امارات با هماهنگی رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال اجرای طرحی است که براساس آن عناصر نزدیک به «محمد دحلان» را با حمایت برخی کشورهای عربی و غیر عربی در غزه حاکم نماید تا در مرحله بعدی آنها را به عنوان دولت غزه جا بیاندازد.

طرح امارات برای غزه

به گزارش همشهری‌آنلاین، رسانه‌های صهیونیستی این هفته خبر از نشست محرمانه امارات، اسرائیل و آمریکا درباره روز پس از جنگ غزه منتشر کردند، نشستی که در آن درباره آینده غزه بحث و تبادل نظر به عمل آمده است.

در این نشست سه جانبه که با مشارکت «رون درمر»، مشاور نخست وزیر رژیم صهیونستی در امور راهبردی به همراه رئیس بخش سیاسی وزارت جنگ ارتش رژیم با «عبدالله بن زاید»، وزیر خارجه امارات و «برت مک گورک»، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه برگزار شده است، طرح اماراتی‌ها درخصوص آینده غزه مورد بحث قرار گرفته است.

روزنامه واشنگتن پست درباره این طرح گزارش داد اماراتی ها پیشنهاد داده‌اند که کنترل غزه در فردای توقف جنگ به تشکیلات خودگردان منتقل شود.

نکته قابل توجه این است که اماراتی‌ها به صهیونیست‌ها و آمریکایی ها وعده داده اند که نسخه اصلاح و به روز شده ای از تشکیلات خودگردان مسئول اداره غزه شود که ریاست آن بر عهده «سلام فیاض» باشد.

رونمایی از طرح خطرناک امارات برای آینده غزه | وعده اماراتی ها در نشست ۳ جانبه با آمریکا و اسرائیل

سلام فیاض طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ نخست وزیر تشکیلات خودگردان و پیش از آن نیز در حدفاصل سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ وزیر دارایی تشکیلات بود. گزینه فیاض در حالی توسط امارات (احتمالا با هدایت محمد دحلان) مطرح می‌شود که آمریکا علاقمند است «محمد مصطفی»، نخست وزیر فعلی در آینده ای نزدیک جانشین محمود عباس، ریاست کنونی تشکیلات خودگردان فلسطین شود. در این بین اسرائیل نیز گزینه «حسین الشیخ» رئیس دفتر محمود عباس را مدنظر دارد.

اماراتی ها تاکید دارند که براساس طرح شان اداره غزه در سال اول مبتنی بر اداره و توزیع کمک‌های بین المللی در این منطقه با کمک کادر اداری تشکیلات خودگردان است. مسئولیت امور امنیتی زیر نظر آمریکا (از طریق پایگاه لجستیک در مصر) و با مشارکت کشورهای عربی قطر، مصر و مراکش و کشورهای غیر عربی همچون اندونزی، برزیل و ایتالیا خواهد بود. در این میان هیچ نامی از عربستان سعودی که تلاش داشت با میزبانی نشست های دیپلماتیک نقش محوری را در آینده غزه ایفا نماید، نشده است.

اماراتی‌ها همچنین پیشنهاد داده‌اند که این طرح برای فرار از وتوی احتمالی در شورای امنیت از مسیر مجمع عمومی در سازمان ملل متحد به تصویب برسد. گفته می شود این طرح توسط «لانا نسیبه»، سفیر امارات در سازمان ملل طراحی شده است. نسیبه هفته گذشته با نگارش مقاله‌ای در در نشریه «فاینشنال تایمز»، از این طرح به طور تلویحی رونمایی کرده بود.

رونمایی از طرح خطرناک امارات برای آینده غزه | وعده اماراتی ها در نشست ۳ جانبه با آمریکا و اسرائیل

وی که اصالتی فلسطینی دارد، در این مقاله خواستار تشکیل گروهی بین‌المللی برای اداره بحران انسانی در غزه شده تا از این طریق آرامش و ثبات بار دیگر بر نوا غزه حاکم شود و در ادامه همین گروه تبدیل به پایه دولت آتی غزه شود. در این بین بنظر می رسد فارغ از این روکش دیپلماتیکی به نام لانا نسیبه، این طرح از منظر سیاسی و امنیتی دست ساخته ذهن فردی همچون «محمد دحلان» است.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص طرح اماراتی ها این است که رون درمر، نماینده رژیم در این مذاکرات سه جانبه با این طرح موافقت کرده است و این درحالی است که نتانیاهو پیش از این بر لزوم حذف تشکیلات خودگردان از هرگونه نقش آفرینی در آینده غزه تاکید داشت.

با این همه بنظر می‌رسد طرح امارات که به صورت تلویحی با چراغ سبز واشنگتن و تل آویو نیز همراه شده است، در نهایت باید در غزه ای به مرحله اجرا درآید که حماس همچنان علاوه بر عرصه نظامی، در عرصه سیاسی و اداری هم حرف اول را در صحنه عملیاتی این باریکه می زند.

کد خبر 869352
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    0 0
    امارات خنگه در مورد فلسطین اول باید از حماس و ایران و لبنان و یمن و عراق و سوریه اجازه بگیری نادان نتانیاهو رفتنیه