در حالی که سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود از افزایش 24 درصدی تلفات غیرنظامیان افغان در 6 ماهه نخست سال 2009 خبر داده است آمریکا و انگلیس بار دیگر بر ادامه جنگ و حضور نظامی در این کشور تاکید کردند

سازمان ملل متحد روز گذشته در آخرین گزارش خود از اوضاع افغانستان اعلام کرد که در 6ماهه نخست سال‌جاری میلادی تلفات غیرنظامیان افغانستان در درگیری‌های این کشور نسبت به دوره مشابه سال گذشته 24 درصد افزایش داشته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در 6ماهه نخست سال‌جاری بیش از هزار غیرنظامی در حملات نیروهای ائتلاف و شبه‌نظامیان طالبان کشته‌ شده‌اند. این در حالی است که در 6 ماهه نخست سال 2008 میزان تلفات در این کشور 818 نفر و در دوره مشابه 2 سال قبل 684 نفر بوده است.

به گزارش الجزیره، در این گزارش هشداد داده شده که به احتمال زیاد با افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان به دستور باراک اوباما و احتمال وقوع حملات بیشتر توسط شبه نظامیان طالبان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در 20 اوت تعداد تلفات غیرنظامیان بیشتر نیز خواهد شد.

این در حالی است که عملیات گسترده نیروهای آمریکایی در شرق افغانستان (عملیات خنجر) هم باعث افزایش حملات انتحاری اعضای طالبان شده است. شبه نظامیان طالبان در ماه‌های اخیر با افزایش نیروهای نظامی آمریکایی به جای روش‌های گذشته بیشتر به حملات انتحاری، بمب‌گذاری کنار جاده‌ای و همچنین ترورهای هدفمند روی آورده‌اند که باعث بالا رفتن تلفات غیرنظامیان شده است.

همچنین  در 40 مورد حمله هوایی توسط نیروهای بین‌المللی 200 غیرنظامی افغان کشته شده‌اند. در گزارش هیات سازمان ملل در افغانستان حملات شبانه و دیگر عملیات‌های جست‌وجو توسط نیروهای ائتلاف از دیگر دلایل مهم مرگ غیرنظامیان عنوان شده که علت آن استفاده بیش از حد از زور توسط نیروهای خارجی بوده است.

با وجود انتقادهای جهانی از ادامه جنگ در افغانستان و افزایش خشونت در این کشور که اکنون به بدترین نقطه خود رسیده، آمریکا و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک بار دیگر بر ادامه حضور خود در افغانستان تاکید کردند.

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس پس از دیدار با هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی خود اعلام کرد که شرایط کنونی مرحله سختی برای تمامی کشورهایی است که نظامیان آنها در افغانستان حضور دارند اما وی بر این باور است که مردم انگلیس از این عملیات حمایت می‌کنند.

این در حالی است که آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت مردم انگلیس خواستار خروج فوری نظامیان این کشور  از  افغانستان هستند. تعداد نظامیان انگلیسی که در افغانستان کشته شده‌اند از تعداد کشته شدگان این کشور در جنگ عراق بیشتر شده است و اعلام این آمار سبب از بین رفتن حمایت عمومی در انگلیس از ادامه جنگ شده است.

کلینتون هم در این نشست ضمن تاکید بر تعهد و عزم راسخ 2 کشور در افغانستان گفت:ما همچنان شانه ‌به ‌شانه هم حرکت خواهیم کرد‌ و از یکدیگر حمایت می‌کنیم. وی افزود: این دوران بسیار چالش‌‌زا برای نیروهای آمریکا، انگلیس و همچنین مردم این دو کشور است که از آنها حمایت می‌کنند.

در حالی که کمتر از 20 روز دیگر به برگزاری دومین انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان باقی مانده است شبه‌نظامیان طالبان در بیانیه‌ای این انتخابات را تحریم کردند و هشدار دادند که روند برگزاری آن را مختل خواهند کرد.

شورای رهبری طالبان در بیانیه‌ای این انتخابات را یک پروژه آمریکایی توصیف کرد و از مردم افغانستان خواست به جای شرکت در این رای ‌گیری، سلاح به دست بگیرند و به نیروهای خارجی حمله کنند.

این شورا همچنین به شبه نظامیان خود دستور داده تا جاده‌های این کشور را ببندند و مانع از شرکت مردم در انتخابات شوند. این بیانیه، نخستین دعوت طالبان از مردم برای ایجاد اختلال در انتخابات است و بدون شک آغازی برای دور جدیدی از خشونت‌ها و کشتار غیرنظامیان در این کشور در 3 هفته آینده خواهد بود.

کد خبر 86705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز