ایام سوگواری اباعبدالله الحسین آغاز شده و تا چند هفته دیگر برنامه سفر اربعین حسینی مشخص خواهد شد. در سال گذشته هرچند برای جبران کسری ناوگان اتوبوس بین شهری و تسهیل تردد زائران حسینی تلاش بسیاری شد؛ اما این تلاش ها به نتیجه نرسید و هیات وزیران چند روز پیش مصوبه واردات اتوبوس را اصلاح کرد.

واردات اتوبوس برای اربعین

به گزارش همشهری آنلاین، طبق اظهارات رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، قیمت بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی برای این ایام در ستاد اربعین مشخص خواهد شد و به‌واسطه کمبود اتوبوس در کشور، قرار است از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی، ناوگان غیرعمومی کشور و حتی ناوگان عراقی نیز استفاده شود.

در اربعین سال گذشته، به دلیل کمبود اتوبوس و پایین بودن سهم حمل‌ونقل ریلی و هوایی در انتقال زائران، بخش قابل‌توجهی زائران از طریق خودروهای شخصی به مرز عراق عزیمت کردند و امسال نیز با توجه به عملیاتی نشدن واردات اتوبوس، به نظر می‌رسد همچنان بخش بزرگی از بار جابجایی‌ها روی خودروهای شخصی باشد.

داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گوید: پیش‌فروش بلیت‌های اربعین ۲۰ روز قبل از اربعین آغاز خواهد شد و البته برای مرز مهران پیش‌فروش بلیت انجام نمی‌شود.

امانی می‌گوید: علاوه بر ناوگان موجود کشور، ۶ هزار دستگاه اتوبوس دیگر برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین نیاز است و برای جبران بخشی از این نیاز، مقرر شده از سایر ظرفیت‌های کشور مانند ناوگان در اختیار نیروهای مسلح، سرویس مراکز صنعتی، پتروشیمی و ... استفاده شود.

به گفته او، امسال تاکسی‌های اینترنتی نیز در بحث جابه‌جایی مسافران اربعین حضور خواهند داشت.

البته اواخر خردادماه، هیات وزیران با اصلاح مصوبه قبلی خود، مصوبه جدید واردات ۲۰۰۰ اتوبوس برای اربعین را ابلاغ کرد که بر اساس آن، واردات این اتوبوس‌ها توسط بخش خصوصی با اعمال سود بازرگانی ۵ درصد انجام خواهد شد؛ اما امانی می‌گوید: اگر این مصوبه به‌خوبی اجرا شود، این اتوبوس‌ها می‌تواند در اربعین سال آینده کمک‌حال زائران باشد.

کد خبر 865643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha