رژیم صهیونیستی بعد از حمله به یمن رجزخوانی علیه ایران را آغاز کرده است. بهار امسال این رژیم در مقابل حمله پهپادی و موشکی ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی مسئولیت رسمی حمله‌ای را برعهده نگرفت.

یمن

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: پایگاه‌های خبری آمریکایی و اسرائیلی حملات جمعه، شنبه و یکشنبه یمن و رژیم صهیونیستی علیه یکدیگر را خطری برای گسترش جنگ در خاورمیانه دانستند. مقامات نظامی اسرائیل زبان به تهدید علیه ایران باز کرده‌اند و مکرر از نقش ایران در حمله پهپادی یمن به ساختمانی در تل‌آویو و تجهیز نظامی ارتش یمن می‌گویند. حمله شنبه جنگنده‌های اسرائیل به بندر الحدیده در یمن نیز با ادعای نقش لجستیکی آن در تامین سلاح یمن از ایران صورت گرفت.

در عین حال یک رسانه رژیم صهیونیستی نیز با جنگ‌طلبی مدعی شد حمله اخیر اسرائیل به یمن هشداری برای ایران هم بوده است. این رسانه صهیونیستی مدعی است اگر ارتش اسرائیل به تاسیسات نفتی یمن حمله کرد، این اقدام به‌طور مشابه می‌تواند در مورد تاسیسات نفتی جزیره خارک هم صورت گیرد.

ایران و رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه یک بار تجربه رویارویی مستقیم داشته‌اند. فروردین‌ماه سال جاری جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق حمله کردند. ۷ مستشار نظامی ایران در این حمله به شهادت رسیدند. جمهوری اسلامی ایران نیز ۲۵ فروردین‌ماه حمله پهپادی و موشکی تلافی‌جویانه علیه رژیم صهیونیستی انجام داد. با وجود تهدیدات رژیم صهیونیستی مبنی بر پاسخگویی به حمله ایران، این رژیم مسئولیت رسمی حمله‌ای به ایران را برعهده نگرفت.

روز جمعه یک پهپاد حوثی به سیستم دفاع هوایی اسرائیل نفوذ کرد و به یک ساختمان مسکونی در تل آویو که یک بلوک با سفارت ایالات متحده فاصله داشت حمله کرد و یک نفر را کشت و حداقل ۱۰ نفر را مجروح کرد.

ارتش اسرائیل هم یک روز بعد حمله متقابلی انجام داد و به دنبالش اعلام کرد که حمله روز شنبه، در حدود ۱۷۰۰ کیلومتری از اسرائیل، یکی از پیچیده‌ترین و طولانی‌ترین عملیات‌های نیروی هوایی این رژیم بوده است. این سازمان نظامی گفته است که حملاتش به این بندر انجام شد، چون از این منطقه برای ارسال سلاح‌های ایرانی به یمن استفاده می‌شود.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که نیروی هوایی رژیم در این عملیات از جنگنده‌های اف ۱۵ و اف ۳۵ ساخت آمریکا استفاده کرده است.

اما این پایان ماجرا نبود، ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک موشک شلیک شده از یمن را بامداد یکشنبه، ساعاتی پس از حمله جنگنده‌های اسرائیل به چندین هدف حوثی‌ها در این کشور شبه جزیره عربی، رهگیری کرد.

بر مبنای همین موج جدید تنش‌ها نیز پایگاه شبکه ان بی سی نیوز آمریکا نوشت: حملات تلافی‌جویانه بین اسرائیل و شورشیان حوثی تحت حمایت ایران یمن می‌تواند یک نقطه عطف خطرناک باشد، زیرا جنگ در نوار غزه همچنان به شعله‌ور شدن تنش‌های منطقه‌ای ادامه می‌دهد.

رجزخوانی رژیم صهیونیستی بعد از حمله هوایی به یمن شروع شد.

اورشلیم‌پست رسانه اسرائیلی در مطلبی با عنوان «حمله اسرائیل به زیرساخت‌های نفتی یمن هشداری راهبردی به ایران است» نوشت: حمله اسرائیل به پالایشگاه نفت استراتژیک در یمن بیش از یک حمله تاکتیکی، تعارضی پیچیده میان اسرائیل و یمن است. این حمله پیام بدون ابهامی را به ایران ارسال می‌کند: اسرائیل می‌تواند و خط حیات انرژی خاورمیانه را مختل خواهد کرد.

این رسانه صهیونیستی با ادعایی تهدیدآمیز نوشته است: تاسیسات نفتی یمن اگرچه مهم است، اما هدف اولیه محاسبات استراتژیک اسرائیل نیست. در عوض این اقدام آن چیزی را به نمایش می‌گذارد که می‌توان در یک مقیاس بزرگ‌تر به دست آورد، یعنی آسیب‌پذیری بالقوه زیرساخت‌های نفتی حیاتی ایران، به‌ویژه در جزیره خارک. جزیره خارک، واقع در خلیج فارس، پایانه اصلی صادرات نفت ایران است که بیشتر صادرات نفت خام این کشور را انجام می‌دهد. این تاسیسات صرفا یک دارایی اقتصادی نیست، بلکه یک نقطه حیاتی و اهرم ژئوپلیتیک ایران برای تامین مالی فعالیت‌ها و نیروهای نیابتی منطقه‌ای است. اسرائیل با نشان دادن توانایی خود در حمله به اهداف مشابه در یمن، عملاً ایران را متوجه می‌کند که جزیره خارک و دیگر زیرساخت‌های حیاتی می‌توانند در رتبه بعدی قرار گیرند.

در بخشی از گزارش اورشلیم‌پست همچنین آمده است: اسرائیل با هدف قرار دادن زیرساخت‌های نفتی حیاتی یمن، تمایل خود را برای شرکت در جنگ‌های غیر متعارف و نامتقارن، مختل کردن زنجیره‌های تامین و منابع اقتصادی که به فعالیت‌های خصمانه دامن می‌زند، نشان می‌دهد.

این پایگاه خبری رژیم صهیونیستی مدعی شده است: اسرائیل آماده است تا برای حفاظت از منافع امنیت ملی خود و تضمین ثبات منطقه اقدام قاطع انجام دهد. اسرائیل با پیوند این اقدام به آسیب‌پذیری جزیره خارک، هشداری قوی اعلام می‌کند: چراغ‌های خاورمیانه را می‌توان خاموش کرد و کسانی که صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کنند با عواقب قابل توجهی مواجه خواهند شد. نقش انرژی در حفظ امنیت بسیار مهم است. ایجاد اختلال در تامین انرژی دشمن، روشی قدرتمند برای تضعیف توانایی آنها در عملیات و پروژه قدرت است.

هرتزل لوی رئیس ستاد کل اسرائیل گفته است: همه (حملات) کار جمهوری اسلامی است. پهپادهای ایرانی هستند، حوثی‌ها آن را گرفته‌اند، به‌روزرسانی کرده‌اند و برد آن را تغییر داده‌اند و اینجا (رفح) جمهوری اسلامی است. (جمهوری اسلامی) پول زمین به اینجا (رفح) داده است و رفح الآن جمهوری اسلامی است و ما با قاطعیت با جمهوری اسلامی می‌جنگیم. جمهوری اسلامی چندین بازو دارد، شما اینجا با یک بازو می جنگید، ما در جاهای دیگر با بازوهای دیگر می‌جنگیم و این نیاز به برتری در برابر هر بازویی دارد.

اسرائیل می‌گوید حوثی‌ها در ماه‌های اخیر بیش از ۲۰۰ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند. پدافند هوایی اسرائیل و نیروهای دریایی ایالات متحده در دریای سرخ آنها را تقریباً در همه موارد قبل از رسیدن به حریم هوایی اسرائیل سرنگون کرده‌اند.

با وجود چنین گزارش‌هایی از تشدید لفاظی‌های صهیونیستی علیه ایران، تهدیدات جدید این رژیم با توجه به عقب‌نشینی‌های آشکار قبلی خود از موارد مشابه پیشین، گزاف ارزیابی می‌شود.

کد خبر 868331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha