آتش سهل انگاری در طبیعت، حادثه تلخ دیگری رقم زد و این بار جنگل‌بان کردستانی درجریان عملیات اطفای حریق مراتعی که به دلیل سهل انگاری یکی از افراد محلی افروخته شده بود، به دلیل سوختگی شدیدجان خود را از دست داد.

اسماعيل كريمي - جان نثار جنگل باني

همشهری آنلاین-مجیدجباری: فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور جزئیات جدیدی از جان‌ باختن جنگل‌بانی که برای اطفای حریق مراتع روستای کانی گشه کامیاران، دچار سوختگی شدید شده بود را تشریح کرد.

سرهنگ علی ملکی آهنگران در گفت و گو با همشهری آنلاین درباره نحوه جان باختن جان نثاری که در جریان اطفای حریق مراتع کردستان جانش را نثار کرد، گفت: «مرحوم اسماعیل کریمی جنگلبان کردستانی، در جریان عملیات اطفای حریق هنگام اطفای حریق در مراتع روستای کانی گشه کامیاران، ناگهان خود را در محاصره آتش دید و دستگاه دمنده او نیز که برای اطفاط حریق همراه داشت آتش گرفت و دچار سوختگی شدید شد.»

او افزود: «بلافاصله بعد از این حادثه به دلیل اینکه محل آتش سوزی در ارتفاعات بود، جنگل بان مصدوم که از نیروهای رسمی یگان حفاظت منابع طبیعی بود، به وسیله بالگرد اورژانس به بیمارستان کوثر سنندج اعزام شد. پیگیر انتقال مصدوم به تهران به وسیله بالگرد بودیم اما پزشکان بیمارستان کوثر به دلیل شدت سوختگی، با هرگونه انتقال و جابجایی مصدوم مخالفت کردند و مراحل درمان در بیمارستان کوثر در حال انجام بود اما به دلیل جراحت عمیق و سوختگی شدید، اقدامات درمانی موثر واقع نشد و اسماعیل کریمی پس از سه روز تحمل درد و رنج، صبح چهارشنبه سوم مرداد جان باخت و به خیل جان‌نثاران جنگلبانی و یگان حفاظت منابع طبیعی پیوست.»

جزئیات جدید از نحوه مرگ جان‌نثار کردستانی | آتش سهل‌انگاری به جان خانوداده جنگل‌بان کردستانی افتاد | پیگیر «شهید» اعلام شدن جان‌نثاران هستیم
سرهنگ علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی

سرهنگ ملکی آهنگران اضافه کرد: «در قدم نخست پیگیری‌هایی صورت گرفت تا مبلغ قابل قبولی در اختیار خانواده جان نثار کریمی قرار بگیرد. ایشان جزو پرسنل رسمی یگان حفاظت منابع طبیعی بود و خانواده مرحوم کریمی از حمایت های قانونی سازمان منابع طبیعی برخوردار خواهند بود تا علاوه بر رنج از دست دادن سرپرست خانواده، دچار مشکلات دیگر نشوند.»

آتش گرفتم | آتش سوزی ایلام عمدی بود | زورشان به جنگل می رسد

این مرد سقای حیوانات تشنه کویر است ؛ برای تشنگی حیوانات اشک می‌ریزم! | ماجرای زوج جوانی که پول سفر ماه عسل را نذر آبرسانی به حیوانات کردند

چه کسانی جنگل های لرستان را به عمد آتش می زنند؟ | شناسایی ۲۰ متهم ؛ مراجع امنیتی و قضایی برخورد جدی کند | ۱۶۰۰ هکتار از جنگل زاگرس خاکستر شد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در پاسخ به پرسش همشهری آنلاین مبنی بر اینکه آیا جان نثاران جنگل و منابع طبیعی جزو شهیدان محسوب می شوند؟ گفت: موضوعی که به شخصه پیگیر آن هستم، رایزنی با بنیاد شهید در همین زمینه است. تمام تلاش خود را می کنم که که این عزیز از دست رفته شهید محسوب شود. نه تنها برای مرحوم کریمی بلکه برای همه جنگل بانانی که در راه حفاظت از منابع طبیعی جان باختند، پیگیر هستیم تا در صورت پذیرفتن بنیاد شهید، این عزیز و دیگر عزیزان جان نثار منابع طبیعیاز سوی بنیاد، «شهید» محسوب شوند.»

جزئیات جدید از نحوه مرگ جان‌نثار کردستانی | آتش سهل‌انگاری به جان خانوداده جنگل‌بان کردستانی افتاد | پیگیر «شهید» اعلام شدن جان‌نثاران هستیم
اسماعیل کریمی، جنگل‌بانی که در محاصره آتش مراتع روستای کانی گشه کامیاران جان باخت

ملکی آهنگران اعلام کرد: «متاسفانه در حال حاضر بر اساس دستورالعمل ها و قوانین موجود، جنگل بان‌ها و محیط بانانی که در جریان عملیات اطفای حریق و محافظت از طبیعت و حیات وحش جان خود را از دست داده اند، جزو شهدا محسوب نمی‌شوند و برای جنگل بانان از دست رفته، از واژه جان نثار استفاده می‌شود.»

به گزارش همشهری آنلاین، هفته گذشته مراتع روستای کانی گشه کامیاران در استان کردستان دچار آتش سوزی شد این آتش سوزی بر اثر سهل انگاری یکی از افراد محلی رخ داد و پس از سرایت به منابع طبیعی ظرف سه روز ۲۰ هکتار از مراتع کردستان را خاکستر کرد و آتش به جان خانواده یکی از جنگل بانان یگان حفاطت منابع طبیعی انداخت.

تا کنون ۱۸۹ نفر شامل ۱۴۴ محیط‌بان، ۲۳ جنگل‌بان و نیروی حافظ منابع طبیعی، ۷ نفر از همیاران مردمی محیط‌زیست و ۱۵ نفر از همیاران مردمی منابع طبیعی در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی، مناطق حفاظت‌شده، حیات وحش و تنوع زیستی کشور جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 869462
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha