وقتی صحبت از اثر انگشت می‌شود، ناخودآگاه ذهن به سمت صحنه جرم و موارد پلیسی می‌رود، اما اثر انگشت شما بیشتر از منحصر به فرد بودن‌شان و استفاده‌اش برای کارآگاهان، کاربرد دارد. در واقع، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که احتمالا پاسخ‌های متعددی برای این پرسش که «چرا اثر انگشت داریم؟» وجود دارد.

اثر انگشت

به گزارش همشهری آنلاین، موارد زیر را درباره اثر انگشت بخوانید:

پیش از تولد

ما می‌دانیم که برجستگی‌های نوک انگشتان ما در رحم شکل می‌گیرد و از حدود هفته دهم بارداری شروع می‌شود. تا زمانی که جنین حدود 17هفته دارد، این الگوها، تصادفی، کاملاً منحصر به فرد و البته به‌طور کامل شکل می‌گیرند. این بدان معناست که اثر انگشت شما از قبل از تولد با شما بوده است.

حس لامسه

تحقیقات نشان داده است که برجستگی‌های اثر انگشت‌ها، حساسیت لمسی ما را افزایش می‌دهند. طبق مطالعه‌ای که در مجله علوم عصبی منتشر شده است، برجستگی‌های اثر انگشت‌های ما دارای میدان‌های پذیرنده دقیق تنظیم‌شده هستند و ممکن است به توضیح حس لامسه انسان کمک کنند.

اثر انگشت‌ مانند فولیکول مو

طبق تحقیق‌های صورت‌گرفته، اثر انگشت‌ها در ابتدا مانند همان سلول‌هایی به‌نظر می‌رسند که بعداً به فولیکول‌های مو تبدیل می‌شوند. اما، به جای تبدیل شدن به آن، این سلول‌ها برجستگی‌هایی با الگوهای حلقوی و چرخشی تشکیل می‌دهند که این به‌دلیل تفاوت‌های جزئی در بیان ژن‌هایی است که ساختارهای پوستی را تشکیل می‌دهند.

پیروی از الگوی تورینگ

اشکال حلقوی، چرخشی و موج‌دار اثر انگشت‌ها را می‌توان تا حدی با نظریه‌ای که توسط آلن تورینگ، ریاضی‌دان بریتانیایی، پیشنهاد شده است توضیح داد. در دهه1950، تورینگ نظریه‌ای داد که «مواد تولیدشده توسط سلول‌های جنین ساختاری را ترویج می‌دهند، اما با موادی که رشد چنین ساختاری را سرکوب می‌کند، تعامل می‌کنند.» نظریه‌های تورینگ به‌خاطر درک زیست‌شناسی آن زمان محدود شده بودند. الگوی تورینگ به رویدادهای تصادفی حساس است. این حساسیت به تصادفی بودن، احتمالاً نقش بزرگی در منحصر به فرد بودن هر اثر انگشت بازی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

همچون خطوط گورخر و پلنگ

الگوی تورینگ که احتمالاً اثر انگشت‌های ما را ایجاد می‌کند، همچنین مسئول سایر الگوهای موجود در طبیعت، مانند خطوط گورخر و لکه‌های پلنگ است.

افرادی بدون اثر انگشت

این اختلال ژنتیکی که آدرماتوگلیفی نامیده می‌شود، بسیار نادر است و باعث ناتوانی در تشکیل برجستگی‌ها قبل از تولد می‌شود. پدهای انگشت افراد مبتلا به آدرماتوگلیفی کاملاً صاف هستند، اما افراد مبتلا به این وضعیت، سالم هستند. این اختلال ژنتیکی تنها در چند خانواده پیدا شده و کاملاً درک نشده است.

۱۱ حقیقت درباره اثر انگشت | کدام حیوانات مانند ما اثر انگشت دارند؟

کمک به جلوگیری از تاول زدن

آیا متوجه شده‌اید که تاول زدن روی نوک انگشتان دست یا پا بسیار سخت‌تر از قسمت‌های دیگر بدن است؟ یک نظریه می‌گوید، برجستگی‌های درمال که اثر انگشت‌های ما را تشکیل می‌دهند به جلوگیری از تاول کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که این برجستگی‌ها ممکن است اجازه دهند پوست ما راحت‌تر کشیده و تغییر شکل دهد که می‌تواند آن را از آسیب و تاول محافظت کند.

میمون‌ها و کوآلاها

میمون‌ها و شامپانزه‌ها اثر انگشت‌هایی دارند که به همان شیوه انسان‌ها عمل می‌کند. اما کوآلا که یک خویشاوند بسیار دور انسان محسوب می‌شود، تنها حیوان دیگری است که اثر انگشت‌هایی دارد که عملکردی مانند ما دارد.

عدم تغییر با افزایش سن

با افزایش سن، طبیعی است که پوست تغییر کند. اما چروکیدگی به نوک انگشتان نمی‌رسد که به این معناست، می‌توانید انتظار داشته باشید اثر انگشت‌های شما همانطور که در روز اول شکل‌گیری بودند، باقی بمانند.

سه الگوی اصلی

دانشمندان الگوهای اثر انگشت را به‌عنوان حلقوی، چرخشی یا قوسی طبقه‌بندی می‌کنند. ترتیب و محل قرارگیری آنهاست که اثر انگشت‌های شما را به یک شناسه منحصر به فرد تبدیل می‌کند. الگوها همه به لطف ژنتیک شکل گرفته‌اند؛ مشابه نادرترین رنگ چشم یا نادرترین رنگ مو.

مهر و موم قراردادها

وقتی وارد توافقی در بابل باستان می‌شدید، می‌توانستید از اثر انگشت برای مهر و موم قرارداد یا توافقنامه، استفاده کنید. این نشان می‌دهد که مردم تحت فرمانروایی حمورابی از ماهیت خاص اثر انگشت‌ها آگاه بودند.

کد خبر 866269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha