زمان آبدهی انواع گلها با هم متفاوت است و از طرفی میزان آبدهی به گلدان انواع گل‌ها نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما بهترین روش برای تعیین زمان آبیاری گل چه موقعی است؟

گلدان های آپارتمانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از عصرترکیه، در این مطلب یاد می‌گیریم که از کجا بفهمیم گل نیاز به آب دارد.

نحوه مشخص کردن زمان صحیح آبیاری به گل و گیاهان

برای آبیاری گیاهان آپارتمانی و گلدان‌های کنار باغچه باید به نیاز گل و همچنین خاک گلدان توجه کنید. آبیاری بیش از حد گیاهان درست مثل کمبود آب، به ریشه گیاه آسیب وارد می‌کند و مانع رشد آن می‌شود. در ادامه این بخش به بهترین روش‌های تشخیص زمان مناسب آبیاری گیاهان اشاره شده است.

۱- رطوبت خاک گیاه را با نوک انگشت بررسی کنید

در اولین مرحله برای این که مطمئن شوید گیاه به آب نیاز دارد یا خیر باید خاک آن را بررسی کنید. زمانی که خاک گلدان خشک باشد، یعنی زمان آبیاری گیاه فرا رسیده است. خیس بودن خاک نیز نشان می‌دهد که گیاه هنوز به آب نیاز ندارد. برای بررسی این موضوع می‌توانید ۲ بند انگشت یا حدود ۳ سانتی‌متر را در خاک فرو کنید و میزان خشکی یا خیسی آب را بررسی کنید.

۲- برای تشخیص زمان آبیاری گیاه از سیخ چوبی استفاده کنید

راهکار بعدی برای بررسی خشکی خاک گیاه، استفاده از سیخ چوبی است. برای تشخیص زمان آبیاری گیاهان با سیخ چوبی باید یک عدد سیخ چوبی را تا نیمه و تا عمق ریشه در خاک فرو کنید اگر سیخ چوبی خیس و خاکی شد، یعنی گیاه به آب نیاز ندارد و خشک بودن آن نشان می‌دهد که باید گیاه را آبیاری کنید.

۳- رنگ خاک را بررسی کنید

زمانی که خاک خشک باشد، رنگ و بافت متفاوتی دارد و خیس بودن خاک موجب تیره شدن رنگ و همچنین چسبنده شده بافت آن می‌شود. برای این که مطمئن شوید گیاه به آب نیاز دارد یا خیر، می‌توانید رنگ و بافت خاک را به دقت بررسی کنید.

۴- به نوک برگ‌ها دقت کنید

زمانی که گیاه کم آب شود، نوک برگ‌های آن شروع به خشک شدن می‌کند و ممکن است برگ‌ها زرد شوند. اگر احساس می‌کنید برگ‌های گیاه خشک و کم آب به نظر می‌رسند، بهتر است در اولین فرصت به گیاه آب بدهید.

۵- با توجه به شرایط آب و هوایی میزان آبدهی را کم و زیاد کنید

در فصول گرم سال و زمان‌هایی که هوا خشک‌تر است، گیاه به آبیاری بیشتری نیاز دارد. در عوض در روزهای مرطوب و بارانی گیاه به آب کمتری نیاز دارد. سعی کنید میزان آبیاری گیاه را با توجه به این موضوع کم و زیاد کنید. در روزهای گرم آب یک روز در میان رطوبت خاک و وضعیت برگ‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز به گیاه آب بدهید.

۶- با توجه به نوع گیاه، آن را آبیاری کنید

در پاسخ به این سوال که چرا به همه گل‌ها یکسان آب نمی‌دهیم، باید بگویی که هر گیاه به مقدار آبیاری متفاوتی نیاز دارد و از طرفی زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی با هم متفاوت است. هر چقدر ساقه‌های گیاه ضخم‌تر باشند، ذخیره آب در گیاه بیشتر خواهد بود و از همین رو آن گیاهان به آب کمتری نیاز دارند. گل‌های گل خانه‌ای با ساقه‌های نازک که بیشتر در گلخانه‌ها نگهداری می‌شوند، به آبیاری بیشتری نیاز دارند.

۷- زمان آبیاری گیاه را به خاطر بسپارید

بعد از چند بار آبیاری گیاه کم کم متوجه می‌شوید که گیاه شما چه زمانی نیاز به آب دارد. برخی گیاهان بعد از ۲ تا ۳ روز نیاز به آب دارند و برای آبیاری برخی دیگر باید یک هفته صبر کنید. بهتر است زمان آخرین آبیاری را به خاطر بسپارید و بعد از بررسی خاک و برگ‌های گیاه، در صورت نیاز به آن آب بدهید.

۸- وزن گلدان را بسنجید

وزن خاک مرطوب بیشتر از خاک خشک است و از همین رو اگر گلدان شما کوچک است، می‌توانید با برداشتن گلدان و بررسی وزن آن متوجه خیس یا خشک بودن خاک شوید. این روش برای گلدان‌های کوچک‌تر و بلند کردن آن راحت است، بسیار مناسب است.

۹- از رطوبت سنج استفاده کنید

برای بررسی دقیق و علمی خیس بودن خاک، می‌توانید از دستگاهی تخصصی به نام رطوبت سنج استفاده کنید. با استفاده از این دستگاه می‌توانید به طور دقیق زمان آبیاری گیاه را تعیین کنید و تشخیص دهید که گل نیاز به آبیاری دارد یا خیر. این دستگاه میزان رطوبت خاک را از ۱ تا ۱۰ نشان می‌دهد. عدد ۱ نشان می‌دهد که خاک خشک است و عدد ۱۰ نشان دهنده رطوبت زیاد خاک است.

۱۰- به اندازه گلدان دقت کنید

به طور کلی گل‌هایی که در گلدان‌های بزرگ‌تر هستند، بیشتر در معرض خشک شدن هستند و به آب بیشتری نیاز دارند. در حالی که گیاهانی که گلدان آن‌ها کوچک است، معمولا به آب کمتری نیاز دارند. بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع در کنار سایر عوامل می‌توانید زمان آبدهی به گیاه را مشخص کنید.

نکاتی که باید در مورد آبیاری گیاهان بدانید

بیشتر گل‌های آپارتمانی مانند فیکوس، کاکتوس، پتوس و آویشن به آب بیشتری نیاز دارند و برای این که به خوبی رشد کنند، خاک آن‌ها باید همیشه مرطوب باشد. بنابراین هر چند روز یک بار خاک این گیاهان را بررسی کنید و در صورت نیاز به آن‌ها آب بدهید. به خاطر داشته باشید که آبیاری این گیاهان باید ملایم و کم باشد.

میزان آبدهی به انواع گل‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی و شرایط خاک متفاوت است.

گیاهان گلخانه‌ای مثل آنتریوم، کلیویا و فیلودندرون برای رشد به خاک مرطوب نیاز دارند و از همین رو باید به صورت مرتب آبیاری شوند.

برای آبیاری گل رز باید طوری به آن آب بدهید که خاک گیاه همیشه مرطوب باشد.

بهترین زمان برای آبیاری گیاه، صبح‌ها است که هوا کمی خنک‌تر و جذب آب بیشتر است.

مقدار آب دادن به گلدان باید به گونه‌ای باشد که آب به تمام قسمت‌های خاک رسوخ کند.

آبیاری گیاهان با آب جوشیده سرد یا آبی که یک روز مانده و کلر آن از بین رفته، به افزایش رشد گیاه و جلوگیری از آسیب به ریشه کمک می‌کند.

در پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم گل نیاز به آب دارد، باید برگ‌های گیاه و میزان خشکی و خیس بودن خاک را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که آبیاری زیاد گیاهان به اندازه آبیاری کم آسیب زننده است و می‌تواند به ریشه گیاه آسیب جدی وارد کند. شما از چه راهکارهایی برای تعیین زمان آبیاری گل و گیاه استفاده می‌کنید؟

کد خبر 867991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha