رضا رشیدپور از اذری جهرمی پرسید منظور شما از پیرمردهای سیاست چه کسانی هستند؟ و آذری جهرمی گفت:افرادی که با تجربه هستند محترم هستند، من چیزی بیش از انکه رییس جمهور منتخب گفتند، مطرح نکردم.

آذری جهرمی

به گزارش همشهری آنلاین محمدجواد آذری جهرمی در گفت‌وگو با رضا رشیدپور در «میز ایران» گفت: تلاش زیادی شد که عده‌ای که ناراحت بودند مجدد ریسک کنند و شرایطی فراهم کنند که دست به انتخاب بزنند و اینده کشور را رقم بزنند.این یک تلاش جمعی بود. در طیف مقابل هم همه تلاش کردند شور و شوق همدلی در بین جریان‌ها وجود داشته باشد.به نظر می‌رسد تنور انتخابات بعد از مدت‌هایی که خاموش بود دوباره گرم شدالبته فاصله داریم با مطلوب اما گام‌های خوبی برداشته شد.

وی گفت:خیلی‌ها به اِکس‌شان برگشتند تا بتوانیم دوباره دل‌ها را به دست بیاوردیم و همدلی ایجاد کنیم.نتیجه راضی کننده بود، از همه دوستان چه اصولگرا چه اصلاح طلب و اعتدالی تشکر می‌کنم.یک اتفاق خوب رخ داد و امروز یک سطحی از رضایت عمومی ناشی از یک امیدواری اولیه شکل گرفته که باید حفظ شود برای مسیر دشواری که پیش روی ماست

جهرمی گفت:طبیعتا در ابتدای انتخابات در ستادها فضای همدلی و رفاقت وجود دارد و اگر اختلافی باشد همه سعی می‌کنند بگذرانند تا به هدف برسیم، اما وقتی هدف حاصل شود فضا تغییر می‌کند، همدلی‌ها تبدیل به دورویی و افتراق می‌شود. رفاقت هم تبدیل به رقابت و یا دشمنی می‌شود.اینکه بخواهیم بگوییم هیچ اختلاف نظری وجود ندارد، اینطور نیست، در زمان انتخابات هم اختلاف نظر بود اما کمرنگ بود. وقتی به موفقیت رسیدیم طبیعتا اختلاف‌ها بروز پیدا می‌کند اما اینکه اختلاف را به حضور و یا عدم حضور بنده ربط بدهیم صحیح نیست.

وی ادامه داد: مطالب دیگری من در توییتر منتشر کردم که ممکن بود باعث حساسیت شود. اینکه من اظهارنظر می‌کردم دلیلش این بود ساختار رسانه‌ای رییس جمهور منتخب هنوز استقرار پیدا نکرده بود و من با توجه به این خلل اظهارنظر می‌کردم.وقتی آقای الیاس حضرتی و آقای شفیعیان مستقر شدند نیازی به موضع‌گیری من نبود. وقتی کار مسئول دارد نیازی نیست فرد دیگری اظهارنظری کند.

ماجرای توییت و موضع‌گیری اذری جهرمی در برابر توییت حاشیه‌ساز معصومه ابتکار

آذری جهرمی همچنین در گفت‌وگو با رضا رشیدپور در «میز ایران» گفت: خانم ابتکار بزرگ‌تر من هستند، عزیز ما هستند سابقه طولانی در سیاست دارند و فرد پخته‌ای هستند.تمایل ایشان بر این بود دختر آقای پزشکیان را در کنار ایشان پر رنگ کنند و نقش زنان را پررنگ کنند. همانی سازی با واژه بانوی اول به ضرر کل جریان بود.من قبل از اینکه آن توییت را بزنم به خود خانم ابتکار زنگ زدم و با ایشان هماهنگ کردم. با دخترخانم آقای پزشکیان هم صحبت کردم و اعلام کردم قرار است چنین موضعی بگیرم. هر دو بزرگوار ‌ با گشاده‌رویی گفتند مشکلی وجود ندارد. اینکه احساس شود این مساله یک تقابل بود، خیر اینطور نبود.

رضا رشیدپور از آذری جهرمی پرسید منظور شما از پیرمردهای سیاست چه کسانی هستند؟ و آذری جهرمی گفت:افرادی که با تجربه هستند محترم هستند، من چیزی بیش از انکه رییس جمهور منتخب گفتند، مطرح نکردم.ایشان گفتند: اینکه ما به عده‌ای می‌گوییم لیست بدهید اما خودشان را معرفی می‌کنند. واضح‌تر از این نمی‌شود گفت . برخی می‌خواهند به این صندلی‌ها بچسبند این چسبندگی برای مردم ملال‌آور است.من ۴ سال وزیر بودم و هرچیزی در ذهن داشتم پیاده کردم نفس حضور من و برگشت من به ان جایگاه چه فایده‌ای دارد؟

وی همچنین در بخشی از صحبت هایش گفت: وقتی توییت کردم که مسئولیتی نخواهم گرفت خیلی از بزرگان کشور هم تماس گرفتند که چرا این حرف را زدی؟ این موضع ضد کمپین است، دلسرد کننده است.چرا نباید کادرسازی کرد برای آینده کشور؟ چرا همیشه باید اسامی حول محور یک عده خاص باشد؟ برخی جریانات سیاسی در ایران دچار افول شدند برخی به دلیل برخوردهای سیاسی امنیتی که با ان‌ها شد .بخش مهمی اما به این برمی‌گردد که به افراد جدید میدان داده نشد. جریان مدعی اصلاحات شرایطی برایش فراهم شده اما باید اولین اصلاحات را در درون خودش انجام دهد و جوان‌ها بیایند کار تیمی انجام دهند. پیرمردهای سیاست دنبال این هستند نگذارند چهره‌های جوان بیایند. این فقط حرف من نیست، خود آقای رییس جمهور گفتند، آقای بهزاد نبوی گفتند. نکته مثبت این است که ایشان به این مسائل اگاه هستند. اگر دنبال این هستید من بگویم این فردی که مورد اشاره من است، کیست، من معذورم. من کاندیدای وزراتخانه‌ای نبودم اما نمی‌دانم کمیته‌ها در خروجی‌ها اسمی از من دادند یا نه، اما در وزارت ارتباطات مطمئنم اسمی از من نبوده است.

جهرمی همچنین خاطر نشان کرد: ایده آقای رییس جمهور برای کارگروه‌ها این بود که شاخص‌گذاری کنند و امتیازاتی بر اساس شاخص‌های کیفی وکمی امتیازدهی شود و به اطلاع ایشان برسد و در نهایت خودشان تصمیم بگیرند گزینه‌های ارجح چه کسانی هستند.بعد از آن کارگروه‌هایی تشکیل شد که آقای ظریف توضیحات کامل دادند. به هرحال اعتراض‌های مطرح شد، در مورد امتیازدهی مثلا اینکه چطور می‌شود به پاکدستی امتیاز داد و.. عده‌ای در مورد مدل خوشه‌بندی و یا انتخاب افراد در این کارگروه‌ها انتقاد داشتند. این کارگروه‌ها در دوره‌های قبل هم بود اما به این صورت علنی نبود.آقای دکتر ظریف به خوبی این مسائل را مدیریت کردند و به دنبال این هستند که برای دفعه‌های بعد به طور دقیق‌تر مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در ادامه توضیح داد: تشکیل کارگروه‌ها ایده خود رییس جمهور بود، اما اجرای ان به این شکل با مدیریت دکتر ظریف بود. اینکه شاخص‌هایی مشخص شود و بر اساس آن امتیازدهی شود و.. ایده خود رییس جمهور بود اما تشکیل کارگروه‌ها برعهده آقای ظریف بود.این یک تمرین بود که همه گروه‌ها را برای انتخاب وزرا درگیر کرد. به اسامی که در مورد وزارت ارتباطات مطرح شده انتقاد جدی داشتم. به اطلاع دبیر کمیته هم رساندم. در دنیا مرسوم است رییس جمهور معاون اول و تیم خود را معرفی می‌کند ، اما در کشور ما خیلی مرسوم نیست . طبیعتا افراد زیادی در انتخابات می‌ایند و انتظاراتی برای آن‌ها وجود دارد، اما در نهایت حق انتخاب برای رییس جمهور است. من و آقای ظریف هر دو قبل از انتخابات گفتیم که در دولت حضور نخواهیم داشت. یک دلیل این موضع‌گیری این بود که ما برای ایران امده بودیم نه برای قدرت گرفتن.

این وزیر دولت دوازدهم در جایی از مصاحبه نیز تاکید کرد« ما حتما آقای پزشکیان را تنها نخواهیم گذاشت، تا زمانی که از مسیری که به مردم اعلام کردند انحراف نداشته باشند. بخشی از این حمایت به این مربوط می‌شود که حق انتخاب به ایشان بدهیم تیمش را انتخاب کند نه اینکه به او فشار بیاوریم.من به ایشان گفتم ما تمایل نداریم خودمان را به شما تحمیل کنیم اگر کاری مانده بود ما حتما به شما کمک خواهیم کرد.این کنش من را به پای حمایت از رییس جمهور بگذارید.اگر رییس جمهور از من کمک بخواهد حتما کمک خواهم کرد.

استفاده از کلمه «طالبان» برای جناح مقابل

آذری جهرمی در «میز ایران» گفت: اگر به من و آقای ظریف گفتند «پت و مت» اشکال ندارد اما اینکه از «پت و مت» شکست بخورند باید در مسیر خودشان تجدیدنظر کنند. ما ۸ سال در دولت آقای روحانی الی ماشالله حرف شنیدیم. «غرب زده» و «واداده» و.. در عالم سیاست وقتی حضور دارید کمی تحمل خود را بیشتر کنید. طالبان که من گفتم برمی‌گردد به دیدگاه سلفیت. برخی ایده‌های این آقایان سلفیت شیعه است اگر این کلمه‌ تند است ده برابر ان را طرف مقابل به کار برده. حرف‌هایی که همین جریان به آقای ظریف زدند به من زدند.اگر این تقابل نبود مردم مشارکت نمی‌کردند، به هرحال ذات انتخابات اختلاف و دوقطبی است.

وی افزود: نظرم در مورد اینکه آقای لاریجانی معاون اول شود، مثبت است.

رضا رشیدپور از آذری جهرمی خواست فرض کند آقای پزشکیان از او در مورد معاون اولی علی لاریجانی مشورت می‌خواهد، با «بله» یا «خیر» بگوید با این انتخاب موافق است یا خیر آذری جهرمی گفت: آقای لاریجانی شخصیت سیاسی جا افتاده‌ای دارد. بله. نظر من مساعد است. من امروز تماسی با آقای رییس جمهور نداشتم. نمی‌دانم تصمیم برای معاول اولی آقای لاریجانی گرفته شده یا نه.

آقای پزشکیان صبر عجیبی دارند، این را در مناظرات هم حتما دیدید. ایشان بسیار خوب به حرف‌ها و مشورت‌ها گوش می‌دهند.آقای پزشکیان یک آدم مردمدار است که قائل به محدودیت‌ها نیست و ایشان بدون شواف واقعا دوست دارند در میان مردم باشند. از بین مردم بودن لذت می‌برد. یک عده‌ای الان به ایشان پروتکل‌ها را می‌گویند، مثلا تلفن فلانی را نباید خودتان جواب دهید، روی فلان صندلی ننشینید.. ایشان از این پروتکل‌ها ابراز کلافگی می‌کند. جنس این رفتارها به این برمی‌گردد که ایشان حضور در میان مردم را دوست دارد.به نظر من ایشان می‌تواند به خوبی مسائل را مدیریت کند همین الان خروجی جلسات راهبری به ایشان رسیده. از افراد با تجربه کشور کمک می‌گیردمن دو هفته‌ای می‌شود که ایشان را ندیده‌ام، اما چیزهایی که دوستان منتقل کردند مشخص است فرمان دست خود رییس جمهور است.

رضا رشیدپور از آذری جهرمی پرسید: آقای ظریف چه جایگاهی در کابینه خواهند داشت و ایا فشارهای رسانه‌ای طرف مقابل در مورد آقای ظریف اثرگذار بوده است.آذری جهرمی پاسخ داد:من می‌گویم به تصمیم رییس جمهور احترام بگذاریم و اجازه دهیم انتخابشان را انجام دهند. در هر صورت هرکسی تیر بخورد خونریزی می‌کند. نمی‌توانم بگویم این فشارها اثرگذار نبوده است. این فشارها اما به حدی که آقای ظریف میدان را خالی کنند و یا اینکه آقای پزشکیان حسن نظرشان در مورد آقای ظریف را تغییر دهند؛ خیر اینطور نبوده است. عزم و اراده برای اصلاح مسائل کشور بیش از این فشارهاست. ساختار معاونت علمی در شورای راهبری مورد بحث قرار نگرفت. البته من تا شنبه دوهفته پیش در جلسات حضور داشتم، از بعد آن اطلاعی ندارم.

وی همچنین گفت: در پاسخ به اینکه گفته‌اند نباید از کلمه طالبان استفاده می‌کردم باید بگویم، ما عبارت خس و خاشاک و پسماندها و دورریزها را یادمان است. ما توهینی نکردیم.من طالبان را توهین نمی‌دانم، توضیح مبنایی هم دادم که طالبان واقعیتی‌ است که در زندگی‌مان هم می‌بینیم. کلمه توهین امیزی به کار نبردم، واقعیت را مطرح کردم.اینکه مدام بگوییم از ظرفیت طرف مقابل استفاده کنیم و.. خب این‌ها که سر کار بودند، مردم رای دادند که وضعیت تغییر کند.

توضیح آذری جهرمی در مورد حضور در کنسرت علی یاسینی، خواننده محبوب نسل Z

جهرمی در پاسخ به سوال رشیدپور مبنی بر این که ریسک کنسرت رفتن و گفتن اینکه به اکس‌تون برگردید با حال و هوای الان شما قابل مقایسه است گفت: ریسک بزرگ‌تر حضور در انتخابات بود. نمیشه همیشه کت و شلوار پوشید و ایستاد. باید با زبان خودشان صحبت کرد. وقتی می‌خواهی به اکس‌ت برگردی، با تو سلام علیک نمی‌کند که! حتما فحش هم می‌دهد، ولی تو رفتی ناز بکشی و جبران کنی. توهین‌هایی که مادرم در زمان انتخابات شنید، بزرگ‌ترین ریسک زندگی من بود.

آذری جهرمی در مورد اینترنت گفت: دیدگاهی در مورد اینترنت در زمان دولت آقای روحانی بود که می‌گفتند، این اینترنت باعث طلاق می‌شود، براندازی ایجاد می‌کند سبک زندکی را تغییر می‌دهد و.. یگانه راه حل ان است که این اینترنت را محدود کنیم.خب الان دو سال این همین مسیر را رفتند. چه شد؟ طلاق کم شد؟ سبک زندگی عوض شد؟ما می‌گفتیم دغدغه شما درست است اما راهش این بستن‌ها ومحدودیت‌ها نیست. اما خب امروز تجربه شد و نتیجه ان را دیدند.همین پیام‌رسان‌های داخلی الان بلای جان‌شان شده. من همان زمان می‌گفتم شبکه ملی اطلاعات تبدیل به تهدید امنیت ملی می‌شود که امروز می‌بینید شده است.اثر این تجربه این بود دکتر جلیلی در انتخابات گفتند توییتر و اینستاگرام فرقی ندارند و باید این‌ها باز شود معلوم است یک اجماع در کشور برای حل این موضوع به وجود است.راهکار این است فضا را سیاسی نکنیم و تبدیل نکنیم به اینکه کار یک نفر است. بپذیریم هزینه سنگینی دادیم، تجربه تلخی داشتیم، تجربه جواب نداده و امروز همه با هم می‌خواهند اصلاح کنند.همه به این نتیجه رسیدند سیاست‌های دولت در مورد اینترنت شکست خورده و باید همفکری و همدلی داشت.

درخواست دیدار با سعید جلیلی از سوی آذری جهرمی

جهرمی در بخش دیگری میگوید: من بعد از انتخابات به امیرحسین ثابتی زنگ زدم، گفتم می‌خواهم آقای جلیلی را ببینم اما با تاسوعا عاشورا مصادف شد و این قرار به بعد موکول شد.

توضیح آذری جهرمی در مورد حضور سید محمد خاتمی پای منبر یک مداح مشهور

جهرمی همچنین درباره ای موضوع خاطرنشان کرد: خیلی‌ها در مورد آقای پویانفر به من پیام دادند!آقای پزشکیان ‌گفته که می‌خواهم مساله را حل کنم.خب‌ این‌ها برای حل مساله است.خب اگر شلوغ کنیم که نمی‌شود کاری از پیش برد. باید بزنیم‌ زیر میز بدعت بدی که طرف مقابل گذاشت.طرف مقابل وقتی به قدرت رسید حتی تا سطح مدیر مدرسه را هم تغییر دادند! ایا این تغییرات مفید است؟ خب تجربه شده و اثبات هم شده است.معلوم است آقای پزشکیان وزرای کشور و اطلاعات و.. برخی وزارتخانه‌ها را از جریان اصولگرایی نمی‌گذارد.مدیری که عملکرد خوبی دارد چرا باید تغییر کند؟ ما باید همان رفتار و عقده‌ها و عملکرد طرف مقابل را تکرار کنیم؟ معلوم است نه.

ما پای آقای پزشکیان ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد

این وزیر اسبق گفت:به لحاظ گفتمانی نباید عقب‌گردی شود، چون شما بابت آن گفتمان به مردم قول داده اید.اگر آقای پزشکیان از ما بخواهد کمک کنیم، ما حتما هستیم. ما فقط گفتیم سهمی از شما نمی‌خواهیم و فشار نمی‌اوریم. اگر تشخیص دادی از ما استفاده نکنی باز هم پشت شما هستیم تا زمانی که به آن گفتمان پایبند باشی.

کد خبر 869344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    9 4
    بسیار منطقی درست و به جا حرف زدند آقای جهرمی دورود بر شما دورود بر شما دورود بر شما
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      2 2
      کیف کردی ها عمرا خونده باشی سریع گفتی تعریف کنم دشت اول سایبری ها را من بگیرم مخصوصا آنجا که گفته؛ در ابتدای انتخابات در ستادها فضای همدلی و رفاقت وجود دارد اما وقتی هدف حاصل شود فضا تغییر می‌کند، همدلی‌ها تبدیل به دورویی و افتراق می‌شود. رفاقت هم تبدیل به رقابت و یا دشمنی می‌شود را اصلا نخوندی نه
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      4 2
      همه اش که تناقض و فرافکنی و کی بود من نبودم و دلخوری و افتراق و ... است کجاش منطقی است بگو ما هم بدانیم
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    6 15
    این خاصیت اصلاح طلبی است امروز یه چیزی بگن فرداش تکذیب کنند یا خلافش را بگویند یا منظورشان را عوض کنند اکثرا همین طورند جهرمی هم یکیش
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      4 2
      تو زنگ بزن اتشنشانی
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    7 11
    این آشی است که شماها برای مردم پختید حالا چرا فرار میکنید
  • مهدی IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    8 2
    سیاستمداری در کشور ما مثل همین آقا عمدتا یک لفظ هست اکثریت سیاستمداران ما ازروی احساسات مردم وارد سیاست شدند سواد سیاست ندارند که هیچ مردم داری هم بلد نیستن ، صرفا وزیر و نماینده یک حزب خاص هستند نه مردم
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    3 7
    چقدر خودتون را دست بالا میگیرید یه جوری میگه شکست خوردن که انگار تفاوت رای های پزشکیان و جلیلی چقدر بوده، ۲ میلیون ۸۰۰ هزارتا رای بیشتر این حرف ها را داره، ۴ سال دیگه مشخص میشه کی واقعا شکست خورده روحانی هم اولش گل و بلبل بود آخرش تو خود اصلاح طلب ها هم یه دونه گردن گیر نداشت
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      3 2
      شمابااون هم ادعاومی گوفتین ماالیم وبلیم وتعریف هاازخودتون می کردیدباچهارتاکاندیدابابودجه دولتی وتبلیغات بسیاروبه هزارجادست نیازدرازکردن وخراب کردن کاندیدای مقابل به زورتونستید۱۳میلیون برسونیدحالامارومی گیدچندین بارهمین متن روبخون تمام اون همه سال هاتعریف وتمجدیدازخوداصولگراتون درهرجااین بود۱۳میلیون من می گفتم بااین همه بیش از۳۰میلیون اصولگررای میاره
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    2 3
    پت و مت که خیلی خوبه برو ببین حسام الدین آشنا چی توییت کرده 🤣🤣🤣🤣🤣
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    1 0
    چقدر شماها آدم های خوبی هستید می خواهید علیه طرف توییت بزنید و بکوبیدش قبلش بهش زنگ می‌زنید و هماهنگ می‌کنید اونم با گشاده رویی میگه اشکال نداره عجب
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    1 1
    مگه پت و مت نیستین؟