دانشیار بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف بی رویه مُسکن‌ها و عدم بهبودی سردرد فرد مبتلا، می‌تواند نوعی وابستگی به دارو ایجاد کند، تأکید کرد: فرد برای هر سردرد، درمان مختص به خود را با مراجعه به پزشک دریافت کند.

تداخل دارویی

به گزارش همشهری آنلاین، خود درمانی در بین مردم کشور ما نیز بسیار شایع است و در ایران تقریباً همه خانواده ها به طور روزانه مصرف کننده دارو هستند به طوری که براساس گزارش های منتشر شده، هر ایرانی سالانه نزدیک به ۳۴۰عدد دارو مصرف می‌کند که این عدد بیش از استانداردهای جهانی است.

جالب تر اینکه ایرانی‌ها بیش از ۱۰ درصد مجموع داروهای کشور را بدون مشورت با پزشک و خودسرانه مصرف می کنند! (این در حالی است که میزان مصرف خودسرانه دارو در دیگر کشورهای جهان تنها ۲ تا ۳ درصد است) مسکن ها، قطره های چشمی و آنتی بیوتیک ها به ترتیب بیشترین میزان مصرف خودسرانه را به خود اختصاص می دهند. بد نیست بدانید آنتی بیوتیک ها به علت نوع تاثیر دارویی، بدترین داروهایی هستند که به این شیوه مصرف می شوند چرا که در صورت عدم نیاز بدن این داروها مانند سم عمل می کنند و میکروب بدن را نسبت به داروها مقاوم می کنند و در صورت ایجاد عفونت در درمان بیماری موثر نخواهند بود.

فریبرز رضایی طلب، در خصوص مصرف بی رویه‌ مُسکن‌ها، اظهار کرد: سردرد یکی از علائم شایع در بین عموم افراد است و کمتر کسی وجود دارد که در طول عمرش به سردردهای مختلف اعم از سردردهای تنشی و سردردهای ناشی از میگرن، دچار نشده باشد.
وی مصرف بی رویه‌ داروهای مسکن را زمینه ساز تشدید سردردها در افراد دانست و گفت:فردی که حداقل یک روز در میان یا هر روز، مصرف مسکن را به مدت حداقل سه ماه دارد و سردردش بهبود نمی‌یابد، باید مصرف داروی مسکن را متوقف کند، زیرا وابستگی به دارو ایجاد شده و در این شرایط با مصرف زیاد و بی رویه مسکن و عدم بهبودی سردرد فرد مبتلا، مشکلات خلقی و اضطراب نیز در او ایجاد می شود، که خود تشدید کننده سردرد است؛ بنابراین فرد در یک چرخه معیوبی قرار می گیرد و با بروز سردرد ملزم به مصرف مسکن می‌شود، سپس مصرف آن و عدم بهبودی، مجددا منجر به اضطراب و پس از آن سردرد می‌شود.

رضایی طلب اضافه کرد: همچنین، مصرف بی رویه مسکن ممکن است عوارضی همچون مشکلات کلیوی و گوارشی نیز ایجاد کند، بنابراین پیشنهاد می شود فرد برای هر سردرد، درمان مختص خود را با مراجعه به پزشک دریافت کرد. وی همچنین خاطرنشان کرد: سردردی که طی دو تا سه هفته اخیر به یکباره به وجود آمده و موجب ناراحتی و تاری دید در فرد شده، بسیار مهم است و این علائم می تواند نشانگر مشکلات مغزی جدی تری باشد.

دانشیار بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در مواقع بروز سردرد، چنانچه فرد با علائمی همچون، افت هوشیاری و آگاهی نسبت به محیط، افزایش شدید فشارخون، گزگز و مورمورشدن یکطرفه بدن روبرو شد، باید سریعا به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

کد خبر 868082
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha