با وجود حدود ۲ قرن کاوش و تحقیقات باستان‌شناسی، تنها ۳شیء از داخل هرم بزرگ مصر که به نام «هرم خئوپس» نیز شناخته می‌شود، یافت شده است.

اهرام مصر

به گزارش همشهری آنلاین، این ۳ شیء که به ‌عنوان «یافته‌های دیکسون» شناخته می‌شوند، در سال۱۸۷۲ توسط وینمن دیکسون و جیمز گرانت کشف شدند، اما هنوز نمی‌دانیم این اشیاء دقیقا چه هستند. این دو باستان‌شناس، این آثار باستانی را حین کاوش در یک شفت هوا که از اتاق ملکه در داخل هرم بزرگ خارج می‌شد، کشف کرده اند. این اشیاء ممکن است ابزارهایی بوده باشند که در ساخت این بنای نمادین استفاده شده‌اند، اما عملکرد دقیق این اشیای قدیمی هنوز موضوع بحث و جدل است.

اشیایی که مشخص نیست چه هستند

راز اشیای کشف‌شده در اهرام ثلاثه | اهرام همچنان ناشناخته‌های فراوانی دارند

پس از خروج از مصر، دیکسون خود ۲ مورد از این اشیاء را نگه داشت که هر دو اکنون در موزه بریتانیا در لندن قرار دارند. این دو شیء شامل یک توپ سنگی کوچک و یک شیء مسی قلاب‌دار به شکل دم کبوتر هستند. به‌گفته موزه، این اشیاء به‌نظر می‌رسد ابزارهایی باشند که ممکن است توسط کارگران ساخت‌وساز استفاده شده باشند، اگرچه ممکن است آنها نیز در هرم قرار داده شده باشند تا به روح خئوپس اجازه دهند از اتاق خارج شده و به دنیای پس از مرگ سفر کند.

سرنوشت عجیب شیء سوم

راز اشیای کشف‌شده در اهرام ثلاثه | اهرام همچنان ناشناخته‌های فراوانی دارند

در همین حال، گرانت سومین شیء را که یک تکه چوب سدر ۱۳سانتی‌متری است و زمانی بخشی از یک شیء چوبی بزرگ‌تر در داخل هرم بود، نگه داشت. در دهه ۱۹۴۰، دختر گرانت این شیء را به دانشگاه آبردین اسکاتلند اهدا کرد؛ اما ظاهراً این شیء به درستی طبقه‌بندی نشده و بلافاصله گم شده است تا اینکه در سال۲۰۱۹، محققان به‌طور اتفاقی این شیء را پیدا کردند که در داخل یک قوطی سیگار در مجموعه آسیایی دانشگاه پنهان شده بود. بیش از ۷دهه پس از تحویل گرفتن این شیء قدیمی، باستان‌شناسان سرانجام فرصتی برای مطالعه آن داشتند. پس از تحقیقات، مشخص شد که این شیء در دوره‌ای بین سال‌های ۳۳۴۱ و ۳۰۹۴ پیش از میلاد ساخته شده است؛ بیش از ۵۰۰سال قبل از ساخت هرم بزرگ. برخی می‌گویند ممکن است بخشی از یک خط کش اندازه‌گیری باشد که در طول ساخت هرم بزرگ استفاده شده است.

رازهای اهرام

اهرام ثلاثه مصر با نام‌های خئوپس، خفره و منقره از مهم‌ترین و اسرارآمیزترین بناهای باستانی جهان هستند که در جیزه، در نزدیکی قاهره واقع شده‌اند.

روش‌های ساخت

بلوک‌های سنگی که در ساخت این اهرام به‌کار رفته‌اند، وزن زیادی دارند و حمل و نصب آنها با فناوری آن زمان به‌نظر غیرممکن می‌آید. نظریات مختلفی درباره ساخت آنها وجود دارد؛ ازجمله استفاده از رمپ‌های شیب‌دار، قرقره‌ها و حتی تئوری‌هایی درباره کمک‌های فرازمینی.

بیشتر بخوانید:

کاربردهای ناشناخته

برخی محققان بر این باورند که این بناها ممکن است کاربردهای دیگری غیر از مقبره فراعنه داشته باشند. برخی از نظریات شامل استفاده‌های نجومی و محاسباتی، ارتباط با نیروهای کیهانی و حتی تئوری‌های مرتبط با انرژی‌های ناشناخته است.

راز اتاق‌های مخفی

کشف اتاق‌های جدید و ناشناخته با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند اسکن‌های مایکروویو و راداری، نشان می‌دهد که هنوز بخش‌های زیادی از این اهرام برای ما ناشناخته مانده است.

جهت‌گیری نجومی

اهرام ثلاثه با دقت زیادی نسبت به جهات نجومی ساخته شده‌اند. جهت‌گیری دقیق این بناها نسبت به ستارگان و اجرام آسمانی، نشان‌دهنده دانش پیشرفته‌ای است که مصریان باستان در زمینه نجوم داشته‌اند.

کد خبر 865614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha