هم واقعی مطلع بودند.
وی ادامه داد: در پرونده حاضر تنها برخی خانواده‌ها دادخواهی کردند همچنین براساس تحقیقات و برمبنای کنوانسیون چهارگانه ژنو، میثاق حقوق بشر و بسیاری از کنوانسیون ها که ایران و آمریکا در آنها عضویت دارند نقش آمریکا و حمایت از رژیم بعث محرز و مسلم است.

کد خبر 865582
منبع: میزان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha