رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: ما درک می‌کنیم افرادی که در اورژانس حضور می‌یابند دچار شرایط هیجانی خاصی هستند، اما نباید امنیت کارکنان پرستاری و اورژانس خدشه‌دار شود.

کرونا در ایران - پرستار

به گزارش همشهری آنلاین، احمد نجاتیان رئیس سازمان نظام پرستاری امروز در اجلاس هیأت‌مدیره‌های نظام پرستاری سراسر کشور اظهار کرد: ما امروز در نظام سلامت با چند مشکل مواجه هستیم و اَبربحران نظام سلامت، کمبود نیروی انسانی است‌. ناامیدی و میل به مهاجرت در بین نیروی انسانی نظام سلامت موج می‌زند و نمونه آن در تعداد دریافت گواهی‌های گوداستندینگ برای مهاجرت پرستاران است. اگر از این معضل جلوگیری نشود منجر به صدمه به نظام سلامت و سلامتی مردم جامعه خواهد شد.

برای تربیت یک پرستار ۶ سال و پزشک ۱۲ سال زمان نیاز است

نجاتیان افزود: برای تربیت یک پرستار ۴ تا ۶ سال و برای تأمین و تربیت پزشکان جدید ۱۲ سال زمان نیاز است و بنابراین از امروز باید برای حل معضل کمبود نیروی انسانی چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد: ما ۲۷۷ هزار و ۷۲۸ نفر عضو رسمی در سازمان نظام پرستاری داریم و یکی از بزرگترین نهادهای صنفی کشور هستیم

این مسئول با بیان این‌که در کشور به طور متوسط ۹ ماه عقب ماندگی در پرداخت تعرفه‌های خدمات پرستاری وجود دارد که بخشی از آن به دلیل تأخیر بیمه‌هاست، گفت: در زمینه اضافه کاری به طور متوسط ۳.۵ ماه معوقه وجود دارد و بنابراین باید برای رفع مشکلات معیشتی پرستاران گام برداریم.

تربیت بهیار برگشت به عقب است

نجاتیان یادآور شد: برخی به دنبال تربیت نیروهای حد واسط مانند بهیاری هستند که ما معتقدیم این موضوع برگشت به عقب و ناکارآمد است زیرا برخورداری از نیروهای باتجربه و متخصص اهمیت دارد و به نظر ما در دولت آینده یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها باید تأمین نیروی انسانی کافی باشد. دولت چهاردهم به جای سرمایه گذاری روی سخت افزار و ساخت بیمارستان باید به فکر تأمین نیروی انسانی متناسب باشد.

وی به لزوم تغییر نگاه به نقش‌آفرینی پرستاران در بخش‌های مختلف اشاره و بیان کرد: ما در شرایطی هستیم که نیازهای سلامت مردم متحول و هرم جمعیتی و بار بیماری‌ها تغییر کرده و باید به بخش‌های مختلف از جمله پیشگیری، مراقبت در منزل، توانبخشی و طب تسکینی توجه شود.

مطالبات مهم جامعه پرستاری از دولت آینده

نجاتیان، رفع مشکلات معیشتی پرستاران، حذف اضافه کاری‌های اجباری، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور، تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی را از مطالبات مهم جامعه پرستاری از دولت آینده عنوان و خاطرنشان کرد: در حوزه ترمیم حقوق و اضافه کار پیگیری‌هایی در این دوره انجام شده است.

وی گفت: در دوره قبلی مجلس، فوق العاده خاص را مربوط به جامعه پرستاری عنوان کردند اما آن‌چه اجرا شد برای تمام کارکنان نظام سلامت بود که حدود ۶۰۰ هزار نفر هستند و مبلغ آن نیز قابل توجه نبود. این مبلغ از منابع ناپایدار درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت می‌شود و امیدواریم منابع تأمین آن پایدار شود.

پلیس در اورژانس بیمارستان‌ها مستقر شود

نجاتیان اعمال خشونت علیه کادر درمان و پرستاران در برخی استان‌ها را از مشکلات برخی پرستاران عنوان و تصریح کرد: آمار خشونت علیه پرستاران در برخی بیمارستان‌ها و شهرستان‌ها نگران‌کننده است. بنابراین در برخی استان‌ها نیاز داریم پلیس در اورژانس بیمارستان‌ها حضور پیدا کند.

وی افزود: ما درک می‌کنیم که افرادی که در اورژانس حضور می‌یابند دچار شرایط هیجانی خاصی هستند اما نباید امنیت کارکنان پرستاری و اورژانس خدشه‌دار شود.

کد خبر 868513
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha