چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

محرم، حکایت سوگ‌های بی‌پایان است؛ حکایت کتیبه‌های مشکی یالثارات، زخم‌های معطر. حکایت گوشه مجلس، چای روضه، دخیل به چوب منبر. حکایت ریشه دواندن دردی به امتداد رد خون گلوی اصغر ...

عاشورا در کربلا

همشهری آنلاین- فاطمه عباسی: خون حسین(ع) در بستر زمان می‌جوشد و عزای حسینی در امتداد تاریخ جریان دارد، چه زمانی که عزاداری‌ها در خیابان‌ها برگزار می‌شود و چه زمانی که مردم در خانه‌هایشان بر سیدالشهدا(ع) اشک ماتم می‌ریزند. امروز، روز واقعه در کربلا است. بین‌الحرمین مملو از جماعت عزادار، روایت غریب کربلا و عاشورایش را به تماشا گذاشته، نوحه‌خوان‌ها کم نمی‌گذارند، صدای روضه، کربلا را برداشته. جماعت گریه می‌کنند، بر سر و سینه می‌زنند، بین حرم حضرت عباس(ع) و امام حسین(ع) هروله‌کنان در رفت‌وآمدند. روز عاشوراست. اینجا سیدالشهدا(ع) صاحب مجلس است، صاحب عزا. زن‌ها گریه می‌کنند، درها گریه می‌کنند، دیوارها گریه می‌کنند و تو نیز برای حسین(ع) گریه کن. برای حسین(ع) گریه کن. تنها برای زخم‌های معطر حسین(ع).

روز واقعه در کربلای معلی | ببینید

دسته عزاداری طویریج معروف‌ترین دسته عزاداری در ظهر روز عاشورا است. این دسته عزاداری برترین و طولانی‌ترین دسته حسینی است که همه ساله صبح روز عاشورا از شهر طویریج که در ۲۰ کیلومتری کربلا واقع شده به سمت حرم امام حسین(ع) حرکت می‌کنند و در طول مسیر افراد و کاروان‌هایی که قصد ورود به کربلا را دارند با این دسته همراه می‌شوند.

روز واقعه در کربلای معلی | ببینید

امروز در عراق روز دهم محرم و روز عاشورا به شمار می‌رود و عاشقان حسینی از کشورهای مختلف عربی و اسلامی خود را برای برگزاری مراسم عزای امروز به عراق رسانده‌اند. تعداد زائران امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) در روز عاشورا به بالاترین آمار می‌رسد. نیروهای امنیتی عراق نیز از تأمین امنیت مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در این کشور خبر داده‌اند.

روز واقعه در کربلای معلی | ببینید

نمایی از طلوع خورشید در بین‌الحرمین در صبح عاشورا توسط عکاسان به ثبت رسیده است.

روز واقعه در کربلای معلی | ببینید

مراسم بزرگداشت روز دهم محرم از صبح چهارشنبه در حومه جنوبی بیروت در لبنان آغاز شده و مسلمانان وفادار به اهل‌بیت علیهم‌السلام به سمت مجتمع سیدالشهدا(ع) در رویس واقع در حومه جنوبی بیروت رفته‌اند. مراسم بزرگداشت با تلاوت یک جزء از قرآن کریم و قرائت سیره حسینی توسط خطیب منبر حسینی، شیخ علی سلیم آغاز شد و پس از آن راهپیمایی‌ها در روز دهم محرم‌الحرام، روز عاشورا ادامه پیدا کرد.

روز واقعه در کربلای معلی | ببینید

عزاداران حسینی در کربلا با در دست داشتن پرچم‌هایی بار دیگر حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند و نشان دادند که مصیبت مردم غزه را نیز فراموش نمی‌کنند. روی یکی از این پرچم‌ها نوشته شده بود: «پایداری غزه از برکات عاشوراست».

روز واقعه در کربلای معلی | ببینید

زائران و مشتاقان عزادار که برای عاشورای حسینی، خود را به کربلا معلی رساندند، با برقراری تماس تصویری و ارتباط زنده، دوستان و آشنایان خود را در زیارت حرم و ضریح منّور حضرت امام حسین(ع) سهیم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 867564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha