«رضا زراعتکار»، کارمند شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری مشهد روزهای پرسروصدایی را پشت سر گذاشته است. او یکی از رانندگان خط ۴۵ شرکت واحد است که به دلیل خدمات رسانی به افراد معلول در مشهد و با انتشار یک فیلم به شهرت رسید؛ هرچند هیچ وقت فکر نمی‌کرد ویدئویی از او دست به دست شود.

گفت و گو

به گزارش همشهری آنلاین، متولد سال ۱۳۵۶ است، یک دختر و یک پسر دارد و در گفت و گو با همشهری درباره فعالیت انسان دوستانه‌اش توضیح می دهد و اینکه ۳، ۴ سالی است که به معلولان خدمات‌رسانی می‌کند.

آقای زراعتکار، از شما ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در حال سوار کردن یک فرد با ویلچر به داخل اتوبوس هستید. این ویدئو بسیار دیده است. در این باره توضیح دهید.

هیچ وقت فکر نمی‌کردم ویدئویی از من منتشر شود و دست دست در فضای مجازی بچرخد. یعنی من اصلا از این موضوع اطلاع ندارم که چطور شد این فیلم چرخید و خیلی‌ها آن را مشاهده کردند. راستش قصد نداشتم از کاری که انجام می‌دهم فیلم گرفته شود. منتها یکی از مسافران از من در حین سوار کردن فردی با ویلچر در اتوبوس شرکت واحد فیلم گرفته بود و بعد این ویدئو را برای من فرستاد. من هم این ویدئو را به گروهی در شبکه اجتماعی ارسال کردم و بعد متوجه شدم خیلی‌ها آن را تماشا کردند.

چطور کمک‌رسانی به این شیوه به ذهن‌تان خطور کرد؟

هر وقت راننده اتوبوسی باشم که قابلیت حمل ویلچر را داشته باشد، سعی می‌کنم افراد معلول را هم سوار اتوبوس کنم. احساس می‌کنم شاید روزی هم من احتیاج به کمک داشته باشم و حالا که در توانم است، سعی می‌کنم کار خیر انجام دهم. به خصوص که برای افراد دارای معلولیت خیلی سخت است که سوار اتوبوس شوند. برخی از مسافران در زمین مسطح به افراد معلول کمک می‌کنند، اما وقتی می‌بینند برای سوار شدن به اتوبوس کار خیلی سخت می‌شود، نمی توانند ویلچر را به داخل اتوبوس حرکت دهند. برای همین، فکر کردم شاید کار خوبی باشد که خودم با توجه به قابلیت اتوبوس افراد با ویلچر را به داخل اتوبوس منتقل کنم.

چند سال است در شرکت واحد اتوبوسرانی مشهد مشغول به کار هستید؟

نزدیک به ۱۵ سال.

در مشهد فردی شناخته شده هستید؟

مسافران خط اتوبوس معمولا ثابت هستند و در مسیری که رفت و آمد می‌کنند، می‌دانند به آنها کمک می‌کنم. آنها من را شناختند و حتی اگر دیر برسم هم منتظر می‌مانند تا بتوانند سوار اتوبوس شوند. هرچند زمان‌بندی رفت و آمد ما در خط اتوبوسرانی مشخص است و خیلی نمی‌توانیم وقت را از دست بدهیم. با وجود این، سعی می‌کنم به افراد معلول کمک کنم و با اینکه شاید این کار ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان ببرد، دست از کار نمی‌کشم.

این راننده اتوبوس مشهدی، محبوب افراد دارای معلولیت است | ماجرا چیست؟ + فیلم

آیا مسافران دیگر به شما اعتراض نمی‌کنند که مثلا دیرشان شده و باید زودتر به مقصد برسند؟

خوشبختانه مسافران هم با من همراه هستند و تا حالا اعتراضی از سوی مسافران نشده است. چون آنها هم دوست دارند که افراد معلول بتوانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

به نظر شما چه کارهایی برای معلولان در شهر مشهد باید انجام داد؟

معابر خیلی مناسب افراد معلول نیست. برخی از معابر شهر باید برای معلولان درست شود و بتوانند مانند بقیه افراد در شهر تردد کنند.

کد خبر 865913
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha