می‌گویند لیگ برتر از ۲۵مرداد آغاز می‌شود، درحالی‌که فقط یک تیم تمریناتش را آغاز کرده و بعد از آمدن اسکوچیچ، ۳تیم هنوز سرمربی ندارند

دراگان اسکوچیچ

همشهری آنلاین- سازمان لیگ فوتبال ایران اعلام کرد فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر از روز ۲۵مردادماه آغاز خواهد شد؛ تاریخی که البته به هیچ عنوان نمی‌توان آن را جدی گرفت و با توجه به شرایطی که تیم‌ها و ورزشگاه‌ها دارند، بعید است تا موعد مقرر همه‌چیز برای شروع رقابت‌ها آماده شود. در فاصله ۳۶روز تا تاریخی که سازمان لیگ اعلام کرده فقط یک تیم تمرینات خودش را استارت زده که آن یک تیم هم هنوز نقل‌وانتقالاتش را به‌طور کامل انجام نداده و ترکیب خودش را نمی‌شناسد. ۱۵تیم دیگر هنوز تمرینات‌شان آغاز نشده و از بین آنها ۳تیم هنوز سرمربی خودشان را هم مشخص نکرده‌اند. این هم از عجایب فوتبال ایران است که تاریخ آغاز دوباره رقابت‌ها برای ماه آینده اعلام شده اما بخشی از تیم‌های حاضر در این لیگ هنوز سرمربی هم ندارند!

ماندنی‌ها

از ۱۴تیمی که در فصل گذشته لیگ برتر حاضر بودند و در فصل جدید هم حضور خواهند داشت، نیمی از آنها یعنی ۷تیم سرمربی خود را حفظ کرده‌اند و در فصل جدید هم با همان سرمربی به میدان می‌آیند. استقلال تهران، سپاهان، ذوب‌آهن، ملوان، آلومینیوم، مس‌رفسنجان و نساجی این ۷تیم هستند که بدون دست‌زدن به نیمکت‌های خود از فصل گذشته به فصل جدید رسیده‌اند. استقلال و سپاهان اگرچه در جنگ قهرمانی ناکام ماندند اما سرمربیان خود را حفظ کرده‌اند تا شاید با تکیه بر این ثبات در فصل جدید به موفقیت برسند. جالب است که سرمربی تیم قهرمان تغییر کرده اما سرمربیانی که جنگ قهرمانی را باخته بودند، ماندگار شده‌اند. مس‌رفسنجان و نساجی تیم‌هایی بودند که در نیم‌فصل دوم سرمربی خود را به امید تحول و فرار از سقوط تغییر دادند و نتیجه هم گرفتند. بنابراین ساکت الهامی و محرم نویدکیا هم در تیم‌های خود ماندگار شده‌اند. ذوب‌آهن، ملوان و آلومینیوم نیز راضی از حضور در میانه‌های جدول قرار است همچنان با ربیعی، تارتار و حسینی ادامه بدهند. البته نام مجتبی حسینی در میان نامزدهای حضور در گل‌گهر دیده می‌شود و شاید او در آخرین لحظات تیمش را به مقصد سیرجان ترک کند.

صعودکرده‌ها

سوای ۷تیم لیگ برتری که بدون تغییر به فصل جدید پا می‌گذارند، ۲تیم صعودکرده از لیگ‌یک نیز با همان مربیانی که افتخار این صعود به نامشان ثبت شده، لیگ برتر را آغاز می‌کنند. تیم خیبر خرم‌آباد با هدایت رضا مهاجری به لیگ برتر صعود کرد و حالا باز هم قرار است با مربیگری همین سرمربی مشهدی در لیگ بیست‌وچهارم بازی کند. مهاجری البته سابقه حضور در لیگ برتر را دارد و برای نشستن روی نیمکت‌ در این لیگ کم‌تجربه نیست. تیم دوم یعنی چادرملو اردکان نیز با مربیگری سعید اخباری به لیگ برتر رسیده و تصمیم دارد با همین مربی بازی‌های لیگ برتر را آغاز کند. اخباری هم قبلا با تیم‌هایی چون سایپا و ماشین‌سازی چند هفته‌ای در لیگ برتر سرمربی بوده اما کارنامه خوبی در این تیم‌های ته‌جدولی از خودش به جا نگذاشته است. یزدی‌ها امیدوارند اخباری که این بار باتجربه‌تر از قبل به لیگ برتر می‌آید، بتواند موفقیت‌هایش در لیگ‌یک را در این لیگ هم تکرار کند.

تغییرات؟ فعلا ۴تیم

پرسپولیس، تراکتور، فولاد و استقلال‌خوزستان؛ اینها ۴تیمی هستند که سرمربی خود را در فاصله لیگ ۲۳ تا ۲۴ تغییر داده‌اند. تیم قهرمان که بلافاصله بعد از پایان لیگ با رفتن اوسمار ویرا مجبور به تغییر سرمربی شد و بعد از یک جست‌وجو در میان مربیان اروپایی نهایتا به خوان کارلوس گاریدو اسپانیایی رسید. گاریدو نخستین سرمربی اسپانیایی و هفدهمین سرمربی خارجی تاریخ پرسپولیس است. تراکتور در ادامه سریال مربیان خارجی‌اش، بعد از یک وقفه کوتاه با حمید مطهری این بار به سراغ دراگان اسکوچیچ رفته است. قرارداد سرمربی سابق تیم‌ملی روز گذشته با تبریزی‌ها نهایی شد و تراکتور را به تیم جالب‌تری تبدیل کرد. استقلال‌خوزستان هم امسال به مربی خارجی روی آورده و بعد از رفتن سیروس پورموسوی جای او را با میودراگ بوژوویچ صربستانی پر کرده است. بزرگ‌ترین تیم‌هایی که بوژوویچ در آنها مربیگری کرده لکوموتیو مسکو و ستاره‌سرخ هستند و آخرین تیم او نیز نفتچی باکو بوده است. برخلاف استقلالی‌های خوزستان، تیم فولاد این بار به مربی داخلی رو آورده و از قضا یک مربی ‌موفق با کارنامه‌ای پربار به این تیم آمده است. یحیی گل‌محمدی که در دوران بازی بین پرسپولیس و فولاد در رفت‌وآمد بود، حالا در مربیگری هم یک‌بار دیگر راه باشگاه فولاد را در پیش گرفته است. فولاد که تا مرز سقوط به لیگ دسته‌اول هم پایین رفت، حالا با یحیی سعی دارد دوباره به جمع مدعیان برگردد. برنامه‌ریزی باشگاه پرامکانات اهوازی این است که با یک برنامه‌ریزی ۳ساله به قهرمانی در لیگ برتر برسد.

نیمکت‌های خالی‌مانده

با احتساب باشگاه‌هایی که هر کدام صاحب مربیان قدیم و جدید شده‌اند، ۳باشگاه هنوز سرمربی ندارند و بعضی از آنها انگار عجله‌ای هم برای انتخاب سرمربی جدید ندارند. شمس‌آذر اولین تیم بدون سرمربی است. این تیم فصل گذشته روزهای خوبی با سعید دقیقی داشت اما سرمربی امسال خودش را هنوز مشخص نکرده و باید دید برای دقیقی جانشین خوبی پیدا می‌شود یا طرفین دوباره به توافقی جدید می‌رسند. تیم‌های گل‌گهر سیرجان و هوادار تهران هم هنوز سرمربی ندارند. گل‌گهر با پایان قرارداد اوزونیدیس با این مربی یونانی خداحافظی کرد و هوادار هم وقتی با مسعود شجاعی در لیگ برتر ماندگار شد، هنوز تلاشی برای تمدید قرارداد با این مربی جوان انجام نداده است. با این وضعیت سازمان لیگ مصر است که لیگ برتر را از ۳۶روز دیگر آغاز کند، درحالی‌که مشکل نداشتن مربی و آغاز نشدن تمرینات فقط یکی از هزار مشکل موجود در این راه است.

کد خبر 866013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha