سینما و تلویزیون که از ابتدای تولدشان به عملی شدن رؤیاهای بسیاری پیش از تحقق‌شان در جهان واقعی کمک کرده‌اند، سال‌هاست که زنان را بر صندلی رئیس‌جمهور امریکا نشانده‌اند. ۵ نمونه از مشهورترین فیلم‌ها و سریال‌هایی را که در آنها یک زن رئیس‌جمهور امریکا بوده مرور کرده‌ایم.

كلر آندروود

همشهری آنلاین: با کناره‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، از نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و اعلام حمایت او از معاونش کامالا هریس، ‌ حالا این امکان وجود دارد که یک زن سکان ریاست جمهوری ایالات‌متحده را در دست بگیرد. ۱۰۷ روز مانده به انتخابات، کامالا هریس که حمایت برخی از سران و چهره‌های نامدار حزب دموکرات را پشت سر خود می‌بیند، این فرصت را دارد که دموکرات‌های ناامیدشده از بایدن و مرددان در رأی دادن و بیزاران از ترامپ را برای به ریاست جمهوری رساندن نخستین زن تاریخ امریکا و مهم‌تر از آن ایستادگی در برابر دونالد ترامپ متحد کند. ترامپ یکبار تجربه شکست دادن نامزد زن حزب دموکرات، هیلاری کلینتون، را در دور اول ریاست‌جمهوری‌اش دارد. اگر کامالا هریسِ رنگین‌پوست رسما به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود، راهی صعب و طولانی برای عملی کردن رؤیایش و رسیدن به کاخ سفید دارد. اما سینما و تلویزیون که از ابتدای تولدشان به عملی شدن رؤیاهای بسیاری پیش از تحقق‌شان در جهان واقعی کمک کرده‌اند، سال‌هاست که زنان را بر صندلی رئیس‌جمهور امریکا نشانده‌اند. ۵ نمونه از مشهورترین فیلم‌ها و سریال‌هایی را که در آنها یک زن رئیس‌جمهور امریکا بوده مرور کرده‌ایم.

رئیس‌جمهورهای زن امریکا به روایت سینما و تلویزیون | کاخی برای یک زن

ناتالی پورتمن در «مریخ حمله می‌کند» (تیم برتون، ۱۹۹۶)

کمدی سیاه علمی تخیلی تیم برتون بیشتر با شکل و شمایل مضحک و موحش موجودات فضایی‌اش در یادها مانده و به غم ارجاعات واضح سیاسی‌اش شاید نقش رئیس‌جمهور آنقدرها جلب توجه نکند، اما ناتالی پورتمن در این فیلم نقش دختر رئیس‌جمهور را دارد که بعد از کشتار خانواده‌اش به دست بیگانه‌های مهاجم به مقام ریاست جمهوری امریکا می‌رسد.

رئیس‌جمهورهای زن امریکا به روایت سینما و تلویزیون | کاخی برای یک زن

سلا وارد در «روز استقلال: تجدید حیات» (رونالد امریش، ۲۰۱۶)

رئیس‌جمهور زن این فیلم در نخستین حمله بیگانگان به زمین تمام اعضای خانواده‌اش را از دست داده است. وارد در این فیلم تصویری که از رئیس‌جمهور زن امریکا ارائه می‌دهد، زنی قوی، مصمم و نترس است که در رویارویی با بیگانگان با شجاعت و جسارت رفتار می‌کند.

رئیس‌جمهورهای زن امریکا به روایت سینما و تلویزیون | کاخی برای یک زن

پاتریشیا وتیگ در «فرار از زندان» (پل شیورینگ، ۲۰۰۵ ـ ۲۰۱۷)

پاتریشیا وتیگ در سریال پرتماشاگر «فرار از زندان» نقش معاون رئیس‌جمهور امریکا را دارد که جاه‌طلبی‌اش برای رسیدن به سمت ریاست جمهوری تا حدی شیطانی پیش می‌رود. بعد از ترور رئیس جمهور، معاون زن وی جانشین او می‌شود. معاون رئیس جمهور برای رسیدن به سمت جدید به هر کاری دست می‌زند، حتی قتل و جنایت.

رئیس‌جمهورهای زن امریکا به روایت سینما و تلویزیون | کاخی برای یک زن

رابین رایت در «خانه پوشالی» (بو ویلیمن، ۲۰۱۳ ـ ۲۰۱۸)

در سریال محبوب و پربیننده «خانه پوشالی»، کلر آندروود زنی است که در مکتب همسر و همراهش فرانک آندروود تعلیم دیده، سیاستمداری سیاس و مرموز و موزی که در راه رسیدن به کاخ سفید شخصا دست به قتل و جنایت می‌زند و از هیچ دسیسه و توطئه‌ای برای از میان برداشتن مخالفانش فروگذار نمی‌کند. کلر هم به اندازه همسرش و گاه حتی بیشتر از او، بی‌رحم و مکار و دورو و تشنه قدرت است. بعد از مرگ فرانک، کلر به عنوان معاون رئیس‌جمهور به مقام ریاست جمهوری می‌رسد.

رئیس‌جمهورهای زن امریکا به روایت سینما و تلویزیون | کاخی برای یک زن

چری جونز در «۲۴: رستگاری» (جان کاسار، ۲۰۰۸)

در این فیلم تلویزونی بر اساس سریال «۲۴»، شاهد حضور یک زن در کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور هستیم. به گفته خود جونز، شخصیت آلیسون تیلر ترکیبی از سه شخصیت تاریخی النور رزولت، گلدا میر و جان وین است.

کد خبر 868579
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha