به گزارش ایسنا، سرهنگ میربهرستی روز شنبه افزود: پراید با توجه به قیمت و تیراژ تولید خودرویی مردمی است، این در حالیاست که 17 درصد حوادث فوتی و جرحی را در طول سال و 24 درصد این حوادث را در زمان سفرها به خود اختصاص میدهد.
وی با اشاره به اینکه این خودرو 25 درصد خودروهای کشور معادل 2 میلیون و 700 هزار دستگاه را به خود اختصاص داده است افزود: خودرو پراید برای بار و مسافر محدود ساخته شده و در زمان سفر به علت سنگین شدن این خودرو حوادث ناگواری به بار میآورد به شکلی که به طور مثال در نوروز امسال بر اثر برخورد یک دستگاه پراید هشت نفر سرنشین آن کشته شدند.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه 35 درصد واژگونی خودروها در کشور متعلق به پراید است افزود: این خودرو مشکلات ایمنی فراوانی دارد که فعلا کمربند آن اصلاح شده و قرار است نسبت به نصب ترمز ضد قفل و کیسه هوا در آن اقدام شود.
وی دیگر خودرو پرخطر کشور وانت نیسان عنوان کرد و گفت: در حالی که این خودرو تنها 2 درصد از خودروهای کشور را تشکیل میدهد اما در 6/5 درصد از حوادث فوتی و جرحی کشور نقش دارد که بدین ترتیب باید گفت که تعداد کشتهها و زخمیهای تصادفات وانت نیسان سه برابر تعداد کل این خودرو است.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: پلیس راهور ناجا اخیرا ابلاغ کرده است که سیستم ردیاب ماهوارهای (GPS) برای این خودروها الزامی است تا از سرعت غیرمجاز آنها جلوگیری شود.
وی تریلی هوو را یکی دیگر از خودروهای پرخطر کشور دانست و گفت: آمارها نشان میدهد این خودرو در بسیاری از تصادفات فوتی و جرحی تریلیهای کشور نقش دارد که قیمت پایین، خرید آن توسط افراد کم تجربه در کنار برخی نقصهای فنی علت اصلی بروز حوادث هووهاست.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا به کامیونهای بنز اشاره کرد و گفت: متاسفانه این کامیونها در بسیاری از حوادث موجب مرگ و میر میشوند و اکثر خودروهای تصادف کننده با این کامیون به دلیل ارتفاع غیراستاندارد آن در زیر خودرو له میشوند. لذا به شرکت تولیدکننده اعلام شده است که تنها تا پایان سال جاری اجازه تولید این کامیونها را دارد و پس از آن شمارهگذاری کامیونهای بنز در کشور ممنوع است.
وی تاکید کرد: آمارها نشان میدهد کامیونها علیرغم اینکه 7/1 درصد از خودروهای کشور را تشکیل میدهند، اما در 14 درصد حوادث رانندگی نقش داشته و 47 درصد تصادفات فوتی و جرحی متعلق به آنهاست.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا به وضعیت موتورسیکلتها در کشور اشاره کرد و گفت: آمارها نشان میدهد تعداد کشتههای موتورسیلکت در کشور ما 10 درصد بیش از کشتههای تصادفات 80 میلیون خودرو آلمان است.
وی با اشاره به اینکه در ایران 18 میلیون دستگاه خودرو و در آلمان 80 میلیون دستگاه خودرو وجود دارد گفت: این در حالیست که سال گذشته در کشور آلمان 4 هزار و 500 نفر در حوادث رانندگی کشته شدند که این رقم تنها برای موتورسیکلت سواران ما 5 هزار و 500 نفر بوده است.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه اکثر موتورسیکلتهای کشور از جنوب شرقی آسیا وارد میشوند افزود: این در حالیست که همین موتورسیکلتهای وارداتی هم در جنوب شرق آسیا اجازه تردد نداشته و از آنها استفاده نمیشود.
به گفته وی 23 درصد حوادث فوتی کشور را موتورسیکلتها تشکیل میدهند.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا به وضعیت جادههای کشور اشاره کرد و گفت: آمارها نشان میدهد پرخطرترین نقاط کشور، 30 کیلومتری شهرهاست که 62 درصد تصادفات فوتی و جرحی را به خود اختصاص میدهد و بر این اساس محور جیرفت در استان کرمان و اصفهان – شیراز پرخطرترین جادههای کشور هستند.
وی در خصوص حوادث رانندگی در کشور گفت: علیرغم افزایش یک میلیون و 200 هزار خودرو و 800 هزار موتورسیکلت در سال جاری طی سه ماه نخست با 9 درصد کاهش کشته مواجه بودیم اما در تیرماه کشتههای صحنه تصادفات در کشور افزایش داشته است.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: بررسیهای انجام شده حاکیست در جادههای کشور 54 درصد سواری و وانت، 22 درصد موتورسیکلت، 14 درصد کامیون، 7 درصد عابر پیاده و 3 درصد مسافربرهای عمومی در تصادفات نقش دارند که بیشترین علل وقوع تصادفات به ترتیب عدم توجه به جلو، انحراف به چپ و تخطی از سرعت مطمئنه بوده است.
وی ادامه داد: همچنین 66 درصد حوادث رانندگی در جادهها در روز و 63 درصد نیز تا 30 کیلومتری شهرها رخ داده است.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا تصریح کرد: در درون شهرها نیز سواری و وانت با 39 درصد، عابر پیاده 28 درصد، کامیون 14 درصد، موتورسیکلت 12 درصد و مسافربرهای عمومی 5/7 درصد در شکلگیری حوادث رانندگی نقش دارند که بیشترین علل وقوع حوادث در درون شهرها عدم توجه به جلو و پس از آن تخطی از سرعت مطمئنه و عدم رعایت حق تقدم است. از سوی دیگر 60 درصد حوادث رانندگی در روز و 23 درصد در معابر اصلی رخ میدهد.
وی به نصب دوربین در جادههای کشور اشاره کرد و گفت: هماکنون در محور شاهرود – سبزوار دوربینهای نظارت تصویری و کنترل سرعت نصب شده است و در محورهای اراک ـ توره، چالوس، هراز و سیرجان – بندرعباس نیز این دوربینها در حال نصب است.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در خصوص حوادث رانندگی در جادههای روستایی گفت: آمارها نشان میدهد 7 درصد تصادفات فوتی کشور در سه ماهه نخست امسال در جادههای کشور رخ داده که بدین ترتیب 529 نفر در جادههای روستایی کشته شدهاند.
وی با اشاره به اینکه روزانه در کشور طی سال گذشته 64 نفر در حوادث رانندگی کشته شدهاند، گفت: آمارها نشان میدهد بیشتر کشتههای تصادفات در مردادماه سال گذشته اتفاق افتاده است که بدین ترتیب 82 نفر روزانه در جادههای کشور طی مردادماه کشته شدهاند.
رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در عین حال تاکید کرد: اولویت پلیس کنترل رفتارهای پرخطر و سرعت و سبقت غیرمجاز است.