«باربنهایمر» چهارمین افتتاحیه پرفروش تاریخ را رقم زد و رکوردهای زیادی به دست این دو فیلم شکسته شد.   حالا این امیدواری وجود دارد که این اتفاق برای دو فیلم موزیکال فانتزی «شرور» و درام حماسی تاریخی «گلادیاتور ۲» بیفتد.

ويكياتور

همشهری آنلاین: پارسال رقابت میان «اپنهایمرِ» کریستوفر نولان و «باربیِ» گرتا گرویگ به موج «باربنهایمر» در هالیوود دامن زد که اتفاقا به نفع هر دو فیلم تمام شد. مدت‌ها پیش از اکران فیلم، تصاویر و جوک‌هایی درباره شباهت و تفاوت دو فیلم در فضای مجازی منتشر شد و تنور رقابت این دو فیلم را داغ کرد. «باربی» با تصاویر شادوشنگول و رنگ غالب صورتی شناخته می‌شد و در مقابل «اپنهایمر» با تصاویر تیره‌وتار که در اغلب‌شان یک انفجاری اتمی هم وجود داشت به شهرت رسید.

از ابتدا پرسش این بود که کدام‌یک از این دو فیلم در گیشه بیشتر خواهد فروخت یا حداقل این‌طور به نظر می‌رسید که پرسش این است. اما وقتی دو فیلم اکران شدند مشخص شد که این رقابت در نهایت به سود هر دو تمام شده. در پایان اکران‌شان، «باربی» یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فروخت و «اپنهایمر» ۹۷۵ میلیون دلار. «باربی» پرفروش‌ترین فیلم سال شد و در فصل جوایز هم نام هر دو فیلم همواره مطرح بود، اما دست آخر این «اپنهایمر» بود که بیشتر جوایز مهم سال از جمله اسکارهای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به خود اختصاص داد. ‌موفقیت این دو فیلم آنقدر زیر زبان هالیوود مزه کرده که اصلا عجیب نیست اگر برای استفاده از جادوی «باربنهایمر» برنامه‌ریزی مجددی صورت گرفته باشد. «باربنهایمر» چهارمین افتتاحیه پرفروش تاریخ را رقم زد و رکوردهای زیادی به دست این دو فیلم شکسته شد. حالا این امیدواری وجود دارد که این اتفاق برای دو فیلم موزیکال فانتزی «شرور» و درام حماسی تاریخی «گلادیاتور ۲» بیفتد.

«شرور» ساخته جان ام. چو با فیلمنامه‌ای اقتباسی از وینی هولزمن و استفان شوارتز از موزیکال صحنه‌ای خودشان به همین نام در سال ۲۰۰۳ و نیز بر اساس رمانی به همین نام اثر گرگوری مگوایر در سال ۱۹۹۵و شخصیت‌هایی از رمان «جادوگر شگفت‌انگیز شهر اُز» اثر ال. فرانک بام ساخته شده. سینتیا اریوو و آریانا گرانده در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند و جاناتان بیلی، اتان اسلاتر، جف گلدبلوم و میشل یئو در نقش‌های مکمل حضور دارند. داستان فیلم در سرزمین اُز اتفاق می‌افتد و فیلم حول محور الفابا زنی سبزپوست می‌چرخد و مسیری را که او را به تبدیل ‌شدن به جادوگر خبیث غرب سوق می‌دهد بررسی می‌کند.
سینتیا اریوو، در مورد آماده شدن برای نقش الفابا، در حالی که تمایل خود را برای دیدن دوباره نسخه صحنه‌ای در برادوی پیش از فیلمبرداری ابراز می‌کرد، به ورایتی گفته بود: «من دارم همه‌چیز را از نو یاد می‌گیرم... می‌خواهم دوباره ببینمش... هر وقت که به نیویورک رسیدم می‌روم و دوباره نمایش را می‌بینم، این پنجمین بار من خواهد بود.»

«گلادیاتور ۲» دنباله‌ای بر فیلم عامه‌پسند «گلادیاتور» به کارگردانی ریدلی اسکات در سال ۲۰۰۰ است که این بار بازیگر اصلی قسمت اول یعنی راسل کرو در آن حضور ندارد. ساخت دنباله‌ای بر قسمت اول «گلادیاتور» تقریبا بلافاصله بعد از نمایش فیلم و موفقیت انتقادی و مالی‌اش آغاز شد. ابتدا قرار بود، دنباله «گلادیاتور» مقدمه‌ای یا پیش درآمدی بر قسمت اول باشد. طرح‌های مختلفی به دست نویسندگان مختلفی نوشته و رد شد. چطور باید دنباله‌ای برای فیلمی موفق ساخت، بدون اینکه قهرمان قسمت اول در آن حضور داشته باشد؟ تقریبا ۲۴ سال طول کشید تا ریدلی اسکات و سایر دی‌نفعان در فیلم جواب این سوال را پیدا کنند.

اسکات که ۴ فیلم آخرش در گیشه تقریبا شکست‌خورده و اگر اعتبار سال‌های قبلش نبود، مدت‌ها پیش باید حرفه‌اش به نقطه پایانی می‌رسید، بعد از شکست‌های پی‌درپی در گیشه و البته نزد منتقدان دنبال این است که نشان دهد هنوز توانایی ساخت فیلمی جذاب را دارد. پدرو پاسکال، پل مسکال، کانی نلسن و دنزل واشنگتن در این فیلم حضور دارند و غایبان بزرگ آن واکسن فونیکس و راسل کرو هستند که هر دو در قسمت اول کشته شدند. داستان درباره لوسیوس پسر لوسیلا است که در قسمت نخست با کمک ماکسیموس (کرو) از دست عمویش (واکین فونیکس) نجات پیدا کرد و گویا حالا امپراطور است.
«گلادیاتور ۲» چه داستانی دارد؟ آیا اصلا لزومی به ساخت قسمت دومی وجود داشت؟ پاسخ سوال دوم را فروش بالای قسمت نخست فیلم می دهد؛ بله، بر اساس منافع اقتصادی حتما به ساخت قسمت دوم نیاز بود. در سال های اخیر جز «باری» و «اپنهایمر» معمولا فیلم هایی در گیشه فروخته اند که دنباله بوده اند. از طرف دیگر، «گلادیاتور» به عنوان فیلمی عامه‌پسند و بدون پیچیدگی که محصول فن‌سالاری اسکات است، گزینه خوبی برای دنباله‌سازی است. خصوصا که چند فیلم آخر اسکات که در گیشه شکست خوردند، اورجینال بودند ولی فیلم‌های پیش از آنها که دنباله بودند گیشه موفقی داستند.
حالا همان تضاد میان «باربی» و «اپنهایمر» بین «گلادیاتور ۲» و «شرور» وجود دارد. یک فیلم موزیکال و سرخوش و شوخ و شنگ گویا و دیگری حماسی و تلخ و پر از خون و خونریزی. «باربنهایمرِ» تابستان ۲۰۲۴ می‌تواند «ویکیاتور» (Wickiator) یا «گلیکد» (Glicked) (ترکیب wicked و Gladiator) باشد، خصوصا که این دو فیلم در یک روز اکران می‌شوند.

کد خبر 866616
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha