مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

گاهی افراد برای فرار از جریمه‌های رانندگی اقدام به مخدوش کردن پلاک وسیله نقلیه خود می‌کنند، غافل از اینکه کارشان، عملی مجرمانه بوده و برای آن مجازات درنظر گرفته شده است.

وکیل

همشهری آنلاین _ فتانه احدی: سیده پگاه حسنین وکیل و عضو رسمی مرکز وکلا استان البرز در این باره می‌گوید: بر خلاف تصور برخی اشخاص که فکر می‌کنند، این عمل جرم نبوده و یا مجازات آن تنها جریمه نقدی است، باید گفت که برای چنین عملی بر اساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات حبس در نظر گرفته شده است.

مخدوش کردن پلاک مجازات دارد

او می‌افزاید: هر نوع تغییری در پلاک وسیله نقلیه می‌تواند مشمول این مجازات شود. برای مثال تغییر در ارقام یا حروف، استفاده از پارچه یا حتی استفاده از موادی که باعث ناخوانا شدن پلاک خودرو شود. بر اساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، «هرکس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر دهد و یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به‌آن نصب کند یا برای آن پلاک تقلبی بکار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد به حبس از ۶ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.»

حسنین ادامه می‌دهد: امکان تعویق و تعلیق صدور حکم در جرم مخدوش کردن پلاک خودرو براساس مواد ۱۹ و ۴۰ و ۲۷۰ قانون مجازات اسلامی ازآن‌جایی‌که جرم مخدوش کردن پلاک وسیله نقلیه جرم درجه ۶ محسوب می‌شود، وجود خواهد داشت. یعنی با در نظر گرفتن وضعیت فردی، خانوادگی، اجتماعی، سوابق، اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم شد است، امکان تعویق صدور حکم از ۶ ماه تا ۲ سال می‌تواند با وجود شرایطی خاص وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر مدتی به فرد مهلت داده می‌شود که در صورت پایبندی به دستورات دادگاه، مجازات تغییر یا از صدور حکم معاف شوند.

این وکیل می‌گوید: البته برای تعویق صدور حکم ۴ شرط وجود دارد.
اول: وجود جهات تخفیف
دوم: پیش‌بینی اصلاح مرتکب
سوم: جبران ضرر و زیان یا برقراری ترتیبات جبران
چهارم: فقدان سابقه کیفری مؤثر

او می‌افزاید: همچنین براساس ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی درصورتی‌که شرایط تعویق صدور حکم وجود داشته باشد، اجرای تمام یا قسمتی از مجازات می‌تواند به مدت یک تا ۵ سال معلق شود. البته باید درنظر داشت که تعویق یا تعلیق صدور حکم در اختیار دادگاه است و دادگاه الزامی برای تعلیق یا تعویق صدور حکم ندارد و ممکن است با وجود احراز تمامی شرایط و موارد گفته شده نظر به تعویق یا تعلیق مجازات نداشته باشد.

کد خبر 869250
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha