موزه ای که از ماکت ساعت های شنی، آفتابی و سوختی در ۳۵۰۰ سال پیش شروع می شود و به ساعت هنرمندانی چون جمشید مشایخی و پرفسور حسابی میرسد.

سر دری بزرگ که از پشت شیشه های ارسی رنگارنگ اش باغی زیبا و سرسبز دیده می شود زمانی زمین های کشاورزی و باغات معیرالممالک داماد ناصرالدین شاه بود که در نهایت به پسرش دوست علی خان قاجار می رسد. حدود ۹۰ سال پیش مهدی منصور شمیراناتی از رجال آن دوره قسمتی از این اراضی را خریداری کرده و در همینجا در میان درختان چنار چند صد ساله اش خانه ای خشت و گلی با تیرهای چوبی می سازد تا برای تفریح و استراحت همراه خانواده اش از آن استفاده کند تا اینکه در سال ۱۳۴۲ خانه ییلاقی اش را که در محوطه ای ۵ هزارمتری قرار داشت به حسین خداداد از تجار و سرمایه داران دوران پهلوی می فروشد.

حسین خداداد در سال ۱۳۰۸ در تهران متولد شد. او فرزند ارشد حاجی خداداد خان خداداد، مالک میدان بار مرکزی تهران امین سلطان بود. حسین خداداد اولین کسی بود که در ایران کارخانه تولید برق به نام ادیسون را دایر کرد و در کارهایی چون صنف میوه و تره بار، تولید یخ های بهداشتی و کارخانه ریسندگی بافندگی هم فعالیت داشت. اوتصمیم میگیرد خانه ای منحصر به فرد و خاص را با بازسازی همان خانه خشت و گلی حاج منصور بسازد.

۴۰ نفر از اساتید هنر و معماری به این باغ زیبا دعوت می شوند تا بنایی را خلق کنند که گچ بری های خاص اش آن را به یکی از زیبا ترین خانه های تهران امروزی بدل کرده است.

مقابل خانه حوضی زیبا با سنگ های یک تکه و دو مجسمه شیر سنگی که سر ریز آبش در جوی بار های سراسر باغ جریان می‌یابد بهشتی کوچک ساخته است که از قدم زدن در ان خسته نمی شوید.

۲ سال بازسازی خانه قدیمی به طول می انجامد و ۱۲ سال بعد گچ بری هایش به پایان می رسد. کارشناسان موزه می گویند آنقدر گچ بری های این خانه زیبا و بی بدیل است که توریست های خارجی را متحیر می کند.

در سال ۱۳۵۶ با پایان یافتن کار ساخت خانه، حسین خداداد همراه خانواده اش به این خانه زیبا و منحصر به فرد نقل مکان می کند و کمی قبل از شروع انقلاب ۵۷ برای عروسی دخترش به آمریکا سفر کرده و دیگر هرگز به ایران باز نمی گردد.

منزل خداداد تا ۱۳۷۸ کاربری خاصی نداشت و صرفا یکی از اموال رها شده دوران پهلوی بود. در همان سال بنیاد مستضعفان اموال و وسایل خانه را به خزانه منتقل، آن را مرمت کرده و اولین موزه ای که به مقوله ساعت و ابزراهای زمان سنجی می پردازد را به نام تماشاگه زمان افتتاح میکند. موزه ای که از ماکت ساعت های شنی، آفتابی و سوختی در ۳۵۰۰ سال پیش شروع می شود و به ساعت هنرمندانی چون جمشید مشایخی و پرفسور حسابی میرسد. خانه ای دل انگیز که در آن گذر زمان را متوجه نمی شوید. اینجا زمان به شیوه ای خاص متوفق شده است.

تهیه و تدوین: مهلا داریان

کد خبر 867527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرزمین من

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha