اجرای مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر ساماندهی سلاح های شکاری مجوز دار و بدون مجوز، شکار حیات وحش را کاهش می دهد و با هدایت شکارچیان به باشگاه های تیراندازی، حیات وحش نفس تازه می کند.

شكار

همشهری آنلاین - مجیدجباری: ۵ سالی می‌شود مجوز شکار در ایران صادر نمی‌شود اما دارندگان سلاح های شکاری مجوزدار هنوز سهمیه سالانه فشنگ‌ از مراجع ذیربط می‌گیرند. در این بین برخی افراد دارای سلاح شکاری برای استفاده از سهمیه مهمات خود که ۱۰۰ فشنگ درسال است،وسوسه می شوند و تیرهایشان را در طبیعت و به حیوانات شلیک می کنند. با وجود هشدارهای چند باره رئیس یگان حفاظت محیط زیست کشور و به رغم برخورد های قضایی صورت گرفته با شکارچیان مجاز و غیر مجاز اما باز هم افرادی هستند که قوانین را نادیده می گیرند و با سلاح های خود به جان حیات وحش می افتند. اما راهکار چیست؟ از یک سو پروانه شکار صادر نمی شود و از سوی دیگر دارندگان سلاح های شکاری سهمیه فشنگ می‌گیرند.

بر همین اساس، مجلس شورای اسلامی آبان ماه سال گذشته در جریان بررسی جزئیات برنامه هفتم توسعه، مصوبه ای داشت که علاوه بر واگذاری صدور مجوز سلاح‌های شکاری به نیروی انتظامی، فراجا را به تهیه بانک اطلاعاتی و مجوزهای صادر شده و جمع آوری سلاح های شکاری غیر مجاز، صدور و ابطال جواز حمل سلاح و تخصیص سهمیه مهمات سلاح های شکاری حسب تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست موظف کرد.

سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست نیز به تازگی از بررسی طرحی در جلسه شورای توزیع سلاح و مهمات خبر داد که راهکاری‌های ساماندهی تعداد سلاح‌های شکاری مجوزدار را نهایی می کند. بر اساس این طرح که اواخر سال گذشته به تائید شورای توزیع سلاح و مهمات رسید، قرار شد همکاری فراجا با فدراسیون تیراندازی برای توسعه و تجهیز باشگاه ها و سالن های تیراندازی در دستور کار قراربگیرد و شکارچیان، فشنگ‌هایشان را در این باشگاه ها شلیک کنند تا حیات وحش در امان بماند. در این قانون همچنین قرار است مجوز سلاح های شکاری به سلاح‌های ورزشی تبدیل شود.

شکارچیان به میدان های تیر هدایت می شوند | کارت حمل سلاح معنا ندارد | حیات وحش با قانون جدید نفس می کشد

کارت حمل سلاح معنایی ندارد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در این باره گفت:« یگان حفاظت به عنوان نماینده رسمی نیروی انتظامی در سازمان حفاظت محیط زیست با مصوبه جدید مجلس در بحث سلاح‌های شکاری، آزادی عمل بیشتری پیدا می‌کند و این موضوع می تواند موجب کنترل و جمع‌آوری سلاح‌های شکاری شود. باتوجه به اینکه مجوز شکار چند سالی است صادر نمی شود، این اقدام می‌تواند گام مثبتی برای کنترل و جمع آوری سلاح‌های شکاری و همچنین لغو مجوز بسیاری از این سلاح‌ها باشد.»

جزئیات باورنکردنی از شکار در کشور | ۳میلیون اسلحه‌ دست مردم است! (جدول)

سرهنگ جمشید محبت خانی درگفت و گو با همشهری آنلاین ادامه داد:« تا زمانی که مجوز شکار از سازمان محیط ‌زیست صادر نشود، کارت حمل سلاح هم معنا ندارد و حمل آن قانونی نیست. بنابراین اگر کسی سلاح شکاری مجوزدار خود را بدون مجوز شکار به مناطق ۴ گانه ببرد، محیط‌بانان او را با عنوان شروع به شکار دستگیر می‌کنند و تحویل مقام قضایی می‌دهند. اگر این اتفاق تکرار شود، قطعا به تصمیم مقام قضایی سلاح هم ضبط می‌شود»

شلیک سهمیه‌داران فشنگ در سالن تیراندازی

محبت خانی درتشریح مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت:«همچنین مقرر شد که دارندگان سلاح های مجوز دار به باشگاه ها و سالن های تیراندازی هدایت شوند. در همین راستا، جلسه ای را با فدراسیون تیراندازی جلسه ای برگزار کردیم که با توجه به به صادر نشدن مجوز شکار، علاقه مندان تیراندازی به باشگاه ها و سالن های تیراندازی بروند و سهمیه فشنگ را در مکان های ورزشی و میادین تیر شلیک کنند. فدراسیون تیراندازی هم نظر مثبت خود را اعلام کرد و جلسه نهایی به زودی برای تعیین جزئیات و نحوه آن برگزارمی شود.»

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه مقدمات کار به خوبی پیش رفته است و فدراسیون نیز همکاری کرده است، تصریح کرد:«باید میادین و سالن های تیراندازی تجهیز شوند، نبود سالن ها و میادین تیراندازی متاسفانه باعث می شود برخی شکارچیان به حیات وحش شلیک کنند. البته برخی دارندگان سلاح علاقه مند به شکار نیستند. در نهایت به نظر می رسد با به سرانجام رسیدن این کار، شکار حیات وحش کاهش می یابد و آرامش در زیستگاه ها حاکم می شود. با آغا به کار دولت جدید، پیش بینی می شود تا پایان تابستان، این کار به سرانجام برسد.»

کد خبر 868359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha