دکترین نظامی اسرائیل ۶ اصل دارد که هر ۶ مورد آن در عملیات طوفان الاقصی یا تضعیف شد و ناکارآمدی‎اش را نشان داد.

اسرائيل

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: در حالی که جنگ وارد دهمین ماه خود می‌شود، بنیامین نتانیاهو نخست‎وزیر رژیم‌صهیونیستی، با وجود درخواست‌های گسترده مقام‌های رسمی و ساکنان سرزمین‌های اشغالی از انعقاد توافق تبادل اسرا و توقف جنگ در غزه خودداری می‌کند. این در حالی است که از نظر اغلب مقام‌های سیاسی در تل‌آویو توافق تبادل اسرا راه‎حلی غیرقابل جایگزین برای پایان دادن به باتلاقی است که صهیونیست‌ها در غزه گرفتار آن شده‌اند، فاجعه‌ای که پیامدهای اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای به همراه داشته است. میدل‌ایست آی نوشته، پاسخ فاجعه بار تل‌آویو به عملیات طوفان الاقصی نه تنها آینده اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را به عنوان یک هژمون منطقه‎ای تیره و تار کرده و حتی احتمال بقای آن را نیز تضعیف کرده است.

  • شکست استراتژیک: با وجود ویرانی غیرقابل تصور غزه در ۹ماه گذشته که یکی از مرگبارترین جنایات تاریخ مدرن پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود، تل‌آویو گرفتار شکست استراتژیک بزرگی است که دکترین نظامی این رژیم را عمیقا تحلیل برده است.
  • مرزهای ناامن‌تر از همیشه: یکی از ارکان اصلی دکترین امنیت اسرائیل، مفهوم «مرزهای امن» است. اشغالگران همواره تلاش کرده‌اند تا مناطق حائل را در اطراف مرزهای خود ایجاد کند اما عملیات طوفان الاقصی و حملات پس از آن از سوی گروه‌های مقاومت و حزب‌الله نشان داد که امنیت در مرزهای اسرائیل(سرزمین‌های اشغالی) افسانه بوده است.
  • شکست بزرگ ۷ اکتبر: دکترین نظامی اسرائیل ۶ اصل دارد؛ حملات پیشگیرانه، سیستم‎های هشدار اولیه، بازدارندگی موثر، دفاع قوی، واکنش سریع و تسلط حداکثری؛ که هر ۶ مورد آن در عملیات طوفان الاقصی یا تضعیف شد یا ناکارآمدی‎اش را نشان داد.
  • تضعیف ارتش و بحران اجتماعی: علاوه بر تلفات بالای نظامی در جنگ غزه و تضعیف روزافزون ارتش رژیم اشغالگر، این جنگ به یکی از مهمترین عامل بحران اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی تبدیل شده است.
  • پیروزی دست‎نیافتنی: یکی از ارکان اصلی دکترین امنیتی اسرائیل، تسلط حداکثری است. بر اساس این اصل تل‌آویو تا زمان شکست کامل دشمن دست از جنگ نخواهد کشید. با این حال گذشته از مقاومت حماس پس از ۸ ماه جنگ، تهدیدهای حزب‌الله لبنان نیز جدی‌تر از همیشه شده اما صهیونیست‌ها به‌دلیل تبعات فاجعه‌بار این جنگ گسترده، از رویارویی با مقاومت لبنان هراس دارند.

فرو ریختن یک هیمنه توخالی

کد خبر 865896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha