شهرهای جنوبی کشور ظرفیت تولید انبوه انبه را دارد. شهرهای سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و به ویژه شهرهای هرمزگان قطب تولید انبه در کشور محسوب می‌شود.

جشنواره انبه

به گزارش همشهری آنلاین، انبه، میوه‌ای مقوی است که در مناطق گرمسیری به بار می‌نشیند و با کمک به سیستم ایمنی بدن، سبب افزایش وزن هم می‌شود. همه ساله در شهرستان میناب هرمزگان جشن انبه برگزار می‌شود؛‌ جشنی برای شکرگزاری.

این کاروان شادی بومی هر سال از اول مرداد در میناب آغاز می‌شود و شامگاه سوم مرداد در تالار صدف به کار خود پایان می‌دهد. طعم، رنگ و سالم بودن میوه درختان انبه هرمزگان باعث شده که متقاضیان زیادی داشته باشد. جشن شکرگزاری انبه علاوه بر جنبه‌های فرهنگی و تفریحی، از نظر اقتصادی نیز برای مردم میناب اهمیت فراوانی دارد. این جشن فرصتی برای معرفی انبه میناب به عنوان یکی از مرغوب‌ترین انبه‌های ایران به گردشگران داخلی و خارجی است و به رونق کشاورزی و باغداری در این منطقه کمک می‌کند.

جشن شکرگزاری انبه در میناب فراتر از یک جشن و نمادی از چند رکن مهم در زندگی مردم این خطه گرمسیری است؛ قدردانی از نعمت الهی، تجلیل از زحمات کشاورزان، معرفی فرهنگ و آداب و رسوم، رونق گردشگری و حفظ محیط‌زیست، زیر درختان انبه، نقش مهمی در حفظ محیط زیست و جلوگیری از فرسایش خاک دارند.

میناب، بندرعباس و رودان به عنوان مهم‌ترین مناطق باغ‌های انبه در هرمزگان محسوب می‌شوند؛ جالب اینکه شهرستان میناب با 1700 هکتار باغ انبه رتبه اول تولید این محصول در استان هرمزگان را در اختیار دارد در حالی که میزان تولید محصول انبه باغ‌های این استان ۱۶ هزارتن در سال است که بیش از هفت هزارتن آن به صورت نارس برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

علاوه بر هرمزگان، سیستان و بلوچستان هم دارای باغات انبه بسیاری است. در حال حاضر 1500 هکتار از باغات میوه استان به کشت انبه اختصاص دارد که 1200 هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است. جالب اینکه تاکنون بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ تن انبه از سطح باغات سیستان وبلوچستان، برداشت و روانه بازار مصرف شده است.

برداشت انبه از تیر شروع می‌شود و تا پایان مرداد ادامه دارد. طبق پیش بینی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان بلوچستان، در پایان فصل برداشت حدود ۱۷ هزار تن از این محصول تولید و روانه بازار مصرف خواهد شد. بیش از ۶۰ درصد انبه تولیدی در این استان به صورت سبز برای تهیه ترشی برداشت می‌شود.

همچنین سطح زیرکشت انبه در جنوب کرمان ۵۶۰ هکتار است و عمده سطح زیرکشت انبه در بین هشت شهرستان جنوب کرمان به شهرستان منوجان اختصاص دارد.

زمان برداشت محصول انبه در جنوب کرمان از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه به صورت انبه نارس برای مصارف ترشی و لواشک انجام می‌شود و تا مردادماه برای مصرف تازه‎خوری، ادامه دارد.

کد خبر 868038
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هرمزگان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    3 0
    امیدوارم همه ی هم وطنانم توان خرید میوه را داشته باشن