در زمان ناصرالدین شاه روستاهای شمیران و دیگر روستاهای اطراف تهران نیز هر کدام تکیه یا تکیه هایی برای خود داشتند. این روستاها امروزه به یکی از محلات شهر بزرگ تهران تبدیل شده اند.

تكيه دربند

همشهری- مهدیه تقوی راد:‌ تکیه های قدیمی این محله ها هنوز هم پذیرای عزاداران در ایام عزای اهل بیت(ع)‌ هستند.

تکیه درکه

نشانی: خیابان درکه، خیابان میراسماعیلی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پایانه تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

مناسب: خانواده

معرفی: قدمت و سن تکیه درکه به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد. حسینیه درکه جز ایام محرم و صفر، در سایر روزها هم میزبان علاقه‌مندان به مراسم‌ مذهبی است.

رخصت از پیرغلامان

هنوز هم در تکیه درکه، نوحه‌های قدیمی مثل «کشتی شکست خورده به توفان کربلا» شنیده می‌شود که خادمان اینجا در روزگار گذشته از بزرگ‌ترهایشان شنیده بودند. هنوز هم برخی اهالی درکه برای ادای نذر روشنایی، چراغ گردسوزی گوشه تکیه روشن می‌کنند و به سنت‌هایی از این دست وفادار مانده‌اند. مراسم علم‌بندان مراسمی قدیمی در درکه است که یک روز قبل از شروع‌ ماه محرم در تکیه درکه برپا می‌شود. در این مراسم، بزرگان و پیرغلامان محله می‌آیند تا پای علم‌ها بنشینند.

تکیه دزاشیب

نشانی: خیابان شهید باهنر، خیابان دزاشیب، خیابان کریمی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ایستگاه مدرسه

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

مناسب: خانواده

معرفی: این تکیه ۵۰۰‌مترمربعی یک اثر ملی است که در زمان ناصرالدین‌شاه در ۲طبقه ساخته شده است.

هر طاقی یک طایفه

حوض مرمری وسط تکیه و سقف بلند شیروانی و چوبی آن که در ارتفاع ۱۲متری واقع شده نمادی از این تکیه قدیمی است. دور تا دور تکیه طاقی‌هایی قرار دارند که هرکدام متعلق به یکی از طایفه‌های دزاشیب هستند. علم ۱۱تیغه طلاکوب اصفهان، ۲بیرق ۸۰ساله و چندین علم۵ پر و گلدان‌های وقفی از قدیم در این تکیه وجود داشته‌اند. بنا بر یک رسم قدیمی، عزاداران حسینیه دزاشیب در شب تاسوعا به امامزاده قاسم(ع) رفته و به عزاداران آنجا ملحق می‌شوند. در شب عاشورا نیز عزاداران امامزاده قاسم(ع) مهمان تکیه دزاشیب می‌شوند.

تکیه دربند

نشانی: خیابان دربند، خیابان تویسرکانی، کوچه سیدمحمد میری، نبش مسجدجامع

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پایانه تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

مناسب: خانواده

معرفی: تکیه ۲۰۰ساله دربند تنها چند قدم با کوه دربند فاصله دارد. سقف این تکیه زمانی بر چوب‌های سپیدار تکیه داده بود و حالا چند سالی می‌شود که ستون‌ها جای سپیدارها را گرفته‌اند.

نخل‌گردانی در دربند

یک نخل سنتی چوبی که مردم به آن دخیل می‌بندند و تعدادی علم و کتل هم در این تکیه وجود دارد. مراسم نخل‌گردانی از مهم‌ترین مراسم‌هایی است که در این تکیه در روز عاشورا برگزار می‌شود. در سال‌های گذشته در روز عاشورا نخل را به سمت بوستان سادات فعلی یا قبرستان قدیم و سرقبر آقا که مزار آقا سیدعلی دربندی است، می‌بردند، اما اکنون نخل‌گردانی به داخل حسینیه محدود شده و ظهر عاشورا عزاداران نخل را بر دوش گرفته و دور حسینیه می‌گردند.

کد خبر 866629
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha