پس از فراز و نشیب‌های زیاد بالاخره واردات خودروی دست‌دوم برای همه ایرانی‌ها آزاد شد با این حال واردات خودروهای کارکرده دارای ۳ شرط اساسی است که واردکننده‌ها باید آن را رعایت کنند.

خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، پس از بازگشایی درهای واردات خودروهای نو به کشور از دی‌ماه ۱۴۰۱، زمزمه‌های آزادسازی واردات خودروهای کارکرده هم آغاز شد. اما طرح واردات خودروهای دست‌دوم مدت‌ها بود بلاتکلیف مانده بود، با این حال روز گذشته علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت از تصویب نهایی آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم خبر داد و اعلام کرد ازاین پس همه ایرانی‌ها می‌توانند خودروی دست‌دوم واردکنند.

شروط سه‌گانه واردات خودرو

به زعم کارشناسان آزادسازی واردات خودرو تأثیر مثبتی بر شرایط بازار خودرو خواهد داشت چرا که خودروسازان بزرگ پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی، توانایی پاسخگویی کامل به نیاز بازار را ندارند. با این حال ورود خودروهای کارکرده ۳ شرط اساسی دارد. آنطورکه سخنگوی دولت اعلام کرده افرادی که قصد دارند از کشورهای خارجی خودروی دست‌دوم وارد کنند باید ۳ شرط اصلی را رعایت کنند.

شرط اول- این افراد مجاز نیستند خودروهای قدیمی‌تر از سال ۲۰۱۹را وارد کشور کنند.

شرط دوم- باید خودرویی را از بازارهای خارجی خریداری کنند که استانداردهای روز اروپا را داشته باشد.

شرط سوم- مشخص بودن منشأ تامین ارز واردات از مهم‌ترین شروط برای واردات خودروهای کارکرده درنظر گرفته شده است.

سایر شروط احتمالی

با وجود تعیین شروط سه‌گانه برای واردات خودروهای کارکرده به‌نظر نمی‌رسد این موارد شامل همه شروط باشد و باید ظرف روزهای آینده منتظر انتشار جزئیات کامل آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم توسط دولت باشیم.

بیشتر بخوانید

رئیس کل گمرک خبر داد؛ ۵۲۰۰ خودرو وارداتی در راه است

تعویق در صدور مجوز افزایش سرمایه ایران خودرو و سایپا

طبق برخی مفاد این آیین‌نامه که قبلا مطرح شده بود علاوه بر شروط سه‌گانه، این خودروها نباید حجم موتورشان بیش از ۲۵۰۰سی‌سی باشد و حداقل کارکرد آنها نیز باید ۱۰۰کیلومتر باشد. همچنین این خودروها باید مجوز سازمان ملی استاندارد را نیز دریافت کنند و قبل از ورود به کشور ثبت سفارش شوند. ضمن اینکه برخی شروط دیگر مانند داشتن کارت بازرگانی برای افراد حقیقی نیز در آیین‌نامه اولیه درنظر گرفته شده بود که مشخص نیست در مصوبه روز گذشته هیأت دولت اصلاح شده است یا خیر؟

بازار خودرو به ثبات می‌رسد؟

پیش از این بحث‌هایی مطرح بود مبنی بر اینکه منشا ارز برای واردات خودروهای دست‌دوم نباید شخصی باشد و باید از محل صادرات تامین شده باشد با این حال به‌نظر می‌رسد براساس تصمیم جدید هیأت دولت چنین شرطی دیگر وجود ندارد و ارز مورد نیاز برای واردات خودروی دست‌دوم فقط باید به تأیید بانک مرکزی برسد. این به‌معنای آن است که شرایطی همانند واردات کشنده‌های دست‌دوم اروپایی را در مورد خودروهای سواری نیز شاهد هستیم. واردات کشنده‌های دست‌دوم اروپایی در سال‌های گذشته باعث شد تا بازار خودروهای سنگین تا حدی به ثبات برسد.

کارکرده‌ها از کجا می‌آیند؟

آنطور که آمارها نشان می‌دهد ۵ منطقه شامل اروپا، ژاپن، چین، هند و ایالات متحده به‌دلیل تیراژ بالای تولید ازجمله مناطق مستعد برای واردات خودروهای دست‌دوم هستند و برآورد می‌شود بخش مهمی از خودروهای دست‌دوم از این مناطق وارد کشور شود.

آخرین اطلاعات نشان می‌دهد بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، ایالات متحده، ژاپن و اتحادیه اروپا ۱۴میلیون خودروی سواری کارکرده صادر کرده‌اند که مقصد ۷۰درصد آنها به اروپای شرقی، آسیا، خاورمیانه، کشورهای در حال توسعه آفریقا و آمریکای لاتین بوده است.

این روند فزاینده فروش خودروهای دست‌دوم به سایرکشورها منجر به رشد قیمت خودروهای دست‌دوم به‌ویژه خودروهای سال ۲۰۱۹ به بعد در این مناطق شده است به‌طور مثال در شرایطی که قیمت مدل‌های یک‌ساله در سال ۲۰۱۹ به‌طور متوسط حدود۲۸هزاردلاربود سال ۲۰۲۳ این رقم با ۶۶درصد رشد به ۴۶‌هزار و ۴۰۳ دلار افزایش یافت. به‌طور کلی می‌توان گفت میانگین قیمت مدل‌های قدیمی در طول چند سال گذشته ۳۳درصد افزایش یافته است. در چنین شرایطی برآورد می‌شود بازارهای چین و هند از قیمت‌های ارزان‌تری برای واردات برخودار باشند که البته مشخص نیست با استانداردهای داخلی تطابق دارند یا خیر؟

کد خبر 867578
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    48 1
    شرایطی را خواهند گذاشت که فقط یک عده خاص بتونند وارد کنند
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    50 5
    مردم عادی نون ندارند بخورند .... این قوانین که بیشتر هم حالت نمایشی دارد برای آقازاده هاست دولت راست میگه خودش وارد کنه بدون تعریفه واردات بده دست مردم
  • علی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    56 1
    نمیدونم چرا تمام تصمیمات اینقدر دشواره برای دولتها بابا اینهمه بوروکراسی و سختگیری برای چیه وارادت رو ازاد کن تعرفه رو بیار پایین و بازار رو رقابتی کن والسلام
    • آگاه IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      0 0
      اگه این چیزی که میگید انجام بدن میشه مثل گذشته کار میفته دسته دلال ها،رانت خوار ها و از این قبیل افراد و باز کلی پرونده قضایی تشکیل میشه. و سر مردم بی کلاه میمونه...
  • DE ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    23 0
    کجای کار دولت اشکال دارد .... چرا مردم اجازه نداشته باشند خودرو نو بیاورند چرا خودرو دست دوم !
  • DE ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    26 2
    دولت پزشکیان باید واردات خودرو نو با تعرفه زیر 50% را برای افراد حقیقی آزاد کند بدون محدودیت حجم موتور ......
    • بنده خدا IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
      2 0
      خودتو زیاد اذیت نکن شما برو خودرو نو وارد کن !
  • امیر IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    17 2
    فکر نکنم بتونند مثل خودروهای داخلی استاندارد ها را رعایت کنند!!
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    36 6
    خبر سیاسی است اگر اهل عمل بودید که سه سال فرصت داشتید وقتی برای شعور ملت احترام قایل نیستند همچین برخوردی میکنید
  • تارا IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    36 2
    معما طرح نکنید منشأ ارز بابا هزاران نفر در کشورهای خلیج فارس زندگی می کنند که حاضرند با پول خودشان خودرو وارد کنند
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    22 5
    خدمات مورد نیاز خودرو ها را کی میخواهد انجام بده . تعمیرگاه ، تامین قطعات و ...
    • فریبرز حاتمی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
      2 2
      باسلام عرض ادب خدمت دوست تان عزیز مشکل واردات خودرو ارز هستش بعدش کشورهای واردکننده بجز ژاپن بقیه لگن هستن
  • جعفری IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    17 3
    این بهانه منشا ارز یک بهانه برای جلوگیری ازواردات هست ،اگرمالکیت خصوصی محترم است چکاردارید مردم با چه پو لی خودرو میخرند،پس اینم دروغ آخر دولت سیزدهم بود همانطور که ۴سال است ادعای واردات میکند ولی درعمل فقط خودروی بیکیفیت چینی وارد میشود.
    • رهگذر دردمند IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
      1 2
      منظورشان این است، که از داخل کشور ارز خریداری نشود، خودرو دست دوم خارجی وارد شود…
  • رهگذر دردمند IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    8 0
    شهرهای انگلیس از نظر استداندارد آلودگی هوا متفاوت بوده، در شهرهایی با استاندارد بالاتر، رانندکان تاکسی های اینترنتی مجاز نیستند، از خودروهایی که بیش از ۵ سال!!! از تولیدشان گذشته استفاده کنند، یعنی ۵ سال یکبار باید ماشینهای خود را نو کنند…
    • حسین ظهوری پور IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
      0 0
      سرکار گزاشتن منطقه آزاد آزاده
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    19 0
    بگید چقدر عوارض گمرکی میخوایید بگیرید
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    28 0
    محاله این خودرو های دست دوم اروپایی و ژاپنی بتونند استاندارهای دو خودرو ساز داخلی را پاس کنند یکی از آشنایان ما از نمایندگی داخلی ماشین تحویل گرفت تا درب منزل رسید یاتاقان زد و جالبه که چند ماه ماشین بنده خدا تو نمایندگی خوابید تا براش موتور آوردن خخخخ جمع کنید برید مملکت را فلج کردید
  • مهدی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    9 0
    نوش دارو بعداز مرگ سهراب الان که میخان برن برای خودشیرینی هر کاری میکنن واقعا مردم چه گناهی کردن گیر شما افتادن یه طرح ازاد سازی واردات گذاشتن بعد دولت بعدی اجراش کنه والا سرکاریم
  • حقگو IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    7 0
    دقیقا مثال دویدن با مانع میمونه، هر کسی نمیتونه، برای افراد خاص
  • عزراییل IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    3 1
    ما مردم عادی ببخشید بی خود کردیم ماشین وارد کنیم با کدام پول آیی برای ثروتمندان. وکسانی که بین را غارت کردند مردم تا آخر ماه اگرحقوفشون برسد ایثار کردند این هم خودشونه
  • محمود IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    3 0
    مردم عادی آه ندارن که با ناله سودا کنن اونوقت چطوری ماشین وارد کنن فقط تو این خبر بازار خرید وفروش کارت های ملی برای وارد کننده ها داغ میشه مارا به این حرف ها چی به فکر نان فردا باشیم....
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    3 0
    چرا بسته بود که بخواد آزاد شه
  • خلیلاوی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    4 1
    واقعا متاسفم به حال ملت ایران که اینقدر بی چاره شدیم که سوار خودرو دست دوم باشیم
  • محمد نجاتی DE ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
    3 1
    سلام - مشخص نکردند چه درصدی میبایست مردم برای اتومبیل دست دوم به گمرک پرداخت کنند . لازم بود دولت دراین خصوص درصد عوارض گمرک راحالا که بعد ازاین همه سال برای واردات خودرو اون هم کارکرده گشایشی کرده رقمی در نظر بگیرد که درتوان پرداخت مردم باشد.
  • امیر علی فرجام IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
    2 1
    یک قطعه از خودروی ایرانی رو تو 40 مدل زدن وقتی میری تعمیرگاه صد دفعه باید بری بیای تا قطعه رو جا کنی فردا ماشین خارجی وارد کنی یه قطعه ازش خراب بشه باید قشنگ ماشین بخوابونی پارکینگ فقط نگاش کنی....
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 0
    البته بااین تعرفه وعوارض این یک کاسبی جدیدجهت تامین کسری بودجه دولت است....قیمت خودروروبجایی رسوندن که اگرپنجاه درصدهم ارزان شود باز هم پنجاه درصدسود برای خودروسازان داخلی دارد...خداخودروسازان داخلی وحامیانشان را نابود کند که باعث تحقیرایران وایرانی دردنیاشده اند....فحش وناسزا برای این دزدان ... چیزبسیارکمیست....
  • Amin IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    6 0
    میگه که خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج
  • محمدعلی فرش چیان IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    1 0
    چرا دروغ میگید؟البته بار اول نیست. کدام واردات؟ وقتی مسئول دولتی دروغ میگه باید چکار کنیم؟ در کشورهای کفار نگاه کنید که با مسئول دروغگو چکار میکنند.یاد بگیرید.
  • علی IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    1 0
    کدوم خودرو چهار سال کارکردی صد کیلومتر یا همون صد هزارتا ممکنه باشه بلاخره چنان شرایط راسخت میکنین که یه تعداد محدود بتونم خودرو کارکرده بیارن البته لیاقت ماملت قدر نشناس هم همین کهنه های اعراب هست
  • رضا CH ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    1 0
    جالبه خود ، خودرو سازان موارد فوق را اجرا نمی‌کنند ، و هر سه ماه یکبار افزایش قیمت داشته ، با این وجود مردم توان خرید ندارند البته منظور قشر متوسط رو به پایین هست ولی شروطی گذاشتند که خود به خود واردات خودرو غیر ممکن یا به سختی انجام می‌گیرد آن هم توسط قشر ثروتمند و اغنا جامعه ، که با سودهای آنچنانی به دوستان خود به فروش برسانند و سود زیادی به جیب بزنند ، قشر کارگر و کارمند و حقوق بگیر جامعه از گردونه حذف میشوند ، بعد نوبت دو شرکت است که با همین دلیل افزایش قیمت بر خودروهای داشته باشند
  • شیرزاد IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    0 0
    به خدا همش سر در گم کردن مردم بیچاره است تا باز هم آخرش خودرو ملی سوار بشیم یا آخرش چینی
  • سنا IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
    1 0
    ثروتمندا قراره ثروتمندتر بشن همین و بس