سخت‌ترین برنامه برای شروع لیگ، نصیب پرسپولیس شده است. در عوض استقلال شروع آسانی دارد که با پایانی بسیار سخت جبران می‌شود

دربی

همشهری آنلاین- قرعه‌کشی بیست‌وچهارمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران روز سه‌شنبه برگزار شد و تیم‌ها برنامه بازی‌های خود را در طول فصلی که پیش رو است دریافت کردند. همه‌ساله در این مقطع، نگرانی بزرگ همه تیم‌ها از شکل چیده شدن بازی‌ها و به‌خصوص برنامه هفته‌های آغازین است. اگرچه یک تیم در طول لیگ باید با همه تیم‌ها روبه‌رو شود اما همه تیم‌ها ترجیح می‌دهند در هفته‌های ابتدایی با تیم‌های آسان‌تر بازی کنند تا به مرور بتوانند شکل جدید ترکیب خود را جا بیاندازند. از آن طرف، رویارویی با تیم‌های بزرگ و مدعی در هفته‌های میانی و پایانی لیگ مناسب‌تر به نظر می‌رسد چون تیم‌ها شکل ایده‌آل خود را پیدا کرده‌اند و شیوه بازی رقبا را هم بهتر می‌شناسند. در مجموع همه تیم‌ها دنبال یک شروع ساده هستند؛ آرزویی که ظاهرا امسال برای ... برآورده شده است.

پرسپولیس؛ قورباغه را قورت بده
پرسپولیس، قهرمان فصل گذشته در هفته‌های ابتدایی برنامه بسیار سنگین و حتی می‌توان گفت عجیب‌وغریبی دارد. سرخپوشان در هفته اول با ذوب‌آهن بازی می‌کنند. تیم پنجم فصل گذشته که پارسال هم در هفته‌های ابتدایی به مصاف پرسپولیس رفت و در تهران تا مرز پیروزی پیش رفت. گل به خودی سروش رفیعی و بعدا گل گولسیانی که مشکوک به آفساید هم بود نتیجه یک بر یک را رقم زد. بنابراین ذوب‌آهن حریف سختی در هفته اول خواهد بود اما به بازی هفته دوم پرسپولیس که نگاه کنید تازه می‌فهمید سختی یعنی چه! مصاف با تراکتور در هفته دوم، سرنوشتی است که قرعه‌های لیگ برتر برای قهرمان تدارک دیده‌اند. اگر این بازی در تهران بود، رفتار قابل پیش‌بینی هواداران پرسپولیس با بیرانوند و ترابی و... می‌توانست کار را برای تراکتوری‌ها سخت کند اما از بدشانسی پرسپولیسی‌ها میزبان این بازی تبریز است و بدون تردید این بازی بزرگ‌ترین چالش برای مدافع قهرمانی است. لبعد از بازگشت از تبریز، پرسپولیس باید در تهران به فولاد روبه‌رو شود. حریفی که اگرچه فصل گذشته یازدهم شده و تا مرز سقوط رفته اما امسال با یحیی گل‌محمدی و خریدهای جدیدش اساسا تیم دیگری خواهد بود. حریف هفته بعدی قرمزها تیم گل‌گهر است که در سیرجان منتظر پرسپولیسی‌ها است. حکایت گل‌گهر احتمالا برعکس فولاد است؛ تیمی که با توجه به ستاره‌های ازدست‌رفته‌اش شاید امسال ضعیف‌تر از فصل قبل باشد. و بالاخره بازی هفته پنجم پرسپولیس که به نوعی پیش‌داربی هم محسوب می‌شود، میزبانی از تیم آلومینیوم در تهران است. آلومینیوم همان‌طور که همه می‌دانند گربه‌سیاه پرسپولیس در همه این سال‌ها بوده و شاید تنها خوش‌شانسی قرمزها این است که نباید برای این بازی به اراک بروند. در مجموع پرسپولیس سخت‌ترین شروع این فصل را -لااقل در جمع تیم‌های بزرگ و مدعی- خواهد داشت.

استقلال؛ غذای مطبوع با دو سنگریزه
نایب‌قهرمان فصل گذشته یعنی استقلال تهران برنامه مناسبی برای ۵هفته اول دارد. آبی‌ها با شمس‌آذر در قزوین شروع می‌کنند. تیمی که فصل قبل لقمه گلوگیری بود اما معلوم نیست در فصل جدید با سرمربی و بازیکنان جدیدش به همان اندازه هجومی و آزاردهنده باشد. هفته دوم ملوان به تهران می‌آید. درست مثل دو فصل اخیر که بازی این دو تیم در هفته دوم برگزار شده است! در واقع ملوان از زمان بازگشت به لیگ برتر فقط در هفته دوم با استقلال بازی کرده و فقط در این هفته باخته است. هفته سوم هم تیم همنام خوزستانی یعنی استقلال منتظر تیم نکونام است. این حریف فصل گذشته در آخرین روز از سقوط فرار کرد. استقلال در هفته چهارم از مس رفسنجان پذیرایی می‌کند. با توجه به حضور نویدکیا روی نیمکت نارنجی‌ها و تساوی ۲ بر ۲ این دو تیم در فصل گذشته در ورزشگاه آزادی، شاید بتوان این بازی را سخت‌ترین بازی استقلال در ۵هفته ابتدایی دانست. شاید هم باید این صفت را به بازی بعدی استقلال داد؛ مسابقه‌ای که کپی مسابقه کابوس‌وار آبی‌ها در فصل گذشته است. آنها فصل گذشته قهرمانی را به خاطر توقف در زمین نساجی از دست دادند و امسال در هفته پنجم به این زمین خواهند رفت؛ یعنی قبل از داربی نیم‌فصل اول. در مجموع استقلال شروع ساده‌ای دارد چون میانگین رتبه‌ای که حریفانش در سال گذشته به دست آورده‌اند عدد ۱۰ بوده است. این شروع آسان البته با یک پایان سخت برای استقلال جبران می‌شود. آبی‌ها در ۶هفته پایانی تراکتور و فولاد و سپاهان را پیش رو دارند.

سپاهان؛ از این بهتر نمی‌شد
در بین مدعیان فقط تیم سپاهان است که می‌تواند از لحاظ سادگی بازی‌هایش در ۵هفته ابتدایی با استقلال رقابت کند. تیم مورایس برای استارتر، دو تیم صعود کرده از لیگ دسته‌اول را سفارش داده است. چادرملو اردکان که هفته اول به اصفهان می‌رود و خیبر خرم‌آباد که در هفته دوم میزبان زردپوشان است. سپاهان تازه از هفته سوم و هنگامی که به خوبی گرم شد بازی با لیگ‌برتری‌ها را آغاز می‌کند، و البته با ۳بازی متوالی در اصفهان! این تیم در هفته سوم میزبان شمس‌آذر است و در هفته چهارم هم از ملوان میزبانی می‌کند. حریف هفته پنجم سپاهان هم تیم پنجم فصل گذشته است یعنی ذوب‌آهن که در منطقه فولادشهر اصفهان انتظار قهرمان جام‌حذفی را می‌کشد. میانگین رتبه حریفان سپاهان در ۵هفته اول هم دقیقا همان عدد ۱۰ است که برای استقلال به دست آمده بود. یعنی میزان سختی ۵هفته ابتدایی استقلال و سپاهان، در حد بازی کردن با تیم دهم جدول است. پس میزان سختی را میزان آسانی بخوانید!

تراکتور؛ خوش‌شانسی در بدشانسی
تراکتور با خریدهای پرسروصدا و آوردن دراگان اسکوچیچ خیلی‌خیلی مدعی‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. زنوزی که همه فوتبالی‌ها را برای تماشای تراکتور کنجکاو کرده، هفته اول در رفسنجان و طی رویارویی با مس از تیم جدیدش رونمایی خواهد کرد. جالب است که آخرین بازی تراکتور در فصل گذشته بازی با همین تیم مس در جام حذفی بود که با شکست و حذف تراکتور در وقت اضافه سپری شد. تبریزی‌ها به محض بازگشت از رفسنجان باید از پرسپولیس میزبانی کنند. یک بازی بسیار حساس و پر از حاشیه که حکایت‌های آن در بخش بازی‌های پرسپولیس بررسی شد. تراکتور خیلی خوش‌اقبال بوده که در این بازی میزبان شده است. حریفان بعدی تراکتور هم به ترتیب هوادار، ذوب‌آهن و خیبر خرم‌آباد هستند. به این ترتیب تراکتوری‌ها بعد از بازی با پرسپولیس می‌توانند کمی نفس بکشند. برخلاف پرسپولیس که بعد از تراکتور نیز همچنان راه نفس‌هایش بسته است.

کد خبر 869264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha