کوهستان‌های متعدد، علاوه بر جذابیت‌هایی مثل دشت‌های زیبا، آبشارها و رودهای دیدنی، ایران را به یک سرزمین ماجراجویی برای عاشقان دره‌نوردی هم تبدیل کرده است.

دره

به گزارش همشهری آنلاین، در هر منطقه از ایران می‌توان انواعی از دره‌های جذاب و دیدنی یافت که هر یک از آن‌ها رازهای زیادی در خود دارند. در این سفر، اما ما شما را به هیجان‌انگیز و به عبارتی ترسناک‌ترین دره‌های ایران می‌بریم‎؛ دره‌هایی که حتی نامشان هم کمی ترسناک است.

ترسناک‌ترین دره‌های ایران را ببینید ؛ از دره اجنه‌ها تا دره جهنم + تصاویر
کال جنی - خراسان جنوبی

کال‌جنی، ترسناک‌ترین دره ایران

کال جنی دره‌ای بسیار قدیمی در نزدیکی طبس در خراسان جنوبی است که بومی‌ها به آن دره جن‌ها هم می‌گویند؛‌ دره‌ای که اولین بار یک گروه کوهنودری به نام خاندان سالار به آن سفر کرد و درباره آن به عموم توضیح داد.

رودخانه‌ ازمیغان، مهم‌ترین نقش را در ایجاد این دره ایفا کرده است. «کال» در لهجه‌ بومی این منطقه به معنی دره‌ای است که توسط سیلاب‌ها و جریان آب ایجاد می‌شود، اما قسمت دوم نام این دره، داستان‌های زیادی دارد. قدیمی‌های این منطقه می‌گویند: «دره‌ جنی، زمانی بسیار هولناک و وحشت‌آور بوده است، زیرا ارواح و اجنه در آن زندگی می‌کردند و کسی جرأت عبور از این دره را نداشت.»

فرسایش‌های آبی و بادی بر دیواره‌های رودخانه‌ جاری در کال جنی طبس، ستون‌هایی شبیه به دودکش ساخته است. در گوشه و کنار دره هم استوانه‌هایی توخالی وجود دارد که به تنورهای اجنه معروف‌اند. این استوانه‌ها بر اثر ورود جریان‌های سطحی آب به دره و فرسایش زیاد درون رسوبات آب‌رفتی دیواره، پدیدار شده‌اند. بر اساس برخی شواهد، هزاران سال قبل، پیروان میترائیسم در این دره عبادتگاهی برای خود داشتند و داستان اجنه و ارواح را بین مردم شایع کردند تا بدون آزار و اذیت دیگران به انجام آیین خود بپردازند.

ترسناک‌ترین دره‌های ایران را ببینید ؛ از دره اجنه‌ها تا دره جهنم + تصاویر
دره ستارگان - هرمزگان

دره ستارگان، ۲ میلیون سال قدمت

دره ستارگان، دره‌ای با بیش از ۲ میلیون سال قدمت مربوط به دوره زمین‌شناسی سنوزوئیک است که اهالی معتقدند در نتیجه برخورد یک ستاره به این منطقه از جزیره هرمز شکل گرفته است.

این دره جاذبه‌های حیرت‌انگیزی از جمله مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌های عظیم و دیوارهای بلند را در خود دارد که هر ستون دره دارای لایه‌ها و حفره‌های متعددی ناشی از فرسایش بارش‌های فصلی، آب‌های سطحی و طوفان‌هاست. این زیبایی موجب شده است دره ستارگان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود.

مردم محلی معتقدند پس از برخورد ستاره، زمین شکاف بزرگی برداشته و مواد و ماسه‌هایی که در اثر برخورد به سمت بالا در حرکت بودند، در همان حالت ثابت مانده و این ستون‌های شگفت انگیز را به وجود آورده‌اند.

نکته جالب اینکه بومی‌های این منطقه هم مانند اهالی طبس معتقدند این دره خانه ارواح و جن‌هاست و اگر شب‌ها به این مکان رفتید، راهی برای بازگشت ندارید. کسانی که زنده مانده‌اند می‌گویند صداهای ترسناک و مرموزی شنیده‌اند.

البته نظر زمین شناسان متفاوت است. زمین‌شناسان می‌گویند علت این صداها وزش بادهای مختلف در بین ستون‌هاست.

ترسناک‌ترین دره‌های ایران را ببینید ؛ از دره اجنه‌ها تا دره جهنم + تصاویر
جهنم دره - اردبیل

جهنم دره

جهنم‌دره گرچه در اصطلاح عامه یک اصطلاح اعتراضی است که گاهی افراد در وقت ناتوانی استفاده می‌کنند و می‌گویند که می‌خواهند به جهنم‌دره برود‏، اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که واقعا جهنم‌دره‌ای آن بیرون وجود دارد. کجا؟ اردبیل. جهنم‌دره، دره‌ای در استان اردبیل است که به دلیل شیب‌های تند و خطرناک،‌ منطقه‌ای بسیار خطرناک و صعب‌العبور محسوب می‌شود. این دره در مسیر راه ابریشم قرار داشته است و رودخانه‌ای بسیار زیبا در آن جریان دارد. طبق گفته‌ بومیان منطقه، نام جهنم‌دره به دلیل راه‌های پر پیچ و خم، سراشیبی‌های تند و مسیرهای صعب‌العبور به آن نسبت داده شده است. جهنم‌دره اما بر خلاف مسیر سخت و نام عجیبش زیبایی خاصی دارد‎؛ قندیل‌های یخی و حتی چشمه‌های آب گرم طبیعی اطراف دره و مراتع سرسبز و خیره‌کننده در فصل بهار، ارزش پیمودن این راه سخت و صعب‌العبور را دارد. اهالی بومی البته یک نگرانی هم بابت این دره دارند و آن مخفی شدن خلافکاران در مکان‌های مخفی این دره است.

ترسناک‌ترین دره‌های ایران را ببینید ؛ از دره اجنه‌ها تا دره جهنم + تصاویر
دره اجنه - خراسان رضوی

دره اجنه

با اینکه اسم دره «اجنه‌» است، اما اینجا برخلاف دره‌های دیگر که مردم فکر می‌کنند محل تردد ارواح و اجنه است،‌ از جن‌ها خبری نیست. همه چیز به تاریکی برمی‌گردد. چرا؟ معنای واژه جن بر اساس لغتنامه دهخدا ناپیدایی، خفا و تاریکی است و همین موجب شده جن به عنوان یک صفت به دلیل راه‌های تنگ، باریک و تاریک به دره معروف روستای اخلمد اطلاق شود. ارتفاع این دره که در روستای اخملد در شهرستان چناران استان خراسان رضوی قرار گرفته، ۱۴۴۰ متر از سطح دریاست.

اما روایت نام اخملد هم حتما برایتان جالب است، می‌گویند روستا قبل از ورود اسلام به ایران نام دیگری داشته، اما زمانی که سرداری به نام «خالد» مامور فتح این منطقه می‌شود، مردم فریاد می‌زده‌اند که «اخلمد آمد!» و به همین دلیل نام این منطقه به اخلمد تغییر پیدا کرده است.

به علت ارتفاع زیاد و بارندگی فراوانی که در این منطقه صورت می گیرد، آبشارهای دره اجنه در ماه‌های ابتدایی سال دارای بیشترین مقدار آب هستند. زمین و رسوبات این منطقه به دلیل فسیل‌های آمونیت متعلق به اواخر دوران ژوراسیک است.

ترسناک‌ترین دره‌های ایران را ببینید ؛ از دره اجنه‌ها تا دره جهنم + تصاویر
دره ارواح -سبزوار

دره ارواح سبزوار

دره ارواح سبزوار یکی از جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد ایران در ۳ کیلومتری جنوب غرب روستای چاه سوخته و در ۵۵ کیلومتری جنوب سبزوار واقع شده است. از لحاظ زمین‌شناسی تناوب رسوبی کواترنری و مارن و کنگلومرا در این دره باعث شده است که اشکال زیبایی در آن ایجاد شود. این اشکال شامل لاک پشت، قورباغه، مجسمه ابولهول، زن و مرد سر شتر، سر خروس و غیره هستند. در قسمتی از انتهای دره، دره به قدری باریک و وحشتناک می‌شود که گاهی دو انسان با هم نمی‌تواند از آن عبور کنند. در این دره رد پای حیواناتی نظیر آهو قابل مشاهده است که این امر گویای بکر بودن منطقه است. در دره ارواح سبزوار رودخانه کوچکی جریان دارد که آب آن کمی شور است و علت آن، وجود لایه‌های زمین‌شناسی مارنی است که از نمک تشکیل شده.

ترسناک‌ترین دره‌های ایران را ببینید ؛ از دره اجنه‌ها تا دره جهنم + تصاویر
دره ارواح - خوزستان

دره ارواح دزفول

دره «کول خِرسان»، «کول خِرسون» یا «اشکفت زرده» در ۲۵ کیلومتری شهرستان دزفول و در نزدیکی روستای بیشه بزان قرار دارد و به دره ارواح شهرت پیدا کرده است. درباره نام‌گذاری این دره به نام خرسان اطلاعات موثقی در دست نیست، اما گفته می‌شود که در قدیم این دره محل زندگی خرس‌ها بوده است و به همین دلیل به آن کول خرسان می‌گویند. کول در زبان محلی به معنای دره است.

دره کول خرسان یا همان دره ارواح مسیری پرپیچ و خم بین صخره‌های سنگی است و در اکثر روزهای سال نور خورشید به آن نفوذ نمی‌کند و اغلب سایه است. عمق دره ارواح حدود ۲۰۰ متر است و دیواره‌های مسیر با گیاه دارویی پرسیاوشان و آبشارهای کوچک و بزرگ پوشیده شده است و بر زیبایی این دره اضافه کرده است. مسیر پرپیچ و خم این دره گاهی بسیار عریض می شود و گاهی آنقدر باریک است که تنها یک نفر به سختی می‌تواند از بین صخره‌ها عبور کند. اگر در دره ارواح به بالای سرتان نگاه کنید سنگ های کوچک و بزرگی را می بینید که از بالا داخل دیواره تنگ بین دره افتاده و همان جا گیر کرده‌اند. تصور سنگی بزرگ که بالای سرتان معلق مانده عبور از این مسیر را خوفناک و هیجان‌انگیز می‌کند.

کد خبر 867612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان جنوبی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha